بیش از ۴۲۰ میلیون کارت بانکی در اختیار مردم است

کارشناس امور بانکی گفت: تعدد کارت‌های بانکی مردم را دچار سردرگمی کرده و زمینه برای سو استفاده کنندگان را فراهم ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،آقای بالسینی گفت:در کشور ما حجم کارت‌های بانکی که در اختیار مردم قرار دارد بسیار زیاد است یعنی اگر صرفا کارت‌های بانکی در اختیار مردم را در نظر بگیریم بالای ۴۲۰ میلیون کارت در اختیار مردم است که سرانه هر فرد بالای ۵ کارت در نظر گرفته شده علت این تعدد کارت‌ها را می‌توان به  این علت دانست که بانک‌ها منافع قابل توجهی از صدور کارت نصیبشان می‌شود علاوه بر این مانده کارت‌ها اعداد قابل توجهی است. در یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت بالای ۲۰ هزار میلیارد  تومان در این کارت‌ها سرمایه رسوب کرده طبیعی است که تعداد کارت‌های صادر شده بالا رود.

او می‌گوید: تعدد کارت‌های بانکی مردم را دچار سردرگمی کرده و زمینه را  برای سو استفاده کنندگان  فراهم ساخته واقعیت این است که اساسا دنیا به سمت حذف کارت‌های بانکی رفته است. در بسیاری از فروشگاه‌ها در کشور‌های صنعتی افراد می‌توان از طریق اثر انگشت در درگاه‌های مشخص پرداخت‌های خود را انجام دهند. در کشور آلمان اغلب با توجه به اختصاصی بودن عنبیه چشم افراد پرداخت‌ها صورت می‌گیرد، اما در این شرایط کشور ما به سمت تعدد کارت‌های بانکی رفته است.

این کارشناس امور بانکی گفت: کار مهمی که باید انجام شود این است که کار تجمیع کارت‌های بانکی را بانک مرکزی متولی گری کند. کار از لحاظ فنی پیچیده و دشوار نیست حتی ادغام بر روی کارت‌های ملی هم ضرورتی  ندارد دنیا سال‌ها است به این سمت رفته است، اما با توجه به منافعی که به بانک‌ها از تعداد کارت‌های بانکی می‌رسد مقاومت‌های وجود داشته و در کل موضوع تجمیع کارت‌های بانکی نیازمند سیاست گذاری جدی از سوی دولت است.

پیش از این محرمیان گفته بود تجمیع کارت‌های بانکی چه به‌صورت درون‌ شبکه‌ای و چه به‌صورت تجمیع با سایر کارت‌های شهروندی در کنار مزایای محتمل، مشکلات و پیچیدگی‌های فراوانی نیز به دنبال خواهد داشت که برای پرهیز از دچار شدن به آن‌ها نیازمند مقدمات قانونی و هماهنگی‌های فرابخشی هستیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  6