مزایا و کاربردهای میر کارت در پرداخت الکترونیک

براساس گفته‌های مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بین ایران و روسیه توافقی برای استفاده از کارت بانکی «میر» که نسخه روسی ویزا و مستر کارت است در ایران صورت گرفته است. در صورت فعال سازی، میر اولین سیستم گسترده پرداخت جهانی است که در ایران به صورت رسمی، خدمات خود را عرضه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،مهدی صفری، همچنین اظهار داشته است که ایران و روسیه هم اکنون تقریبا به یک توافق خوب برای جایگزینی سوئیفت رسیده‌‏‌اند.

«کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه نیز اعلام کرده است که مسکو و تهران برای برقراری سامانه پیامکی مالی به نام MIR تلاش می‌کنند تا از این طریق گامی در راستای بی‌نیازی از سامانه مالی «سوئیفت» برای پرداخت‌های بین بانکی بردارند.

میر کارت چیست؟

در سال ۲۰۱۴، پس از رأی گیری کریمه به پیوستن به روسیه در همه پرسی، سیستم کارت ملی پرداخت (NPCS)، اپراتور کارت‌های «MIR» ایجاد شد. کلمه «میر» به معنای «جهان» یا «صلح» است. این سیستم برای مقابله با شرایط قطع ارتباط کارت‌ها از سیستم‌های پرداخت بین المللی ایجاد شد. در آن زمان، سازمان‌های بودجه شروع به کنار گذاشتن تدریجی پرداخت به کارت‌های ویزا و مسترکارت کردند و پرداخت حقوق بازنشستگی، مزایای اجتماعی و حقوق کارکنان سازمان‌های بودجه‌ای به سیستم پرداخت «میر» منتقل شد.

اولین بانک روسی که کارت‌های پرداخت را با نام تجاری Mir صادر کرد Sberbank بود. اخیراً بیش از ۶۴ بانک از این برند حمایت می‌کنند.

طبق NPCS، در تابستان ۲۰۲۱، بیش از ۵۰ درصد از روس‌ها حداقل یک کارت MIR داشتند. تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱.۲۵. ۲ درصد از کل پرداخت‌های کشور را با مجموع ۱۱۲ میلیون کارت صادر کرده است.

این سیستم اکنون در ویتنام، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، اوستیای جنوبی، آبخازیا، کوبا، ترکیه قابل استفاده است. همچنین پذیرش این کارت در امارات، کره جنوبی و انگلیس در حال آزمایش است.

«میر بیزنس بانک» بر اساس مجوزهای دریافت‌شده عملیات زیر را انجام می‌دهد:

خدمات سپرده‌پذیری (مدت‌دار و عندالمطالبه) برای شرکت‌ها و اشخاص حقیقی؛

سپرده‌گذاری وجوه دریافت‌شده از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی در سپرده‌های مدت‌دار و عندالمطالبه از طرف خود و با هزینه خود؛

افتتاح حساب‌های بانکی برای اشخاص حقوقی و حقیقی؛

نقل و انتقال پول به درخواست شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و بانک‌های کارگزاری به حساب‌های آن‌ها؛

وصول اسناد مالی، تجاری و نقل و انتقال وجوه حاصل از آن‌ها برای شرکت‌ها و اشخاص حقیقی؛

تبدیل ارزهای نقدی و غیر نقدی (صرافی)؛

پذیرش سپرده طلا و فلزات گران‌بها؛

صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی؛

انتقال وجوه بدون افتتاح حساب بانکی و هم پول الکترونیکی (به غیراز مراسلات پستی).

شیوه‌ی کار میر کارت چگونه است؟

می‌توان گفت میر کارت جایگزین مسترکارت و ویزا کارت در روسیه است، با ورود روسیه به جنگ اوکراین ، شرکت‌های خدمات مالی ویزا و مسترکارت مستقر در ایالات متحده، اعلام کردند که فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق در می‌آورند. به همین علت روسیه بیش از پیش به سیستم جایگزینی برای این دو شرکت احتیاج پیدا کرد. مستر و ویزا کارت‌ها با موسسات مختلف در سراسر جهان برای ارائه خدمات پرداخت در شبکه بین‌المللی همکاری می‌کنند. با در اختیار داشتن این کارت‌ها هنگام سفر به خارج از کشور می‌توانید از عابر بانک‌ها یا دستگاه‌های پوز استفاده کرده و بدون محدودیت پول‌های خود را جابجا کنید و بدون نیاز به گرفتن پول کشور مقصد به راحتی خرید کنید. شیوه‌ی کار میر کارت نیز به همین شکل است، گردشگر روس هنگام سفر به ایران و کشورهای پذیرنده میرکارت به راحتی می‌تواند پرداخت‌های خود را انجام دهد. بنابراین راه اندازی میر کارت در ایران می‌تواند به گسترش گردشگری در ایران کمک کند.

مزایای میر چیست؟

مزایای میر برای شرکت‌های روسی آشکار است. این سیستم حمایت زیادی از دولت دریافت می‌کند. علاوه بر این، میر از طریق کارت اعتباری یا کارت نقدی در دسترس است. با بیش از ۷۳ میلیون کارت صادر شده، میر به رقیب جدی ویزا، مسترکارت و سایر شبکه‌های کارت اعتباری تبدیل شده است.

یکی از اهداف میر ارائه انتقال امن پول است. همچنین هدف آن ثابت نگه داشتن پرداخت‌های ملی و مستقل از رکودهای اقتصادی داخلی یا موقعیت‌های سیاسی است.

علاوه بر اینها با توجه به آنکه ایران و روسیه تحت تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار دارند دسترسی این دو کشور به سیستم‌های مالی جهانی قطع شده است بنابراین راه اندازی میر باعث سهولت تبادل تجاری با ایران نیز می‌شود و مشکلات تجار روس در این زمینه را برطرف می‌کند.

اما در کنار این مزایا باید گفت که یکی از معایب میر کارت آن است که تنها شهروندان روس می‌توانند از آن استفاده کنند و امکان استفاده از این کارت‌ها برای شهروندان دیگر کشورها وجود ندارد. این در حالی است که در خبرهای آخر سال ۹۶، آمده بود که قرار است کارت‌های شبکه شتاب به شبکه میر روسیه وصل می‌شود. چند مقام ایرانی و روسی نیز خبر از این اتصال داده بودند و قرار این بود که میر و شتاب به هم وصل شوند. اتصال این دو شبکه به یکدیگر به معنی این بود که کارت‌های عضو شبکه شتاب در روسیه قابل استفاده شود. در صورت اتصال شبکه شتاب به میر شهروندان ایرانی می‌توانستند با کارت‌های اعتباری خود به راحتی تبدیل پول و خرید کنند با این حال هنوز خبری از اتصال شتاب به شبکه میر نیست.

منبع: ایران کیش

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  20