شرایط وام ازدواج برای ازدواج دومی ها

بانک مرکزی اعلام کرده آن دسته از متقاضیان دریافت وام ازدواج که سن آنها در مردان کمتر از ۲۵ سال و در زنان کمتر از ۲۳سال است، می توانند به جای ۱۲۰میلیون تومان، ۱۵۰میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند.ضمن اینکه اگر فردی ازدواج دوم یا بیشتر داشته و پیش از این وام ازدواج دریافت نکرده باشد هم مشمول دریافت این وام از نظام بانکی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،وام ازدواج برای هر یک از زوج ها مطابق با ضوابط اعلامی از سوی بانک مرکزی، ۱۲۰میلیون تومان است؛ اما اگر زودتر ازدواج کنید، حتما می توانید ۳۰ میلیون تومان بیشتر از بقیه وام بگیرید، چراکه بر اساس دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض الحسنه و مطابق با بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، اگر سن ازدواج متقاضیان در زمان ازدواج برای مردان کمتر از ۲۵ سال و برای زنان کمتر از ۲۳ سال باشد، آنها می توانند ۱۵۰ میلیون تومان وام ازدواج بگیرند.

در این میان البته برخی متقاضیان هم همیشه این سوال را از نظام بانکی دارند که اگر بار دوم یا چندمی باشد که ازدواج می کنند، آیا باز هم مشمول دریافت این تسهیلات خواهند شد که در پاسخ به آنها باید گفت که اگر تا پیش از این وام ازدواج دریافت نکرده باشند، حتما می توانند از این تسهیلات فارغ از اینکه ازدواج چندمشان باشد، بهره مند شوند، چراکه بانک مرکزی اعلام کرده که امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی فراهم است مشروط به اینکه پیش از این از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشند؛ حتی اگر ازدواج دوم یا بیشتر او باشد.

در این میان سوال دیگر این است که آیا افرادی که خارج از کشور هستند هم حق بهره مندی از این تسهیلات را دارند که باید به آنها هم پاسخ مثبت داد و اعلام کرد که تمامی شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنها از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور است، به عنوان سند ازدواج تلقی می گردد. اما این پایان راه نیست، بلکه اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت های دینی در داخل کشور هم مورد تائید قرار گیرد، معادل عقدنامه تلقی شده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.

اما برای دریافت وام ازدواج، متقاضیان باید کارت ملی و کدپستی محل سکونت خود را ارایه دهند و به استناد مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.

حالا یک متقاضی برای دریافت این وام، باید اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین، اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) زوجین، اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) ضامن و کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین را ارایه داده و در عین حال، کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام را هم ارایه نماید.
در اینجا سوالی که مطرح می شود آن است که برای دریافت این وام باید چه ضمانت هایی مهیا شود که در پاسخ باید گفت این تسهیلات با دوره بازپرداخت ده ساله و با اعتبارسنجی و سفته و یا یک ضامن معتبر ارایه می شود.

بر این اساس، تمامی متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق باشند، ابتدا باید از طریق سایت بانک مرکزی ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند تا در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به او داده شود.

در این میان، متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین سایت مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند.

اما اگر یک متقاضی در زمـان تعیین شده مراجعه نکند، ثبت نـام آنهاکان لم یکن تلقی می‌گردد. به هر حال مطابق با اعلام بانک مرکزی، مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد بوده و اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور تعیین شده است .

اما دولت برای ایثارگران هم تسهیلات ویژه تری در نظر گرفته؛ به نحوی که به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد ؛ ضمن اینکه استثنای دیگری که در این زمینه وجود دارد، آن دسته از متقاضیانی هستند که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال می باشد و مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران هستند که به هر یک از آنها، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد .

در این میان، افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد هستند.

منبع: خبر فوری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  ⁄    =  6