نقش آفرینان تهیه آیین‌‌نامه‌های بیمه

نخستین و مهم‌ترین وظیفه بیمه مرکزی که هیچ‌گاه قابل حذف یا واگذاری نیست تهیه آیین‌‌نامه‌ها و مقررات لازم برای حسن اجرای امر بیمه در ایران است تا در شورای عالی بیمه مطرح شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ریاست شورای عالی بیمه به عنوان دومین رکن بیمه مرکزی و تنها شورای عالی کشور که سطح اعضایش پایین‌تر از وزیر است با رئیس‌‌کل بیمه مرکزی است و چهار معاون وزیر، دو مدیرعامل شرکت بیمه، دو کارشناس حقوقی و بیمه‌‌ای منتخب مجمع عمومی بیمه مرکزی و یک مطلع در امور بیمه منتخب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در آن حق رأی دارند.

دو نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم بدون حق رأی، عضو ناظرند. از۱۰عضو اصلی، هشت عضو به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از مقام‌ها یا منسوبان به دولتند و از بین آنها شش عضو به دلیل مقام خود عضو شورا محسوب می‌شوند که پنج عضو به‌طور مستقیم یا به عنوان منتخب مجمع عمومی بیمه مرکزی، برگزیده وزیر امور اقتصادی و دارایی هستند.

بنابراین، فقط منتخبین سندیکای بیمه‌‌گران و اتاق بازرگانی بدون انتساب به دولت عضو شورای عالی بیمه می‌شوند اما با آنکه اکثریت قاطع اعضای شورا مربوط یا منسوب دولتند هیچ‌یک از آنها نماینده یا مدافع منافع سازمان متبوع یا انتخاب‌‌کنندگان خود نیستند و سوگند می‌خورند که تصمیمات خود را به صلاح کشور اتخاذ کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  5