تسهیلات اعطایی بانک گردشگری کجا می رود؟؟

بر اساس آمار اعلام شده در سایت بانک مرکزی مانده تسهیلات اعطایی (بالای 100میلیارد تومان) بانک گردشگری به اشخاص وابسته و مرتبط در پایان سال 1400 رقم 7،946 میلیارد تومان بوده این در حالی است که کل مانده تسهیلات اعطایی بانک در تاریخ یاد شده بر اساس صورت های مالی رقم 19,555 میلیارد تومان بوده است. به بیان دیگر حدود 40 درصد از مانده تسهیلات بانک گردشگری به شرکت های خود بانک اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،در این بین شرکت طلوع مروارید کیش (سهامدار بانک گردشگری) و هلدینگ سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سهامدار و زیرمجموعه بانک گردشگری) هر یک با مانده تسهیلات حدود 1700 میلیارد تومانی بیشترین سهم را دارند. شرکت نگین افق نیایش نیز با 1230 میلیارد تومان رده سوم در این زمینه را داراست.

نکته قابل توجه آن که بر اساس بررسی ها تعداد قابل توجهی از شرکت های لیست در حوزه ساختمانی فعالیت داشته و تسهیلات اخذ شده را نیز در این حوزه صرف می کنند. به عنوان مثال شرکت نگین افق نیایش، در حال ساخت مجتمع بزرگ اداری تجاری در بزرگراه نیایش تهران است. شرکت های سرمایه گذاری و انبوه سازی پارس میکا کیش، پرستیژلند ایران، ایرانیان اطلس نیز حوزه فعالیت مشابهی دارند.

هر چند بخشی از پروژه های ساختمانی در دست احداث از سوی شرکت های یاد شده مربوط به هتل ها و مجتمع های تجاری می باشند اما با توجه به خالی بودن ظرفیت هتل های کشور و همچنین عدم رونق در بسیاری از مشاغل در مجتمع های تجاری بزرگ، صرف تسهیلات جهت توسعه فعالیت ها و ظرفیت ها در این حوزه بسیار سوال برانگیز است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2