فضای ابری الزام بانک ها برای تحول

فضای ابری چیزی بیش از یک مکالمه روزمره درباره فناوری است. موضوعی است که در دستور کار مدیریت اجرایی و هیأت مدیره ها قرار دارد. «فضای ابری» چیزی بیش از یک مکان یا مقصد برای داده ‌ها و اپلیکیشن ها به منظور کاهش هزینه‌ های قدرت محاسباتی و ذخیره ‌سازی یا ایجاد ظرفیت برای تقاضای متغیر است. همچنین یک پلتفرم برای تحول کسب و کار سازمانی است. یک تغییر بالقوه در بازی در راستای نحوه عملکرد بانک ها و سایر موسسات خدمات مالی (FSI ها) در آینده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رهبران صنعت بانکداری خرد و عمده به‌ طور فزاینده ‌ای بر روی استفاده از فضای ابری به منظور سوق دادن به سمت نوآوری و قابلیت ‌های جدید، بهینه ‌سازی سازمان، کاهش هزینه ‌های زیرساخت و حمایت از بهبود عملکرد تجاری و بازده سهام ‌داران متمرکز هستند.

شرکت‌ ها می‌ توانند بدون انتقال 100 درصدی بار کاری به فضای ابری، در استراتژی فضای ابری مشارکت داشته باشند. بانک ‌ها در سال‌ های آینده مدل‌ های ترکیبی و چندگانه فضای ابری را برای حمایت از کسب ‌و کار و استراتژی عملیاتی خود و رفع نیازهای خاص به کار خواهند برد.

فضای ابری بر روندهای کلیدی کسب و کار و فناوری تأثیر می گذارد و منجر به موارد استفاده در حال ظهوری می شود که چالش های منحصر به فردی را حل و فصل می کند.

بانک در سال 2030 با امروز بسیار متفاوت به نظر خواهد رسید. بانک‌ ها با توجه به تغییر انتظارات مصرف ‌کننده، فناوری ‌های نوظهور و مدل ‌های کسب‌ و کار جایگزین، باید از هم ‌اکنون استراتژی ‌هایی را برای کمک به آماده‌ سازی خود برای آینده آغاز کنند.

شاخص مهم تغییر چشم انداز چیست؟

رایانش ابری به عنوان یک نقطه تمرکز برای مدیر ارشد اطلاعات، دیگر مدیران اجرایی و اعضای هیئت مدیره در خط مقدم قرار دارد.

فناوری فضای ابری که زمانی به عنوان ابزاری برای کاهش هزینه ‌های فناوری اطلاعات تلقی می ‌شد، اکنون یک محرک استراتژیک و توانا ساز عملکرد تجاری و بازده سهامداران است.

به طور فزاینده ای اهمیت این موضوع افزایش می یابد که هیئت مدیره شرکت ها درک کاملی از آنچه که فضای ابری امکان پذیر می سازد و سازمان هایشان چگونه می توانند از آن برای ایجاد مزیت رقابتی جدید، کاهش ریسک تجاری و تقویت پایه های مالی خود استفاده کنند، داشته باشند.

با همه تبلیغات پر از اصطلاحات تخصصی که مدتهاست محاسبات ابری را احاطه کرده است، جای تعجب نیست که بسیاری به فضای ابری به عنوان یک مشکل فناوری اطلاعات و نه یک نگرانی در سطح هیئت مدیره نگاه کنند.

با این حال زمانی که فضای ابری به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد، می ‌تواند عملکرد شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و حتی سازمان ‌ها و صنایع را با ایجاد جریان ‌های درآمد جدید، سودآوری بیشتر، انعطاف‌ پذیری افزایش یافته و افزایش پاسخگویی به مشتریان، متحول کند.

بهره ‌گیری کامل از این قابلیت‌ های قدرتمند مستلزم درک درستی از امکانات تجاری از سوی مدیران عامل و هیئت ‌مدیره است.

برخی از اعضای هیئت مدیره ممکن است تجربه مستقیم کمی با رایانش ابری فراتر از ارائه ‌های ذخیره ‌سازی فایل شخصی داشته باشند. به صورت بنیادی فضای ابری مفهوم استفاده از شبکه ای از سرورهای راه دور میزبانی شده در اینترنت به جهت ذخیره، مدیریت و پردازش داده ها و همچنین ارائه خدمات کاربردی به جای انجام این کار در سرورهای محلی یا داخلی است.

فضای ابری می ‌تواند فضای ذخیره‌ سازی بسیار کم‌ هزینه، درجه بالایی از انعطاف ‌پذیری تجاری و فناوری، و دسترسی به آخرین فناوری و امنیت را فراهم کند. مهمتر از همه، قابلیت ‌ها و ابزارهای جدیدی است که می ‌توانند نوآوری را ایجاد کنند.

از آنجایی که فضای ابری نقش روزافزونی در تجارت ایفا می کند، مهم است که هیئت مدیره به خوبی از آن آگاه باشند.

مدیران ارشد اطلاعات و دیگر رهبران شرکت می ‌توانند با کمک به هیئت ‌مدیره‌ ها بر روی شش حوزه مهم تمرکز کنند: سه حوزه مربوط به مرزهای کسب ‌و کار جدید، چیزی که «بالاتر از خط» نامیده می‌ شود، و سه مورد مربوط به بهینه‌ سازی سازمان.

رهبران بانکداری و بازار سرمایه به طور فزاینده ای تشخیص می دهند که فضای ابری چیزی بیش از یک فناوری است. مقصدی برای بانک ‌ها و سایر شرکت ‌های خدمات مالی به جهت ذخیره داده‌ ها و برنامه‌ ها و دسترسی به نرم ‌افزارهای پیشرفته از طریق اینترنت است.

فضای ابری می تواند کاتالیزوری برای تحول کسب و کار سازمانی باشد. این فضا یک تغییر بالقوه در بازی و در راستای نحوه عملکرد سازمان های FSI در آینده است.

ارائه دهندگان خدمات فضای ابری عمومی پیشرو مجموعه ای از محصولات نوآورانه را به عنوان خدمات ارائه می دهند که می تواند در پلتفرم های آن ها قابل دسترسی باشد و به بانک ها کمک می کند تا مدل های تجاری و عملیاتی را به منظور بهبود درآمدزایی، افزایش بینش مشتری، محدود کردن هزینه ها، ارائه سریع محصولات مرتبط با بازار و کارآمد سازی، و کمک به کسب درآمد از دارایی های داده سازمانی پیاده سازی کنند.

فضای ابری همچنین فرصت بزرگی برای همگام سازی شرکت ارائه می دهد. برای تجزیه بخش های عملیاتی و داده ها در زمینه ریسک، مالی، رگولاتوری، پشتیبانی مشتری و موارد دیگر از فضای ابری استفاده می شود.

هنگامی که مجموعه داده های عظیم در یک مکان ترکیب می شوند، سازمان می تواند تجزیه و تحلیل های پیشرفته را برای ارائه بینش های یکپارچه اعمال کند.

پس از سال ‌ها تمرکز بر ارزش فناوری به عنوان جایگزینی ارزان ‌تر، سریع ‌تر و «الاستیک ‌تر» به جهت ذخیره ‌سازی اطلاعات در محل، رهبران بانک ‌ها اینکه چگونه می ‌توانند از فضای ابری در سه منطقه «بالاتر از خط» برای ایجاد مرزهای تجاری جدید و در سه حوزه «زیر خط» برای بهینه سازی سازمان استفاده کنند را مد نظر دارند.

استفاده از فناوری فضای ابری در این شش حوزه ممکن است به بانک ها کمک کند تا عملکرد تجاری و بازده سهامداران را بهبود بخشد.

ارزش منابع حیاتی با تحول به سمت فضای ابری در دسترس قرار گرفته است

 

بالای خط: پیشگامان کسب و کار جدید

الف) همگام سازی شرکت

همگام سازی شرکت با فضای ابری می تواند نقش مهمی در کمک به کسب و کارها به جهت دستیابی به یک هدف طولانی مدت داشته باشد: یکپارچگی و هماهنگی بهتر در سراسر سازمان. برای مثال، با استفاده از آن، عملکردهای زنجیره تامین، فروش و بازاریابی یک سازمان، اکنون می‌ توانند نزدیکتر با هم کار کنند، داده ‌ها را به اشتراک بگذارند، تصمیمات یکپارچه را اتخاذ کنند و سریعتر برای نوآوری یا حل مشکلات مشتری حرکت کنند.

فضای ابری با ایجاد مجموعه داده های مشترک و متصل به این امکان کمک می کند. ایجاد بینش و تحلیل های عمیق تر و پیچیده تر، افزایش همکاری از طریق پلتفرم ها و ابزارهای اشتراک گذاری جدید و افزایش سرعت تصمیم گیری امروزه، فضای ابری را به ستون فقرات اساسی تبدیل کرده است که موج بعدی هماهنگی سازمانی را ممکن می ‌سازد، که مسلماً یک مزیت رقابتی حیاتی در چشم ‌انداز کسب‌وکار فعلی است.

ایرآسیا، در تبدیل شدن به کسب و کار اول داده، از فناوری فضای ابری به جهت کمک به جمع آوری، تجزیه و تحلیل و گزارش حجم عظیمی از داده ها به منظور رسیدگی به مشکلات پیچیده و ایجاد فرصت های جدید استفاده کرد.

خدمات مختلف بومی فضای ابری مانند داشبورد داده ها، موتورهای یادگیری ماشین و سازندگان برنامه به این شرکت کمک کرده اند تا این اهداف را محقق کند.

ادغام بهتر واحدهای تجاری از طریق اشتراک گذاری داده ها، اتخاذ تصمیمات یکپارچه و حرکت سریعتر به سمت حل مشکلات مشتری.

ایجاد مجموعه داده های مشترک و متصل؛ ایجاد چشم انداز و تحلیل های عمیق تر و پیچیده تر؛ افزایش همکاری از طریق پلتفرم ‌ها و ابزارهای مشترک جدید و افزایش سرعت تصمیم‌ گیری.

ب) حرکت به سمت نوآوری در کسب و کار

نه تنها فضای ابری به نوآوری استراتژی فناوری اطلاعات کمک می کند، بلکه به محرک استراتژی تجاری نیز تبدیل شده است. امروزه، هر شرکتی می ‌تواند از فضای ابری برای بهره ‌برداری سریع و ارزان از ابزارها و قابلیت‌ های متحول کننده مانند الگوریتم‌ های یادگیری ماشین، پلتفرم‌ های اینترنت اشیا (IoT)، اپلیکیشن های واقعیت مجازی و افزوده ‌شده، تشخیص تصویر و قابلیت ‌های پردازش زبان طبیعی و غیره استفاده کند.

سازمان ‌های پیشرو به طور فزاینده ‌ای از این قابلیت‌ ها برای مدیریت و ارائه تجربیات جدید مشتری، ایجاد و بازاریابی پیشنهادات خاص مشتری، بهینه ‌سازی تولید و عملیات و یافتن و حضور استعدادهای بهتر استفاده می ‌کنند. از جمله نتایج معمولی از این تلاش ‌ها می‌ توان به رشد درآمد بالاتر، هزینه‌ های کمتر، عملیات پایدارتر و حفظ بهتر اشاره کرد.

Philips Lighting که با نام Signify تغییر نام داده است، سیستم ‌ها و خدمات روشنایی و اینترنت اشیا متصل را با استفاده از فضای ابری به عنوان خدمات پایه ارائه می‌ کند. این شرکت جریان های درآمد جدیدی را از طریق محصولات و خدمات مبتنی بر فضای ابری ایجاد کرد و مزیت های رقابتی متمایز را در یک چشم انداز رقابتی در حال تغییر ایجاد کرد.

کمک به ارائه نوآوری و راهبرد استراتژیک برای ایجاد تجربیات جدید مشتری، ایجاد و بازاریابی پیشنهادات، بهینه سازی عملیات، و مدیریت استعدادها از طریق استفاده از ابزارهایی مانند یادگیری ماشین، پلتفرم های اینترنت اشیا، AR و VR، تشخیص تصویر، پردازش زبان طبیعی و غیره.

استفاده از ابزارهای جدید و توانایی افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ ها، منسجم ‌تر کردن عملیات و حفظ کارآمدتر پرسنل.

ج) بروز استعدادهای جدید و شیوه های تازه کار کردن

بهینه ‌سازی یک سازمان در راستای فضای ابری و همسو کردن فناوری با نیازهای تجاری می‌ تواند مزایایی را در تمام عملکردهای شرکت به همراه داشته باشد. در حالی که این ممکن است مستلزم یافتن استعدادهای جدید و طراحی روش های جدید کار باشد، نتیجه می تواند تحول آفرین باشد.

قابلیت‌ های فناوری پیشرو و راهکارهای فناوری مبتکرانه، کارگران جدید را جذب می ‌کنند و دسترسی به اکوسیستم‌ های استعداد جایگزین را با مجموعه‌ های مهارتی جدید فراهم می ‌کنند.

این به معنای وارد کردن انواع مختلفی از متخصصان، مانند مهندسان توسعه وب، استادان چابک و طراحان تجربه کاربری (UI) است که چشم ‌اندازی تازه به نوآوری در سازمان ارائه می ‌کنند.

علاوه بر این زیرساخت فضای ابری، بهبود فرآیندها، از جمله استفاده از اتوماسیون یا افزایش نیروی انسانی را ممکن می ‌سازد، که می ‌تواند بهره‌ وری نیروی کار را در سراسر سازمان بهبود بخشد.

در نهایت، زمانی که سازمان ‌های فناوری اطلاعات بیشتر با خطوط کسب ‌و کار ادغام می ‌شوند، چابکی، ارتباط تیم و شفافیت داده‌ها و فرآیندها به دارایی‌ هایی کلیدی برای رشد تبدیل می ‌شوند.

Capital One صدها کارمند فناوری را برای توسعه محصولاتی مانند ربات چت جدید خود، Eno استخدام کرده است.

این استعدادهای به شرکت کمک می کند محصولاتی را ارائه دهد که با تجربه ای که مشتریان می توانند در سایر جنبه های زندگی خود به دست آورند مطابقت داشته باشد.

از یک تیم طراحی هوش مصنوعی تمام ستاره و داخلی گرفته تا فیلمسازان، مردم شناسان، روزنامه نگاران و طراحان، این همکاری مجموعه مهارت و دیدگاه منحصر به فردی را به شرکت می دهد تا به شرکت کمک کند مشتریان را به دست آورد.

در کنار استفاده از فناوری در واحد تجاری باید از عملکردهایی بهره مند شود که مستلزم استعدادهای جدید و روش های جدید کار هستند.

قابلیت‌ ها و راهکارهای فنی، کارگران جدید را جذب می‌ کنند و دسترسی به اکوسیستم ‌ها را با مجموعه مهارت‌های جدید DevOps، چابک، UX و غیره فراهم می ‌کنند.

تاثیرگذاری این حوزه به بهبود فرآیندها مانند اتوماسیون یا افزایش نیروی انسانی برای بهبود بهره وری و ایجاد یکپارچگی شرکت و در نتیجه چابکی، اتصال و شفافیت کمک می کند.

زیر خط: بهبود سازمان

الف) ایجاد عملیات های تاب آور

یکی از بزرگترین مزایای تجاری رایانش ابری این است که می ‌تواند انعطاف‌ پذیری کلی شرکت را افزایش دهد و به آن کمک می‌ کند سریعتر به تغییرات اعم از فیزیکی گرفته تا اختلالات ناشی از بازار یا بحران‌ های ژئوپلیتیک واکنش نشان دهد.

به این دلایل، بخش مهمی از درک فضای ابری این است که چگونه زیرساخت ‌ها و قابلیت‌ های فعلی یک شرکت ممکن است توانایی آن را برای شناسایی و رسیدگی به ریسک ها و آسیب ‌پذیری ‌های جدید محدود کند و چگونه فناوری فضای ابری می ‌تواند کمک کند.

حرکت به سمت یک ارائه دهنده عمومی فضای ابری نه تنها به معنای دور شدن از مرکز داده خود شرکت است، بلکه به معنای به دست آوردن توانایی تکرار داده ها و خدمات اپ در بیش از یک مرکز داده یا منطقه است.

نتیجه می تواند انعطاف پذیری جدیدی باشد که به حفظ عملیات مستمر و محافظت از افراد، دارایی ها و ارزش ویژه برند کمک می کند.

شرکت هس از خدمات فضای ابری وب آمازون (AWS) برای تمرکز بر حجم فزاینده داده‌ های حفاری، اطلاعات لرزه ‌ای و سایر فرصت ‌های کلان داده استفاده کرد و در عین حال زیرساخت‌ های خود را به منظور بهبود بازیابی از بلایا و افزایش قابلیت اطمینان قرار داد.

افزایش انعطاف پذیری کلی شرکت ها برای واکنش سریع تر به قطعی فیزیکی، اختلال و غیره.

انتقال از مرکز داده شرکت ها، در عین حال به دست آوردن توانایی تکثیر داده ها و خدمات اپ در بیش از یک مرکز داده یا منطقه.

ب) بهبود امنیت IT

نگرانی‌های امنیتی با توجه به تبلیغاتی که به دنبال بیشتر نقض‌ های امنیتی انجام می ‌شود، مهمترین دغدغه رهبری شرکت است.

مهم است که بفهمیم امنیت در فضای ابری چه تفاوتی دارد، زیرا ابزارهای بومی محیط هر ارائه‌ دهنده فضای ابری هستند و این واقعیت که ارائه‌ دهندگان خدمات فضای ابری معمولاً مسئولیت امنیت لایه‌ های زیرساخت سطح پایین را بر عهده می ‌گیرند.

با هزاران سازمانی که اکنون در فضای ابری میزبانی می ‌شوند و امنیت آن را آزمایش می ‌کنند (بسیاری با استانداردهای امنیتی بالا) ارائه ‌دهندگان فضای ابری سابقه قوی در پشتیبانی از محیط‌های بسیار امن دارند.

در نتیجه محیط‌های ابری می ‌توانند به همان اندازه ایمن یا حتی ایمن ‌تر از محیط‌های داخلی باشند اما تنها زمانی که به ‌درستی توسط یک تیم امنیتی ماهر و آموزش دیده پیاده ‌سازی شوند.

این مسئولیت مشترک امنیتی بین ارائه‌ دهندگان خدمات مبتنی بر فضای ابری و مشتریانی که میزبان آن ها هستند، نحوه پیش ‌بینی و آمادگی سازمان ‌ها برای ریسک های امنیتی را تغییر می ‌دهد.

سازمان سیا به خدمات فضای ابری AWS به جهت ایمن نگه داشتن اطلاعات حیاتی خود اعتماد دارد. پس از امضای قراردادی 600 میلیون دلاری با AWS در سال 2014 برای استفاده از فضای ابری C2S، سیا اکنون از این فضای ابری برای بهره ‌گیری از قابلیت ‌های پیشرفته مانند پردازش زبان طبیعی و تجزیه و تحلیل احساسات برای ایجاد ابزارهای نوآورانه امنیت ملی استفاده می‌ کند.

ارائه‌ دهندگان فضای ابری استانداردهای امنیتی بسیار بالایی دارند و سابقه ‌ای را ذخیره می کنند. این محیط‌ ها می‌ توانند به همان اندازه ایمن یا ایمن ‌تر از محیط داخلی باشند اما فقط زمانی که به درستی و با افراد ماهر حوزه امنیت و آموزش دیده اجرا شوند.

ج) محاسبه هزینه های محاسباتی در صورت نیاز

یکی از بزرگترین مزایای رایانش ابری، توانایی آن در کمک به سازمان ‌ها در تغییر روش پرداخت هزینه فناوری است. به دور از هزینه‌ های سرمایه اولیه و به سمت هزینه‌ های مبتنی بر عملیات این کار صورت می گیرد.

این می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد، از جمله اینکه شرکت ها بتوانند به سرعت به تغییرات بازار یا تغییرات در اولویت های مالی گسترده تر واکنش نشان دهند.

همچنین به شرکت ‌ها کمک می‌ کند تا با افزایش یا کاهش ظرفیت محاسباتی در صورت نیاز، کارایی هزینه‌ ها را در قیمت ‌گذاری فضای ابری پویا به دست آورند. با به کارگیری موثر، می ‌تواند کنترل مخارج دانه ‌ای را در ابعاد مختلف از جمله سیستم ‌ها و اپ های اصلی، بخش ‌ها یا فصلی بودن تسهیل کند.

بسیاری از شرکت ‌ها در صنایعی مانند نفت و گاز، طراحی نیمه ‌هادی ‌ها و کشف دارو از مدیریت هزینه پویا به ‌خوبی تنظیم‌ شده استفاده می ‌کنند تا از ظرفیت محاسباتی عظیمی که پیش از این غیر قابل تصور بود، استفاده کنند، در حالی که فقط در صورت نیاز هزینه آن را پرداخت می ‌کنند.

نتایج سریعتر با هزینه کمتر یک فرمول برنده در هر کسب و کاری است و می تواند پیامدهای مالیاتی مفیدی نیز داشته باشد.

محاسبات پویا به AlphaSense، یک پلتفرم بینش تجاری مبتنی بر هوش مصنوعی، کمک کرده است تا هزینه ها و زمان صرف شده توسعه دهندگان را کاهش دهد. با استفاده از فضای ابری عمومی، اکنون می تواند کل پایگاه داده خود را در دو ساعت به جای یک هفته، با هزینه 80 دلار به جای 5000 دلار دوباره پردازش کند.

کمک به هزینه های پرداختی سازمان ها در حوزه فناوری و به دور از هزینه‌ های سرمایه اولیه و حرکت به سمت عملیاتی شدن.

شرکت ها می توانند سریعتر به تغییرات بازار یا تغییرات در اولویت های مالی پاسخ دهند.

با افزایش یا کاهش ظرفیت محاسباتی در صورت نیاز و تسهیل کنترل مخارج، کارایی هزینه در قیمت گذاری فضای ابری پویا به دست می آید.

مدیران واحد تجاری و فناوری اطلاعات که به یک مرکز داده در محل عادت دارند، ممکن است چشم انداز ارتقا یا جایگزینی سیستم های قدیمی با یک راهکار مبتنی بر فضای ابری در سطح سازمانی را بسیار دلهره آور بدانند.

خوشبختانه بانک ها می توانند به صورت تدریجی به این تحول نزدیک شوند. آن ها می توانند راهکارهای ترکیبی و چندگانه فضای ابری را بر اساس نیازهای سازمانی، بلوغ و آمادگی خود ترکیب و مطابقت دهند.

اکثر سازمان ها رویکرد چندگانه فضای ابری را انتخاب می کنند. مدل استقرار هرچه که باشد، داده ‌های موجود در فضای ابری می ‌توانند به همان اندازه (یا بیشتر) ایمن باشند که در مدل‌ های ذخیره‌ سازی داخلی نیز چنین است.

فضای ابری1

از جمله عناصر استراتژیک و تاکتیکی که بانک ها باید هنگام برنامه ریزی و پیاده سازی راهکار مبتنی بر فضای ابری در نظر بگیرند عبارتند از:

توسعه مورد کسب و کار

نه تنها فضای ابری به نوآوری استراتژی فناوری اطلاعات کمک می کند، بلکه به موتوری برای ایجاد سریع قابلیت ها و خدمات جدید به منظور رسیدگی به الزامات تجاری تبدیل می شود.

بسیاری از راهکارهای متحول‌ کننده (مانند مدیریت ارتباط با مشتری، امور مالی، مدیریت منابع سازمانی) در حال حاضر مبتنی بر فضای ابری هستند. این راهکارها اساساً به این صورت ارتباط برقرار نمی ‌کنند.

یک مورد کسب و کار فضای ابری باید بر این نکته تأکید کند که چگونه بانک می‌ تواند به طور مقرون به صرفه از راهکارهای ارائه ‌شده مبتنی بر فضای ابری استفاده کند تا بینش، تجربیات و پیشنهادات مشتری را جهت دهد.

افزایش درآمد؛ هزینه های پایین تر؛ استعدادهای بهتر را باید یافت و سوار بر جریان شد و پلتفرم های عملیاتی سازمانی سازگارتر را نیز ارائه داد. همچنین باید شامل یک مدل ارزیابی ارزش فضای ابری پایه به منظور ترسیم تغییرات اقتصادی نیروهای بازار، قیمت ‌گذاری، و مفروضات تجاری و کمک به برنامه ‌ریزی سناریو باشد.

در نهایت، پرونده تجاری باید به مسائل مربوط به مدیریت تغییر بپردازد: فناوری فضای ابری ممکن است به طور چشمگیری نقش های خاص کارکنان را تغییر دهد. چه اقداماتی ممکن است برای کمک به انطباق فرهنگ و طرز فکر سازمان مورد نیاز باشد؟

طراحی راهکار و اجرا

هزینه و تلاش برای انتقال بار کاری به فضای ابری ممکن است یک نگرانی عمده برای مؤسسات مالی باشد که به اجرای استراتژی های مبتنی بر فضای ابری فکر می کنند.

زمانی که شرکت ‌ها به دنبال استفاده از فناوری ‌های کسب ‌و کار مانند تجزیه و تحلیل داده ‌های پیشرفته و یادگیری ماشینی هستند، هزینه و زمان عرضه به بازار عوامل کلیدی خواهند بود.

ارائه ‌دهندگان خدمات مبتنی بر فضای ابری خارجی این قابلیت ‌ها و قابلیت ‌های دیگر را ارائه می ‌کنند که می ‌تواند زمان توسعه را در مقابل قابلیت ‌های ساخت داخلی کوتاه کند.

مدیریت فروشنده

صنعت بانکداری در سال ‌های آینده در حال انتقال از طریق محیط‌ های ترکیبی و چندگانه فضای ابری خواهد بود. احتمالاً در طول این دوره طولانی، فروشندگان خدمات و قابلیت‌ های جدید مبتنی بر فضای ابری را به طور منظم ارائه خواهند کرد.

سازمان های خدمات مالی باید از وابستگی به یک فروشنده خودداری کنند تا بتوانند با تغییرات بازار بدون نیاز به پلتفرم مجدد در هنگام انتقال از یک فروشنده به فروشنده دیگر سازگار شوند.

همچنین زمانی که فروشندگان بالغ می ‌شوند، ممکن است با استفاده از پلتفرم‌ های فضای ابری مختلف، انعطاف ‌پذیری قیمت ‌گذاری بهتری را ارائه دهند که سازمان را قادر می ‌سازد تا حجم کاری را از یک فضای ابری به فضای ابری دیگر منتقل کند تا نیازهای کسب‌ و کار را برآورده کند و بهترین شیوه ‌های ساخته شده بر روی یک پلتفرم ابری را برای دپارتمان‌ هایی که از دیگر فروشندگان ابری استفاده می ‌کنند، اعمال کند.

اتخاذ یک استراتژی چند فروشنده/چندگانه فضای ابری می تواند پیچیده و چالش برانگیز باشد. توسعه یک درک مشترک از اجزای معماری و استراتژی حاکمیت امکان استفاده بهینه از محیط های چندگانه فضای ابری را فراهم می کند.

امنیت

نگرانی های امنیتی داده ها برای رهبران بانک ها مهم است. بخش مهمی از درک فضای ابری این است که چگونه زیرساخت ‌ها و قابلیت ‌های فعلی یک شرکت ممکن است توانایی آن را برای شناسایی و رسیدگی به ریسک ها و آسیب‌ پذیری‌ های جدید محدود کند و چگونه فناوری فضای ابری می ‌تواند کمک کند.

امنیت در فضای ابری به دلیل ابزارهای بومی محیط هر ارائه ‌دهنده خدمات فضای ابری و این واقعیت که ارائه ‌دهندگان خدمات مبتنی بر فضای ابری معمولاً مسئولیت امنیت لایه‌ های زیرساخت سطح پایین را بر عهده می‌ گیرند متفاوت است.

مسئولیت امنیتی مشترک بین ارائه ‌دهندگان خدمات مبتنی بر فضای ابری و مشتریانی که میزبان آن ها هستند، نحوه پیش ‌بینی و آمادگی سازمان‌ ها برای مواجه با ریسک های امنیتی را تغییر می ‌دهد.

تمکین به رگولاتوری

رایانش ابری می ‌تواند به بانک ‌ها و شرکت‌ های خدمات مالی کمک کند تا الزامات گزارش‌ دهی نظارتی در حال تحول را در حوزه‌ های قضایی متعدد عملیاتی برآورده کنند.

یک قابلیت بسیار مهم در صنعتی که تراکنش ‌های برون مرزی در آن معمول است. همچنین راهکارهای مبتنی بر فضای ابری می‌ توانند به بانک ‌ها در انجام محاسبات نقدینگی و ریسک و داده‌ های نظارتی بر تجارت معادن به منظور شناسایی مبارزه با پولشویی و سایر مسائل کلاهبرداری کمک کنند.

یک پلتفرم ابری، قابلیت ‌های کارگزاری داده‌ ها را بر اساس اهمیت داده‌ ها و گواهینامه ‌های Certified Safety Professional (CSP) امکان ‌پذیر می ‌کند.

از سال 2016 تا 2018، دیلویت گلوبال شاهد افزایش سه برابری در تعداد سازمان ‌هایی بود که از فضای ابری به جهت ارتقای نوآوری استفاده می‌ کردند.

همانطور که می‌ توان انتظار داشت، مدیر ارشد اطلاعات/مدیر ارشد فنی، محرک اصلی در تحول به سمت فضای ابری است و به دنبال آن مدیر ارشد اجرایی است.

شرکت ‌ها در سراسر صنعت خدمات مالی جهانی طی سه تا پنج سال گذشته، با شتاب فوق ‌العاده در طول 12 تا 18 ماه گذشته، در سفر به مقصد فضای ابری عمومی بوده ‌اند.

یک شرکت خدمات مالی جهانی و یکی از بزرگترین بانک ‌های ایالات متحده، پنج سال پیش شروع به استفاده از فضای ابری خصوصی پلتفرم به ‌عنوان یک سرویس کرد.

این ارائه دهندگان خدمات مبتنی بر فضای ابری عمومی را در سال 2016 ارزیابی کردند و در حال حاضر دارای دو برنامه تجارت عمده فروشی در یک فضای ابری عمومی است.

یک بانک سرمایه گذاری پیشرو از یک ارائه دهنده خدمات مبتنی بر این فضای عمومی برای ارائه راهکارهای گزارش دهی نظارتی استفاده می کند.

این شرکت آزمایش ‌هایی را با دو فروشنده برای ارائه راه ‌حل زیرساخت به‌عنوان سرویس مبتنی بر فضای ابری انجام می ‌دهد.

یک بانک بزرگ در آمریکای شمالی در حال حاضر بر روی یک فضای ابری خصوصی است و عمدتاً از «نرم افزار به عنوان سرویس» و «زیرساخت به عنوان سرویس» استفاده می کند.

این بانک انتظار دارد در چهار سال آینده چندگانه این فضای شود. موارد استفاده متعددی که طیف وسیعی از راهکارهای ارائه‌ دهنده خدمات مبتنی بر فضای ابری را نشان می ‌دهند، تأثیرات بالقوه تجارت و فناوری رایانش ابری را برجسته می‌ کنند.

فضای ابری2

نتیجه گیری

فناوری فضای ابری دیگر مرز جدیدی نیست. امروزه، این بخش بالغ و جدایی ناپذیر از چشم انداز فناوری اطلاعات و محرک کلیدی عملکرد تجاری است.

به این ترتیب، این یک موضوع ضروری برای گفتگو بین هیئت مدیره و مدیریت است. با حصول اطمینان از اینکه بخشی تکراری از دستور کار در تعامل با اعضای هیئت مدیره و کمیته فرعی است، CIO ها، CFO ها، CMO ها و دیگر رهبران کسب و کار می توانند از تلاش ها در جهت فضای ابری حمایت کنند و اطمینان حاصل کنند که سازمان هایشان از این قابلیت حیاتی بهره کامل می برند.

سطوح هزینه‌ های فناوری و پیش ‌بینی‌ های رشد تأیید می‌ کنند که محاسبات ابری مهمترین نیروی شکل ‌دهنده بازار خدمات فناوری است.

در سراسر صنعت خدمات مالی جهانی، سازمان ‌ها از راهکارهای مبتنی بر این فضای خصوصی، عمومی و ترکیبی برای ایجاد محصولات و خدمات نوآورانه، سوخت ‌رسانی به تحول سازمانی و بازتعریف «هنر ممکن بودن» استفاده می ‌کنند.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www2.deloitte.com/global/en/pages/financial-services/articles/bank-2030-financial-services-cloud.html

https://deloitte.wsj.com/articles/why-cloud-is-on-the-boards-agenda-1542160933

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  16  =  21