کاهش ۸۰ درصدی قیمت زمین‌های متاورس

روند نزولی ارزهای دیجیتال و کاهش علاقهٔ کاربران به این حوزه، باعث سقوط قیمت زمین‌های متاورس در سال ۲۰۲۲ شده است تا این صنعت نوظهور شاهد بحرانی‌ترین وضعیت خود از ابتدا تاکنون باشد. مارک کیوبن (Mark Cuban)، کارآفرین میلیاردر نیز به‌تازگی گفته خرید ملک در متاورس بدترین اشتباهی است که کسی ممکن است مرتکب آن شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،طبق تحلیلی که مجموعه دِ اینفورمیشن (The Information) اخیراً انجام داده است، میانگین قیمت و حجم معاملات زمین‌های مجازی متاورس از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی و در بحبوحهٔ رکود گسترده‌تر بازار ارزهای دیجیتال، به‌شدت سقوط کرده است.

 حجم معاملات زمین‌های متاورس نسبت به اوج خود در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) بیش از ۹۰درصد کاهش یافته است. در همین حال، میانگین قیمت این زمین‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۲ نیز بیش از ۸۰درصد سقوط کرده است.

دِ اینفورمیشن گزارش خود را با استناد به پلتفرم تحلیلی وی‌متا (WeMeta) و داده‌های پلتفرم‌های سندباکس، دیسنترالند، وکسلز (Voxels)، ان‌اف‌تیز ورلدز (NFTs Worlds)، سومنیوم اسپیس (Somnium Space) و سوپر ورلد (Superworld) جمع‌آوری و تهیه کرده است.

آیا متاورس ورشکسته شده است؟

در زمانی نه‌چندان دور، جهان مجازی متاورس به‌عنوان یک فناوری موفق و بزرگ در آینده معرفی می‌شد. این تبلیغات موجی از علاقه و تقاضای زیاد برای به‌دست آوردن مناطق و زمین‌های ممتاز موجود در آن ایجاد کرد که بازتابی از بازار واقعی املاک و مستغلات بود.

برای مثال، در ماه فوریه (دی ۱۴۰۰)، سرمایه‌گذاری برای خرید زمینی در مجاورت اسنوپ‌ورس (Snoopverse)، مجموعه املاک متاورسی اسنوپ ‌داگ روی پلتفرم سندباکس، ۴۵۰هزار دلار پرداخت کرد.

بخش بزرگی از این فشار خرید پس از تغییر نام فیس‌بوک به مِتا در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) ایجاد شد. مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت مِتا، متاورس را مرز جدیدی در شیوه ارتباط‌دادن مردم با یکدیگر خواند. به‌طور خاص، او تصور می‌کرد که این جهان‌های مجازی تغییری اساسی در نحوه عملکرد جامعه ایجاد خواهند کرد؛ از جمله شکل‌گیری مفاهیم انقلابی، مانند ایجاد اشتغال به واسطهٔ کسب‌وکارهای درون متاورس.

با تمام اینها، اکنون که در اعماق زمستان ارزهای دیجیتال هستیم، خریدارانی که در بالاترین قیمت‌ها وارد بازار شدند، به‌دلیل کاهش قیمت زمین‌ها و علاقهٔ کاربران، متحمل ضررهای سنگینی شده‌اند.

متاورس بازتابی از اقتصاد کلان

با سقوط متاورس، دوباره بحث‌هایی دربارهٔ اینکه آیا زمین مجازی یک دارایی قابل سرمایه‌گذاری مناسب است یا نه، شکل گرفته است. فورچون (Fortune) اخیراً در گزارشی به این نکته اشاره کرده است که افراد می‌توانند در متاورس به‌شکل فوری به هر مکانی جابه‌جا شوند. بنابراین، برخلاف دنیای واقعی، خرید ملک در بهترین مکان‌های متاورس مزیت کوچکی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، متاورس می‌تواند بی‌نهایت زمین داشته باشد، بنابراین ایدهٔ نگاه‌کردن به زمین‌های مجازی به‌عنوان یک منبع کمیاب نیز کنار گذاشته می‌شود.

شرکت تعاونی زمین‌های متاورس ایردات (Airdott)، اخیراً در توییتی این رکود را به چشم‌انداز وسیع‌تر اقتصاد کلان نسبت داده و این پرسش را مطرح کرده است که «چرا [تصور می‌کنید] دنیای واقعی بر دنیای مجازی تأثیر نمی‌گذارد؟». ایردات در ادامه گفته است که صبورانه منتظرند همه‌چیز به شرایط قبل بازگردد.

منبع: ارز دیجیتال

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  ⁄  46  =