تاثیر فضای کریپتو و بلاکچین بر تغییرات محیط زیست

در طول سال‌های اخیر تغییرات محیطی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر به یک موضوع مهم تبدیل شده است. این نگرانی‌ها حتی به فضای کریپتو و فناوری بلاکچین هم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از Cryptonews، با روی کار آمدن فناوری بلاکچین، محققان آن را به عنوان ابزاری بالقوه برای کاهش انتشار کربن در نظر می‌گیرند.

متأسفانه، تخمین مقدار انرژی لازم برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال که از الگوریتم استخراج اثبات کار استفاده می‌کنند(PoW) را نمی‌توان به طور مستقیم محاسبه کرد.

درعوض، می‌توان آن را با نگاهی به نرخ شبکه و میزان مصرف انرژی تنظیمات ماینینگ‌ها تخمین زد.

مصرف کنونی شبکه‌های بلاکچین

با بلوغ شبکه بلاکچین بیت‌کوین، امروزه دشواری استخراج افزایش یافته و گره‌ها (node) را ملزم کرد تا از قدرت محاسباتی بیشتری برای استخراج یک بلوک جدید استفاده کنند.

با توجه به افزایش انرژی مورد نیاز، امروزه برای استخراج بیت کوین، به چندین کارت گرافیک و همچنین سیستم های خنک کننده نیاز دارید تا از گرم شدن بیش از حد آنها جلوگیری شود.

این همان چیزی است که منجر به مصرف انرژی بالای شبکه های PoW مانند بیت کوین و اتریوم شده است.

به گفته نیویورک تایمز، شبکه بیت کوین سالانه حدود ۹۱ تراوات ساعت (۹۱ تراوات ساعت) برق مصرف می‌کند. منابع دیگر این عدد را ۱۵۰ تراوات ساعت در سال اعلام کرده‌اند.

با این حال، همانطور که قبلا ذکر شد، محاسبه مصرف انرژی بیت کوین کار ساده ای نیست و در مورد مصرف انرژی واقعی شبکه بیت کوین اختلاف نظر وجود دارد.

در ادامه منابع مختلف موافقت کرده‌اند که هزینه انرژی بیت کوین در سطح پایین‌تری قرار دارد.

کمبریج تخمین می زند که شبکه بیت کوین سالانه ۹۲ تراوات ساعت انرژی مصرف می کند.

یک گزارش تحقیقاتی توسط Michel Khazzaka همچنین ادعا می کند که سیستم های بانکداری سنتی ۵۶ برابر بیشتر از بیت کوین انرژی مصرف می کنند.

A. Wilson، مدیر ارشد فناوری GCX، اظهار دارد: درست است که بیت‌کوین و سایر زنجیره‌های اثبات کار نسبت به بلاک‌چین‌هایی که بر اساس مکانیزم اجماع اثبات سهام عمل می‌کنند، مقادیر بیشتری انرژی مصرف می‌کنند.

با این حال، تعدادی ملاحظات دیگر وجود دارد که باید هنگام تجزیه و تحلیل و درک مصرف انرژی بیت کوین و به طور کلی بلاک چین در نظر گرفت.

به عنوان مثال مهم است که بدانیم این انرژی مصرفی شبکه از کجا می آید. در حال حاضر، ماینرهای بیت کوین حدود ۵۵ تا ۶۵ درصد از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند.

گفتنی است در برخی مناطق، فناوری بلاکچین در کنار carbon credits برای بهبود جو استفاده می شود.

carbon credits چیست؟

معمولاً مشاهده می شود که اصطلاحات “carbon offset” و “carbon credits” به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما آنها معانی متفاوتی دارند.

carbon offset به عملی اطلاق می شود که قصد دارد انتشار گازهای گلخانه‌ای را در جو جبران کند.

نمونه هایی از جبران کربن شامل کاشت درختان، احیای جنگل ها و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به جای سوخت های فسیلی است.

carbon credits به یک سازمان اجازه می‌دهد بسته به تعداد اعتباری که دارد، مقدار مشخصی گازهای گلخانه‌ای تولید کند.

یک carbon credits نشان دهنده یک تن دی اکسید کربن یا سایر گازهای گلخانه‌ای است. سازمان‌ها مقدار مشخصی اعتبار دریافت می‌کنند.

نهادهایی که آلاینده‌های بالاتر از حد مجاز تولید می‌کنند باید اعتبار بیشتری بخرند، در حالی که نهادهایی که انتشار کمتر از حد مجاز تولید می‌کنند، می‌توانند هر اعتبار باقی‌مانده را به سایرین بفروشند.

این طرح با ایجاد انگیزه مالی برای نهادهای آلاینده برای تولید گازهای گلخانه ای کمتر عمل می‌کند.

اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای آنها زیر حد مجاز باقی بماند، می‌توانند اعتبار خود را پس انداز کنند و با فروش این اعتبارات درآمد کسب کنند، این درحالی است که با تولید گازهای گلخانه‌ای بالاتر از حد مجاز، ضرر خواهند کرد.

استفاده سازمان‌ها از بلاکچین

ویلسون معتقد است که فناوری بلاک چین می‌تواند به صنعت carbon offsets کمک کند: «صنعت carbon offsets پتانسیل این را دارد که در چند سال آینده به بازاری چند تریلیون دلاری برسد، اما در حال حاضر از تعدادی موانع از جمله تقلب و اعتبارات تکراری رنج می برد.

تغییرناپذیری و امنیت فناوری بلاکچین می‌تواند با اطمینان از اینکه تمام سوابق فروش اعتبار کربن به طور مسئولانه و دقیق ردیابی می‌شوند، به حل این چالش‌ها کمک کند.

EarthFund پلتفرمی است که در آن کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال، عمدتاً تتر (USDT) را به اهداف سازگار با محیط زیست اهدا کنند.

این پلتفرم همچنین دارای یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) است و یک خزانه‌داری را در خود دارد.

این سازمان به اعضای DAO اجازه می‌دهد درباره نحوه استفاده از وجوه تصمیم بگیرند.

سازمان های سنتی و نهادهای حاکم نیز به فناوری بلاک چین به عنوان راه حلی ممکن برای کاهش انتشار کربن نگاه داشته‌اند.

سازمان‌ها در فضای رمزنگاری به دنبال بهبود اکوسیستم از طریق کمک‌های مالی به پروژه‌های حذف کربن، carbon credits توکن‌شده و بلاکچین‌های خنثی نسبت به کربن هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  4