محرومیت اتباع افغانی از نان با اجرای طرح هوشمندسازی کارتخوان های نانوایی ها

با اجرای برنامه ریزی هوشمندسازی یارانه آرد و نان مشکلاتی برای خرید نان توسط اتباع افغانستانی به وجود آمده است. دلیل این محدودیت‌ها چیست؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، از قرار معلوم خرید نان هم به فهرست مشکلات افغانستانی‌های مقیم ایران اضافه شده است، این بار اتباع افغانستانی از خرید نان منع شده‌اند.

به نظر می‌رسد که محدودیت جدید با اجرای برنامه دولتی موسوم به اصلاح ارز ترجیحی در ارتباط باشد، برنامه‌ای که بخشی از آن پایان دادن به مسئله قاچاق آرد یارانه‌ای از طریق برقراری شفافیت بر فعالیت نانوایان بود.

نتیجه اجرای این طرح در دو ماه گذشته اتصال نانوایی‌های سراسر کشور به شبکه جدیدی از دستگاه‌های کارتخوان و سوق دادن اجباری مشتریان به استفاده از این شبکه بود.

این روزها به سختی می‌توان نانوایی سنتی را پیدا کرد که حاضر باشد به صورت نقدی یا از طریق دستگاه‌های کارتخوان قدیمی به مشتریان نان بفروشد، شاهد این مدعی مشتریانی هستند که غالب اوقات در صف‌های نانوایی حضور دارند و به دلیل نداشتن کارت بانکی از سایرین می‌خواهند تا در ازای دریافت پول نقد برایشان نان خریداری کنند.

هرچند دولت تاکید و اصرار دارد که در این برنامه قرار نیست تحت هیچ شرایطی قیمت نان برای مصرف کنندگان تغییری کند اما واضح است که شرایط جدید عرضه نان در کنار محدودیت قدیمی دسترسی اتباع افغانستانی به کارت‌های بانکی، خرید نان روزانه این افراد را با مشکل جدیدی روبرو کند.

این وضعیت درحالی است که طبق اعلان قبلی دولت گام‌های نهایی برای اجرای فاز دوم هوشمند سازی یارانه آرد و نان در حال برداشته شدن است و انتظار می‌رود تا از شهریورماه این مرحله نیز عملیاتی شود.

وضعیت افغانستانی‌های مقیم ایران

مطابق برآوردهای رسمی آمار افغانستانی‌های مقیم ایران تا هشت میلیون نفر برآورد می‌شود و پیش بینی می‌شود که در نتیجه ظهور مجدد گروه طالبان در این کشور روزانه ده هزار مهاجر جدید وارد ایران شوند.

در همین رابطه چندی پیش وزارت کار چندی پیش از احتمال پیشبرد برنامه نهضت ملی مسکن  با حضور کارگران ساختمانی افغانستانی خبر داد.

به اذعان منابع رسمی این محدودیت‌ها مربوط به آن گروه از اتباع افغانستانی است که بدون مجوز اقامت و اشتغال در ایران حضور دارند.

زندگی اتباع افغانستانی مقیم ایران اغلب اوقات در وضعیت یک بام و دو هوا سپری می‌شود، از داشتن سیم کارت فعال تلفن همراه تا کارت بانکی مسدوده نشده، همیشه محدودیتی وجود دارد که سایه آن برسرشان سنگینی ‌کند.

این بار هم پای ناتوانی برای خرید نان در میان است. قوت غالب مردم که حتما باید برای آن فکری شود.

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  8  =