فین‌تک؛ دشمنی که به دوست بدل شده است

تنها طی چند سال، شرکت‌‌های فین‌تک شکل و سرعت تغییرات را در تقریباً هر یک از زیربخش های بانکی تعریف کرده‌‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مشتریان در حال حاضر انتظار ورود یکپارچه دیجیتال، تأیید سریع وام و پرداخت‌‌های شخص به شخص رایگان و همه نوآوری‌‌هایی را که فین‌‌تک محبوب کرده است، دارند و در حالی که ممکن است امروز بر صنعت تسلط نداشته باشند، در دو سال آینده فین‌تک هم به ‌عنوان کسب ‌و کارهای مستقل و هم به ‌عنوان حلقه‌‌های حیاتی در زنجیره ارزش بانکی موفق خواهد شد.

به عبارت دیگر، در حالی که فین‌تک هنوز چشم‌‌انداز رقابتی را متحول نکرده است، پایه و اساس تحولات آینده را ایجاد کرده‌‌اند. فین‌تک یک فرصت عالی برای متصدیان هوشمند است.

آنها فرصتی را فراهم می‌کنند تا ببینیم کدام پیشنهادات جدید نویدبخش هستند. حضور غالب فین‌تک منجر به نتایج متعددی می‌‌شود که پتانسیل تغییر چشم‌‌انداز رقابتی بخش بانکی را دارند.

مزایای فین‌تک در بخش بانکی

حضور غالب فین‌تک منجر به نتایج متعددی می‌‌شود که پتانسیل تغییر چشم‌‌انداز رقابتی بخش بانکی را دارند.

کالایی‌سازی هزینه

هزینه عملیاتی به یک مزیت رقابتی کمتر تبدیل خواهد شد. شرکت‌‌ها در حال بررسی فناوری‌‌های جدید هستند و با سایر سازمان‌‌ها، رقبا و تازه‌واردان به طور یکسان کار می‌‌کنند تا کالایی شدن پایه هزینه‌‌های خود را تسریع بخشند، بنابراین می‌توانند حاشیه‌‌ها را حفظ کنند و بر استراتژی‌‌های امیدوارکننده‌‌تر تمرکز کنند.

مالکیت را تجربه کنید

به طور سنتی، بسیاری از مؤسسات مالی محصولاتی را که ایجاد می‌کنند توزیع می‌کنند. اما با افزایش پلتفرم‌‌ها و کانال‌‌های جایگزین، متصدیان محتاط در حال برنامه‌‌ریزی برای شرایطی هستند که توزیع خارج از کنترل آنها باشد.

تولیدکنندگان اختصاصی پیشنهادهای مالی با درک این موضوع که موازنه قدرت به سمت کسانی که تجربه مشتری را دارند تغییر می‌کند، استراتژی‌هایی را می‌سنجند که مقیاس یا تمرکز شدید را می‌طلبد.

کسب درآمد از داده‌ها

بانک‌ها در مواجهه با آینده‌ای که داده‌ها اهمیت فزاینده‌ای دارد، به دنبال گسترش مجموعه داده‌های مشتریان خود هستند. یکی از راه‌‌ها این است که تجربه دیجیتال را برای مشتریان جذاب‌‌تر کنیم و داده‌‌های بیشتری را در این فرآیند جمع‌‌آوری کنیم.

دیگری این است که با سایر شرکت‌‌ها متحد شوید و در ازای داده‌‌هایشان به مشتریان ارزش بیشتری ارائه دهید. به طور خلاصه، مؤسسات ترکیبی از استراتژی‌‌ها را به کار می‌گیرند تا به آنها کمک کند تا با استارتاپ‌‌ها همره شوند و خود را از سایر ارائه‌دهندگان متمایز کنند.

فین‌تک در خاورمیانه

بر اساس مطالعه Deloitte Middle East FinTech منتشر شده در ژوئن 2020، اکوسیستم فین‌تک در خاورمیانه با درجه خاصی از تضاد و دوگانگی مشخص می‌شود.

اگرچه اکوسیستم فین‌تک به سرعت در حال تکامل است، نوبت به استقرار راهکارهای نوآورانه می‌‌رسد و رفتار مشتری، به ویژه در عربستان سعودی، بانک‌‌ها را به اتخاذ چنین راهکارهایی تشویق می‌‌کنند، بانک‌‌ها همچنان تمایلی به ادغام فین‌تک‌‌ها در استراتژی خود ندارند، چرا که ترجیح می‌‌دهند از یک رویکرد «صبر کن و ببین» پیروی کنند.

برای تحقق کامل پتانسیل فین‌تک، دولت‌‌ها و قانون‌‌گذاران باید بر روی هشت اولویت کلیدی تمرکز کنند:

1. تقویت بودجه عمومی در راهکارهای نوآورانه فین‌تک

2. تعریف کردن یک مسیر شفاف درآمدزایی و ایجاد ارزش برای فین‌تک

3. ایجاد هماهنگی نظارتی در هر یک از اکوسیستم‌های فین‌تک کشورهای خاورمیانه

4. ایجاد مقررات هماهنگ در سراسر کشورهای خاورمیانه

5. تعریف یک چشم‌انداز و هدف بالاتر و ایجاد یک مرکز نوآوری که همه بازیگران کلیدی اکوسیستم را متحد کند.

6. اجرا کردن همسویی استراتژیک در میان سازمان‌‌ها و بخش‌‌های دولتی مختلف که طرح‌‌های فین‌تک را هدایت می‌کنند.

7. با ارائه مشوق‌ها و مسیر شغلی مناسب، استعدادهای محلی را جذب و توسعه دهید.

8. استخدام رهبران شناخته‌شدة جهانی در حوزه انتخابی و تشویق آنها به منظور به اشتراک‌گذاری دانش

 

مترجم: مسعود اسکندری

منبع: دیلویت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  −    =  60