کاربردهای رمز ریال

رمز ریال، یک نوع پول نقد الکترونیکی است.

از نظر ارزش، هر رمزریال دقیقا به اندازه‌ی یک اسکناس کاغذی ارزش دارد. هدف ایجاد رمز ریال برتری امنیت بالا برای دارنده‌گان، کاهش هزینه‌ی چاپ اسکناس و رصد بهتر تراکنشات بانکی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،رمزریال تحت نظر بانک‌مرکزی است و برخلاف تشابه اسمی آن با رمزارز، نه ذخیره ارزش است و نه غیرمتمرکز. صرفا با قراردادن ریال خود در بانک میتوانید به همان اندازه رمزریال دریافت کنید.
مزیت آن نسبت به اسکناس پیگیری و رصد هر رمزریال درصورت گم شدن، سهولت جابه‌جایی و انتقال بی واسطه‌ی آن مانند اسکناس است، شما در هنگام جابه‌جایی پول نقد یا اسکناس، برخلاف کارت‌های بانکی نیازی به واسطه‌ی بانکی ندارید و رمزریال هم نیز همین ویژگی را داراست و تراکنش‌ها سریع و بدون صرف وقت انجام می‌شوند.
تعداد رمزریال نامحدود است و به عنوان جایگزینی برای پول کاغذی معرفی شده و اعتبار نقدشوندگی آن فقط در ایران می‌باشد.

لذا این ارز، برخلاف بیت‌کوین و ماهیت اصلی رمزارزها می‌باشد و گزینه‌ای به دید سرمایه‌گذاری نیست. کنترل و عرضه رمزریال در اختیار بانک مرکزی است که یکی از اهداف انتشار آن بین‌المللی کردن ریال است.
درصورت حذف یا کاهش دلار از چرخه مبادلات تجاری ایران، رمزریال می‌تواند یکی از گزینه‌های صادرات و واردات باشد.
علی صالحی، رئیس کل بانک مرکزی از آغاز طرح آزمایشی رمزریال از شهریور خبر داده است. رمزریال مستقیما زیر نظر بانک مرکزی بوده و برخلاف رمزارزها قابل استخراج نیست.
نگهداری رمزریال صرفا حکم نگهداری اسکناس را داشته و در چرخه‌ی بازار بین خریدار و فروشنده ممکن است مفیدتر از نگهداری اسکناس عمل کند ولی تورم ریال، در رمزریال نیز وجود دارد و این نکته باید به همراه سایر نکات امنیتی وکاربردی قبل از عملی شدن این طرح، فرهنگ سازی شده و به عموم جامعه آموزش داده شود تا از نگرانی مردم نسبت به موارد زیر شفاف شود:
نحوه نگهداری و استفاده از رمزریال
عدم اطمینان عموم مردم نسبت به رمزارزها به دلیل نداشتن دانش کافی نسبت به بنیاد و زیرساخت‌های آنان ممکن است اطمینان‌خاطر عموم نسبت به رمزریال را هم تحت تاثیر قرار دهد.
تغییر ارزش رمزارزها بخاطر ماهیت سرمایه‌گذاری آنها و تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت آنها میباشد. ولی رمزریال تغییر قیمت نداشته و به نوعی stable می‌باشد و ارزش آن برابر ارزش ریال ایران است.
و همچنین رمزارزها همیشه گزینه‌ای جهت سرمایه‌گذاری بوده اند اما رمزریال ماهیت دارایی نداشته و صرفا جایگزینی برای پول‌نقد است.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  ⁄    =  11