بررسی لوریج در بازار ارزهای دیجیتال

در بازارهای مالی مانند ارز دیجیتال یا فارکس، لوریج یا اهرم به معنای قرض گرفتن سرمایه برای معامله است. معاملات اهرمی می‌توانند قدرت خرید یا فروش شما را افزایش دهند و این امکان را فراهم کنند که با سرمایه اندک، معاملات بزرگ انجام دهید. بنابراین اگر سرمایه شما کم است، می‌توانید مقداری پول بیشتر از صرافی قرض بگیرید و وارد معاملات ضریب دار شوید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، همانطور که اهرم‌ها می‌توانند توان سرمایه‌گذاری و سود شما را چندبرابر کنند، از طرفی به همین میزان نیز ضرر بالقوه شما را افزایش می‌دهند. این موضوع در بازار ارز دیجیتال که نوسانات قیمت شدید است بیشتر رخ می‌دهد، ریسک معاملات را بیشتر بالا میبرد.

چنانچه قصد دارید برای سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها از معاملات اهرمی استفاده کنید، بسیار مراقب باشید. اگر قیمت برخلاف پیش‌بینی شما حرکت کند، ممکن است خسارات مالی جبران‌ناپذیری به‌شما وارد شود.

پیش از آنکه در معاملات خود از لوریج استفاده کنید، لازم است بدانید که معاملات ضریب دار یا اهرمی چیست و چه سازوکاری دارد. در این مقاله مفهوم لوریج در بازار ارز دیجیتال را به طور کامل و دقیق بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال به این صورت است که معامله گران می‌توانند حجم معاملات خود را با قرض گرفتن سرمایه بیشتر از صرافی‌ بالا ببرند. به بیان دیگر تریدرها می‌توانند با استفاده از این ابزار، بیشتر از سرمایه‌ای که دارند، معامله کنند. برای تریدرها که شاید سرمایه‌های زیادی ندارند این ابزار قابلیت بزرگی محسوب می‌شود. برای مثال، در نظر بگیرید تریدری که با 100 دلار وارد بازار شده می‌تواند با ضریب 10 برابری معامله کند. این یعنی 100 دلار او به 10 هزار دلار تبدیل می‌شود. ولی در نظر داشته باشید که این اهرم ریسک شما را نیز افزایش می‌دهد و ممکن است ضررهای زیادی را متحمل شوید. به همین دلیل است که توصیه می‌شود معامله گران تازه وارد از این اهرم استفاده نکنند.

صرافی ارز دیجیتال تبدیل

پیش از آنکه بتوانید سرمایه‌ای را قرض بگیرید، لازم است که سرمایه خود را وارد حساب معاملاتی‌تان در صرافی کنید. سرمایه اولیه‌ای که توسط شما فراهم می‌شود به‌عنوان وثیقه (Collateral) درنظر گرفته می‌شود. میزان وثیقه موردنیاز بسته به نوع اهرم و ارزش کل معامله‌ای که قصد دارید وارد آن شوید، تعیین می‌شود. به تفاوت میان ارزش کل معامله‌ای که به آن وارد می‌شوید و مقدار سرمایه‌ای که قرض گرفته‌اید، اصطلاحا مارجین (Margin) گفته می‌شود. به عبارتی سرمایه اولیه شما همان مارجین است.

تفاوت مارجین و لوریج

معامله مارجین بسیار شبیه به معاملات لوریج در ارز دیجیتال است. مارجین را می‌توان به عنوان تفاوت بین ارزش کل دارایی‌ نگه داری شده در حساب مارجین و مبلغ وام درخواستی از یک صرافی برای انجام معامله تعریف کرد. معامله مارجین روشی است که طی آن سرمایه‌گذار با استفاده از دارایی‌های خود از صرافی وام گرفته و از پول بدست آمده در معامله استفاده می‌کند.

بررسی لوریج در بازار ارزهای دیجیتال

به بیان دیگر، مارجین مقدار پول مورد نیاز برای باز کردن یک پوزیشن است. سرمایه‌گذار باید ابتدا یک حساب مارجین باز کرده تا با با آن خرید انجام دهد. مبلغ سرمایه‌گذاری شده در معامله را مارجین اولیه (Initial Margin)، و به مقدار پولی که در حساب مارجین نگهداری می‌شود، حاشیه نگهداری (Maintenance Margin) می‌گویند.

مانند معاملات لوریج، معاملات مارجین نیز در یک نسبت بیان می‌شوند، اما با این تفاوت که این نسبت بسیار کوچک‌تر از معاملات لوریج است. به عنوان مثال، معامله مارجین با نسبت ۲:۱ را در نظر بگیرید، در این حالت اگر یک بیت کوین را در پوزیشن خود قرار دهید، تا زمان بسته شدن پوزیشن، یک بیت کوین دیگر به شما قرض داده می‌شود.

لوریج در بازار اسپات (Spot)

در برخی از صرافی‌ها از جمله بایننس و کوکوین، لوریج در معاملات اسپات، نیز ارائه میشود. اندازه لوریج معاملات اسپات بسیار کمتر از لوریج بازار فیوچر است (حداکثر 3 برابر). معاملات اسپات بر اساس دارایی واقعی شما صورت می‌گیرند.

بنابراین، برای انجام معاملات اهرم دار در بازار اسپات، ارز مورد نظر را از صرافی قرض گرفته و برای هر روز نگهداری ارز در حسابتان، کارمزد پرداخت می‌کنید؛ بنابراین، قبل از شروع معاملات در هر صرافی، ابتدا به خوبی راجع به انواع کارمزدهای آن تحقیق کنید. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به tabdeal.org مراجعه کنید.

توکن اهرم دار

یکی از راه‌های ساده برای کسب سود بیشتر، استفاده از توکن‌های اهرم دار است. این توکن‌ها، خطر لیکوئید ندارند و معاملات اهرم دار را ساده‌ کرده‌اند. برای مثال، شما می‌توانید به جای خرید یک بیت کوین، یک توکن اهرم دار بیت کوین با اهرم 3 خریداری کنید.

در این حالت، اگر قیمت بیت کوین، ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، قیمت توکن اهرم دار شما 30 درصد ( یا کمتر) افزایش پیدا خواهد کرد. این معادله برای کاهش قیمت نیز صادق است. انجام معامله با این توکن‌ها، درست مانند معامله توکن‌های معمولی است و پیچیدگی کمتری نسبت به معاملات فیوچرز دارد. توکن‌های اهرم دار در برخی صرافی‌های خارجی مانند کوکوین و بایننس موجود هستند.

مزایای استفاده از اهرم در معاملات ارز دیجیتال

سودهای بزرگ

مهم ترین مزیت معاملات اهرمی بالا رفتن میزان سود معامله گران است. در واقع با استفاده از لوریج شما مقدار پول ذخیره شده در حساب خود را در نسبت های موجود ضرب می کنید. از آنجا که وجهی را قرض گرفته و وارد معامله می کنید میزان سود به دست آمده شما افزایش خواهد یافت.

بالا رفتن انعطاف پذیری

از آنجا که در این روش امکان کسب سودهای زیاد با استفاده از مقدار کمی سرمایه شخصی در کنار دریافت وام فراهم می شود این نوع از معاملات انعطاف پذیری دارایی مالی کاربر را افزایش می دهند.

افزایش قدرت خرید

با استفاده از معاملات لوریج سرمایه گذار قادر است یک سبد خرید با مقیاس بزرگتر و متنوع تر ایجاد کند.

گسترش حساب

این روش معاملات منجر به افزایش سریع دارایی شما می شوند. در حالت عادی امکان افزایش و گسترش حساب توسط معامله گران معمولی به سختی اتفاق می افتد. این در حالی است که در صورت خرید ارز دیجیتال با اهرم حساب شما رشد می کند.

معایب استفاده از لوریج در ارز دیجیتال

دارای ریسک بسیار بالا

معاملات لوریج اگرچه منجر به افزایش سود و بازدهی سرمایه گذاری می شود اما ممکن است در طرف مقابل منجر به خسارت مالی شدید سرمایه گذار شود. بنابراین لازم است تا زمانی که تجربه کافی به دست آورید از اهرم های بالا مانند 10، 20 الی 100 استفاده نکنید.

نامناسب برای افراد تازه وارد

این روش معامله نیاز به دانش و مهارت زیادی دارد. بنابراین استفاده از این روش برای افراد تازه کار و افرادی که در معاملات اسپات موفق نبوده اند روش خوبی نیست.

نامناسب برای معامله گران با تحمل ریسک پایین

همانطور که می دانید بازار ارز دیجیتال دارای نوسانات بسیار زیادی است و نمی توان آن را به راحتی پیش بینی کرد. خرید ارز دیجیتال با لوریج تنها مناسب افرادی است که تحمل معاملات با ریسک بالا را دارند.

سخن پایانی

معاملات لوریج یا اهرم یک استراتژی اثبات‌شده و مفید برای فعالیت در بازار با سرمایه کم و کسب درآمد در بازار ارز دیجیتال است اما به شرط آنکه به درستی استفاده شود و افراد تجربه کافی برای استفاده از آن را داشته باشند. در غیر این صورت به یک شمشیر دو لبه تبدیل می‌شود و می‌تواند به همان اندازه شرکت یا سرمایه‌گذاران و تریدرها را دچار ضرر و بدهی‌های سنگین کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  8