استفاده از دستگاه‌های خودپرداز در جهان روندی صعودی به خود گرفت

پایان قرنطینه و نیاز به شمول مالی، رفت‌وآمد مشتریان را در دستگاه‌های خودپرداز برای برداشت نقدی افزایش می‌دهد. این در حالی است که پاندمی کرونا میراث رفتار جدید پرداخت دیجیتال و کش‌لس را جا انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، گزارش بازار جهانی خودپردازها تا سال 2027 RBR نشان می‌دهد که در سال 2021 مشتریان در سراسر جهان 69 میلیارد برداشت نقدی داشته‌اند. این رقم روند افزایشی ملایمی را نسبت به سال 2020 نشان می دهد، دورانی که به دلیل قرنطینه مردم در خانه‌های خود مانده بودند و تقاضا برای پول نقد بسیار اندک بود. به مرور اکثر کشورهای جهان به حالت عادی بازگشتند ـ مغازه‌ها و رستوران‌ها بار دیگر درهای خود را باز کردند و برخی پرداخت‌های خود را به صورت نقدی انجام می‌دادند.

رشد ارزش برداشت‌های نقدی در سطح جهانی با افزایش 2 درصدی به بیش از 14.5 تریلیون دلار افزایش یافت. علی‌رغم مراجعه کمتر به دستگاه‌های خودپرداز در طول هر دو سال همه‌گیری، مشتریان میانگین مبالغ بالاتری را در هر تراکنش برداشت می‌کردند.

برگشت به حالت عادی پس از همه‌گیری نشان‌دهنده تغییر مسیر به‌سوی پرداخت‌های دیجیتالی نیست

علی‌رغم افزایش تقاضا برای پول نقد، مطالعه RBR نشان داد که هم تعداد کل و هم ارزش برداشت‌های نقدی جهانی در سال 2021 کمتر از سال 2019 بود. پاندمی کووید‌ـ‌19 پرداخت‌های دیجیتالی را افزایش داد و کاهش تدریجی برداشت نقدی را هم تسریع کرد.

در حالی که سال 2020 یک استثناء بود، و در سال 2021 بیشتر مناطق اندکی به حالت عادی برگشتند، میزان تراکنش‌ در خودپردازها در سال 2021 در آمریکای لاتین و شرق و مرکز اروپا چه بسا بیشتر کاهش یافت. این کاهش مستمر بیشتر مربوط به برزیل و روسیه بود؛ هر دو اقتصاد بزرگ تعداد دستگاه‌های خودپرداز را کاهش و زیرساخت‌های پیشرفته پرداخت دیجیتال را ارائه دادند.

آسیا و اقیانوسیه شاهد کاهش ارزش برداشت نقدی در سال 2021 بودند، و این روند منوط به محدودیت‌های ادامه‌دار کرونایی و افزایش پذیرش پرداخت‌های تلفن همراه در چین بود. این امر رشد دو رقمی در اقتصادهای کوچک‌تر و نوظهور در این منطقه، در کشورهایی مانند بنگلادش، فیلیپین و پاکستان، را به نوعی خنثی کرد، که هم نسبت ارائه خدمات بانکی به جمعیت و هم در دسترس بودن تراکنش‌های نقدی در حال افزایش است.

بازگشت ارزش برداشت‌های نقدی خودپرداز به سطح قبل از همه‌گیری

موسسه RBR پیش‌بینی می‌کند که تعداد برداشت‌های نقدی در سراسر جهان بین سال‌های 2022 تا 2027 هر سال افزایش خواهد یافت، اما به سطح قبل از همه‌گیری باز نخواهد گشت. سریع‌ترین میزان رشد در منطقه آسیا‌ـ‌اقیانوسیه، خاورمیانه و آمریکای لاتین رخ خواهد داد، که در درجه اول منوط به کشورهایی است که کانال‌های خودسرویس‌دهی (سلف‌سرویس) به مشتریان جدید در حال گسترش هستند، به ویژه در هند، ایران و مکزیک.

ارزش برداشت وجه نقد هم در سطح جهانی و هم در هر یک از مناطق افزایش می‌یابد. قابل‌توجه‌ترین افزایش را در آمریکای لاتین خواهیم داشت که تا حد زیادی منوط به تورم بالا به ویژه در آرژانتین است. اروپای غربی با توجه به شرایط متضاد بین کشورها، متوسط‌ترین سطح افزایش را ثبت خواهد کرد ـ در حالی که ایتالیایی‌ها در سال 2027، حدود 100 میلیارد دلار بیشتر از سال 2021 برداشت خواهند کرد، مشتریان بریتانیا 40 میلیارد دلار کمتر برداشت خواهند داشت.

 

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: Financial IT

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  +    =  40