تورم جهانی به ۱۰ درصد رسید

تورم در سال جاری به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است و برخی کشورها که ده‌ها سال تورم حداکثر ۲ درصدی داشتند اکنون گرفتار موج بی‌سابقه‌ افزایش مداوم قیمت‌ها شده‌اند؛ اقتصاددانان در زمینه میزان قدرت عمل دولت‌ها در مهار این پدیده اختلاف نظر دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،موضوعی که شرایط اقتصادی سال ۲۰۲۲ را با سال‌های قبل از آن متفاوت ساخته، تورم جهانی بی‌سابقه است. افزایش قیمت‌ها و تداوم این روند موجب شد تا بسیاری از کشورهای جهان آمار خیره‌کننده‌ای از تورم را در بخش‌های مختلف اقتصادی از انرژی و مسکن تا مواد غذایی و خدمات تجربه کنند. در ابتدا سعی می‌شد تا موضوع افزایش قیمت‌ها را به دو سال درگیری شدید جهان به بیماری کرونا نسبت بدهند. اما تداوم تورم نشان داد که در این روند مسائل دیگری هم موثر بوده‌اند و نمی‌توان کووید ۱۹ محدودیت‌های اجباری ناشی از آن را تنها دلیل یا حتی مهمترین علت تورم دانست.

در چنین شرایطی قدرت‌های بزرگ اقتصادی همچون ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن و حتی کشورهای ثروتمند نفتی هم از فشار افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نبوده‌اند.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در این زمینه آورده است که در ماه‌های اخیر تورم در صدر اخبار اقتصادی قرار گرفته است زیرا به طور کلی قیمت همه چیز از غذا، گاز و سایر کالاهای صنعتی و مصرفی به سرعت قله‌ها را پشت سرگذاشته و به بالاترین سطح در چهار دهه گذشته رسیده است.

اگرچه سال‌ها است که داشتن تورم دورقمی برای برخی کشورها عادی شده، اما افزایش تدریجی قیمت‌ها در حدود ۱۰ درصد در کمتر از چند ماه برای کشورهای باثباتی که در دهه‌ها تورم کمتر از ۲ درصد داشتند قابل پذیرش نیست. اکنون سرعت رشد تورم بیشتر از چهار دهه گذشته شده است.

میانگین نرخ تورم در ۳۸ کشور ثروتمند سازمان همکاری اقتصادی  ۹.۶۵ درصد شده است

در همین دوره، تورم سالانه در آمریکا ۹.۱ درصد و در آلمان و انگلیس برای  ۱۲ ماه منتهی به ژوئن ۲۰۲۲ به ترتیب ۷.۵  و ۸.۲ درصد بود و نرخ تورم در اسپانیا هم به ۱۰ درصد رسیده است.

ممکن است به نظر برسد که سیاست‌های ایالات متحده سبب ایجاد این مشکل شده است، اما اقتصاددانان زیادی هستند که در تاثیر قطعی یک عامل تردید دارند، زیرا تورم در همه جا به غیر از چند استثنا افزایش یافته است. میانگین نرخ تورم در ۳۸ کشور ثروتمند سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ۹.۶۵ درصد بوده است.

بازگشت غول تورم

پایگاه تحلیلی «World Finance»  گزارش داد تورم در قرن بیستم، یک مشکل مزمن بود. «میشل پیر چلینی» استاد و کارشناس تاریخ تورم در دانشگاه آرتوآ می‌گوید «فکر می‌کردیم در قرن بیست و یکم از شر تورم خلاص شده‌ایم، اما اکنون به نظر می‌رسد که بازگشته است. این اولین بار در طول ۳۵ سال بهره‌گیری از شاخص‌های سالانه است که شاهد بالا رفتن قیمت‌ها در سطوحی فراتر از یک یا دو درصد هستیم.»

در طول دهه گذشته اتحادیه اروپا و آمریکا تنها یک بار به صورت موقت تورمی بالاتر از ۲ درصد داشتند. همه‌گیری کرونا باعث تثبیت روندی شد که زنجیره‌های عرضه در جهان مختل و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند. کارشناسان انتظار داشتند استفاده از واکسن وضعیت اقتصادی را به شرایط طبیعی باز گرداند اما حال تحلیلگران از احتمال ظهور «دهه پرآشوب۲۰» سخن می‌گویند. (اشاره به دوره میان دو جنگ جهانی)

منبع: جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  6  =