شناسایی اموال متوفیان برای محاسبه مالیات بر ارث

سازوکار شناسایی اموال متوفیان به صورت ‌آنلاین برای دریافت مالیات برارث مشخص و مقرر شد تا سازمان تنظیم مقررات رادیویی، سازمان بورس، سازمان اسناد و املاک کشور و نیروی انتظامی قابلیت شناسایی مالکیت سیم کارت، سهام بورسی و دارایی شرکتی و همچنین شناسایی خودروی متوفیان را فراهم کنند تا وزارت امور اقتصاد و دارایی بر اساس آن اطلاعات اقدام به محاسبه مالیات بر ارث آن کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،سازمان امور مالیاتی کشور برای ارائه خدمات الکترونیکی مالیات بر ارث اقدام به دریافت اطلاعات از پایگاه‌‌های اطلاعات پایه کشور کرده‌است برای اولین بار در آخرین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری در سال ۱۴۰۰ مقرر شد تا سازمان امور مالیاتی سازوکار دریافت الکترونیکی مالیات برارث را به‌صورت الکترونیکی فراهم کند.

حال برای تکمیل آن مصوبه مقرر شده است تا سازمان تنظیم مقررات در قالب یک سرویس شامل ورودی کد ملی متوفی و در خروجی فهرست خطوط تلفن ارتباطی شامل شماره تلفن و نام اپراتور متعلق به متوفی را ارائه کند.

سازمان بورس اوراق بهادر و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص استعلام سهام‌های بورسی متعلق به متوفی در قالب یک سرویس شامل ورودی کدملی متوفی و تاریخ گزارش و در خروجی یا برگشت فهرستی برای سهم‌های هر شرکت شامل نماد بورسی، تعداد سهام، تعداد سهام قابل معامله، کدبورسی، نو سهام و قیمت پایانی هر سهم در تاریخ گزارش را ارائه کند.

سازمان اسناد و املاک کشور نیز برای اجرای مصوبه الکترونیکی شدن فرایند دریافت مالیات بر ارث به‌صورت الکترونیکی برای سهم‌های شرکت‌های غیربورسی، یک سرویس که در ورودی کد ملی متوفی و تاریخ گزارش و در خروجی فهرست سهم‌های متوفی مشتمل بر شناسایی یکتای شخصیت حقوقی، تعداد سهم یا میزان سهم‌الشرکه، درصد سهام، ارزش سهم، نوع سهم، مبلغ سهام به تفکیک هر شرکت ایجاد وارائه کند.

برای استعلام خودروهای متعلق به متوفی نیز باید در ورودی کدملی متوفی و تاریخ فوت در خروجی شماره پلاک، نوع خودرو، سیستم، تیپ، سال ساخت یا مدل، کاربری و نوع سوخت خودروهای متوفی ارائه شود.

برای ارائه این سرویس‌ها در ابتدا سرویس‌دهنده موظف است صحت سنجی فوت کدملی استعلام شده را با استفاده از سرویس انتشاری فوت‌شدگان یا هر روش دیگری بررسی کند.

پیشتر نیز مقرر شده بود تا بانک مرکزی نیز باید سرویس استعلام صندوق امانات شامل ورودی کد ملی متوفی و خروجی بلی یا خیر را فراهم کند همچنین در صورت خروجی بلی، فهرست صندوق امانات شامل نام بانک و شعبه را اعلام می‌کند. علاوه بر این، باید سرویس استعلام موجودی حساب‌های بانکی متوفی در زمان مشخص مقرر سرویس تجمیعی توسط مرکز ملی تبادل اطلاعات با هکماری بانک‌ها و موسسات مالی شامل ورودی شماره شبای حساب متوفی و زمان و در خروجی مقدار عددی موجودی حساب در زمان استعلام‌شده بازگشت داده شود.

سرویس استعلام گردش حساب بانکی متوفی نیز یکی دیگر از سرویس‌هایی است که بانک مرکزی باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد، در این سرویس شماره شبای متوفی، بازه زمانی گردش و برگشت لیست واریز و برداشت حساب در بازه زمانی استعلام ارائه می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −  74  =