چگونه مالیات درگاه پرداخت اینترنتی را محاسبه کنیم

فرشید رستگار؛ وکیل مالیاتی

اگر با مالیات درگاه پرداخت آشنایی ندارید؛ ما در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه محاسبه مالیات درگاه های بانکی، معافیت های مالیات درگاه پرداخت و نحوه دریافت کد مالیاتی درگاه پرداخت اینترنتی صحبت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اگر شما نیز از طریق سایت، شبکه‌های اجتماعی و یا به طور کلی فضای مجازی نسبت به فروش کالا یا خدمات خود اقدام می‌کنید، احتمالاً از درگاه پرداخت مستقیم یا غیرمستقیم برای اینکار استفاده کرده‌اید.

تا سال ۱۴۰۰ اشخاصی که درخواست استفاده از خدمات درگاه پرداخت الکترونیکی را داشته، الزامی برای تشکیل پرونده مالیاتی نداشتند، اما با تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در تاریخ ۲۱/۰۷/۱۳۹۸ و اجرایی شدن ماده ۱۱ آن شرایط به کلی تغییر پیدا کرد.

براساس این ماده، بانک مرکزی مکلف شد تا مشخصات تمامی اشخاصی که درگاه پرداخت الکترونیک داشتند را به سازمان امور مالیاتی ارسال کند تا برای ایشان پرونده مالیاتی تشکیل شود؛ همچنین اشخاصی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ درخواست دسترسی به درگاه پرداخت الکترونیک را دارند، باید تشکیل پرونده مالیاتی دهند و کد رهگیری خود را به بانک یا شرکت ارائه کننده خدمات درگاه پرداخت ارائه نمایند.

اگر با مالیات درگاه پرداخت آشنایی ندارید؛ ما در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه محاسبه مالیات درگاه های بانکی، معافیت های مالیات درگاه پرداخت و نحوه دریافت کد مالیاتی درگاه پرداخت اینترنتی صحبت کنیم.

نحوه دریافت کد مالیاتی درگاه پرداخت اینترنتی

برای دریافت کد مالیاتی درگاه پرداخت اینترنتی، ابتدا به میز خدمت عملیات الکترونیک مالیاتی به نشانی https://tax.gov.ir مراجعه نمایید و در پایین صفحه روی “پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک” کلیک کرده. در پایین صفحه جدید نیز، روی دکمه “ورود به ثبت نام” کلیک کنید.

در این صفحه ابتدا کلمه امنیتی را وارد نموده، نوع مؤدی را انتخاب و سپس کد ملی خود را وارد کنید. در صفحه جدید روی دکمه “پیش ثبت نام جدید “کلیک کرده و در صفحه جدید به ترتیب اطلاعات زیر را وارد کنید:

نوع ثبت نام: ثبت نام انفرادی / مشارکت
کدپستی اقامتگاه قانونی
شماره تلفن همراه: (تنها شماره موبایل با مالکیت شماره ملی ثبت شده قابل قبول است.)
کلمه امنیتی

در مرحله بعد یک کد فعالسازی برای شما اس ام اس می‌شود که باید در باکس مربوط به این صفحه وارد نمایید.

پس از آن وارد صفحه‌ای می شویم که می‌بایست اطلاعات جداول مختلف را تکمیل نمایید و در آخر نام کاربری و کلمه عبور به شماره موبایل شما ارسال می‌گردد.

نحوه اتصال درگاه پرداخت الکترونیک به پرونده مالیاتی

به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید.
کد ملی و کلمه عبور خود را وارد کنید و وارد پنل خود شوید.
پس از ورود به صفحه ‌”خلاصه وضعیت مالیاتی”، فهرستی به شما نمایش داده می‌شود که برای اطلاع یا اتصال درگاه‌های پرداخت خود کافی است روی عبارت” تعداد پایانه‌های فروش “کلیک کنید.
حال می‌توانید درگاه پرداخت الکترونیکی که به مشخصات فردی شما متصل است را مشاهده کنید و برای اتصال ‌آن‌ها به پرونده‌ مالیاتی یا غیرفعالسازی و حذف هر یک از آن‌ها اقدام کنید.

مشاغل موظف به پرداخت مالیات درگاه پرداخت اینترنتی

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که از درگاه های پرداخت اینترنتی برای دریافت مبالغ فروش خود استفاده می‌کنند، می بایست در وهله اول تشکیل پرونده مالیاتی دهند و سپس هر ساله اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

مالیات درگاه پرداخت چقدر است؟

در کل مالیات عملکرد از روی سود ما تعیین می‌ شود؛ برای اشخاص حقوقی ۲۵% و برای اشخاص حقیقی به‌صورت پلکانی؛ فرض کنید سود یک شخص حقیقی برای سال ۱۴۰۱ معادل دو میلیارد ریال است. با فرمول زیر، می توانیم به میزان مالیات آن برسیم.

البته قابل ذکر است که چنانچه اشخاص حقیقی اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند، می‌توانند از یک معافیت معیشتی (که هر ساله در قانون بودجه مشخص می‌شود) برخوردار شوند. مثلاً معافیت معیشتی صاحبان مشاغل برای سال ۱۴۰۱ معادل ۰۰۰/۰۰۰/۳۹۶ ریال تعیین شده است. یعنی تا این رقم از سود معاف و مابقی مشمول مالیات است.

معافیت های مالیات درگاه پرداخت

در قانون مالیات‌های مستقیم برخی از اشخاص و فعالیت‌ها دارای نرخ صفر مالیاتی هستند؛ یعنی چنانچه تکالیف مالیاتی خود را در موعد مقرر انجام دهند، مالیات پرداخت نمی‌کنند.مثلاً:

مدارس غیر انتفاعی اعم از ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای،
آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور
مهدهای کودک در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها
درآمد باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیت‌های منحصراً ورزشی

فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی(دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند.

کارگاه های فرش دستباف و صنایع دستی

تا اینجا در مورد مالیات درگاه‌های بانکی و درصد مالیات درگاه پرداخت صحبت نمودیم. حال می‌بایست در مورد مالیات بر ارزش افزوده درگاه پرداخت الکترونیک بدانیم:سؤال بسیار مهمی که مطرح می‌شود:

آیا من مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوم؟

برای پاسخ به این سؤال باید ۲ کار انجام داد:

اول اینکه ببینیم کالا یا خدمات ما در لیست معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده قرار دارد یا خیر؟

دوم اینکه ببینیم در فراخوان‌های ارزش افزوده قرار داریم یا خیر؟

اگر کالا یا خدمات شما در لیست معافیت‌ها قرار داشت و یا در فراخوان ها قرار نمی‌گرفتید، نیازی به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده وجود نیز ندارد؛ اما اگر کالا یا خدمات ما در لیست معافیت‌ها قرار نداشت و در فراخوان‌ها بودیم می‌بایست ثبت نام ارزش افزوده را انجام دهید و هر فصل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید. در آخر ذکر این نکته ضروری است که باید ۹% روی کالا یا خدمات خود اضافه کرده و از مشتری اخذ کنید.

اظهارنامه مالیاتی درگاه اینترنتی

ما دو نوع اظهارنامه مالیاتی مرتبط با کسب و کارها داریم:

۱-اظهارنامه عملکرد:

اظهارنامه عملکرد برای اشخاص حقوقی، تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی، شرکت به دلیل اینکه سال مالی اشخاص حقوقی عمدتاً مطابق سال شمسی است، مهلت تسلیم اظهارنامه برای هر سال تا پایان تیر ماه سال آینده می‌باشد و اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی، برای هر سال، تا پایان خردادماه سال آینده است.

۲- اظهارنامه ارزش افزوده:

تمامی کسب و کارهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، می بایست تا پایان ماهِ پس از هر فصل، اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

آیا درگاه پرداخت بدون مالیات هم داریم؟

قطعاً خیر. تمامی بانک‌ها و شرکت‌هایی که خدمات درگاه پرداخت را به کسب و کارها ارائه می‌کنند، مطابق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مکلفند اطلاعات و تراکنش‌های بانکیِ اشخاص را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند و زمانی که این اتفاق بی افتد، سازمان امور مالیاتی آمار و اطلاعات اشخاص را دارد که نتیجتاً اشخاص می‌بایست به تکالیف مالیاتی خود عمل نمایند.

کلام آخر در مورد مالیات درگاه پرداخت

ما در این مقاله در مورد مالیات درگاه پرداخت اینترنتی، مالیات درگاه های بانکی، درصد مالیات درگاه پرداخت و اظهارنامه مالیاتی درگاه اینترنتی صحبت کردیم تا تجزبیات خود را با کسب‌های اینرنتی در میان بگذاریم تا دچار جرایم مالیاتی سنگین نشوند.

در نظر داشته باشید جهل به قانون در حوزه‌های مختلف مالیاتی، می‌تواند عواقب سنگینی را برای شما به همراه داشته باشد؛ در همین راستا پیشنهاد می‌شود یا روی دانش مالیاتی خود سرمایه گذاری کنید و در دوره‌های اموزش مالیات مؤسسه آقای مالیات شرکت کنید و یا از خدمات مشاوره مالیاتی آنلاین، تلفنی و حضوری ما در کنار کسب و کار خود بهره ببرید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  25  =  35