رایانش ابری و هوش مصنوعی چه تأثیری بر صنعت بانکداری دارد

زمانی برای هوشمندی ابرها (بخش اول)

مزایای استفاده از رایانش ابری در بانکداری و پرداخت چیست؟ آخرین روندهای فناوری چه هستند؟ نقش فین‌تک و بلاکچین چیست؟ فناوری‌های متحول‌کننده آینده کدام هستند؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند زمینه‌ساز رشد و داشتن مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک‌‌ها در سرتاسر جهان به منظور رسیدن به روندهای تکنولوژیک در حال تحول که نحوۀ عملکرد و خدمات‌رسانی به مشتریان‌شان را شکل می‌‌دهد، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پیش از کووید 19، صنعت خدمات مالی خاورمیانه با سرعت سنجیده‌‌ای در حال تکامل بود که ناشی از تغییر انتظارات مشتریان، افزایش رقابت از سوی شرکت‌‌های فعلی و تازه‌‌واردان، مقررات در حال تحول و پیشرفت‌‌های فناوری بود. در عرض چند هفته، کووید 19 این کنوانسیون‌ها را تغییر داد.

 رایانش ابری؛ آینده فرا رسیده است

صنعت خدمات مالی با سرعتی افزایشی به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کند و از جدیدترین فناوری‌‌ها مانند فضای ابری برای برآورده کردن انتظارات مشتریان رو به رشد برای رقابتی ماندن در محیط تجاری چالش‌‌برانگیز امروزی استفاده می‌‌کند.

با استفاده از خدمات مبتنی بر فضای ابری، بانک‌‌ها می‌‌توانند هزینه‌‌های ذخیره‌‌سازی داده‌‌ها را از طریق صرفه‌‌جویی در مخارج سرمایه (CAPEX) و هزینه‌‌های عملیاتی (OPEX) کاهش دهند، در حالی که از اطلاعات مشتریان محافظت می‌شود.

اطلاعات مشتری، همچون جزئیات کارت اعتباری و تاریخچه تراکنش‌ها، بسیار محرمانه است، بنابراین، نیاز به محافظت از چنین داده‌هایی سرعت پذیرش فضای ابری را افزایش داده است.

سرویس‌‌های مبتنی بر فضای ابری به بانک‌‌ها اجازه می‌‌دهد تا داده‌‌ها را به ‌طور امن ذخیره و مدیریت کنند و از هرگونه از دست دادن اطلاعات مشتری جلوگیری کنند.

فضای ابری ابزار ضروری مدل ارائه خدمات امروزی است و بانک‌ها را قادر می‌سازد تا به فرصت‌های تجاری جدید دست پیدا کنند و به کانال‌های تحویل جدید دسترسی پیدا کنند.

سه نوع سرویس ابری وجود دارد:

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)

یک شخص ثالث میزبان عناصر زیرساخت، مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار، سرورها و فضای ذخیره‌سازی است.

نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS)

استفاده از نرم‌افزار ابری مانند مرورگر اینترنتی یا برنامه کاربردی می‌تواند به یک ابزار قابل استفاده تبدیل شود.

پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS)

شاخه‌ای از رایانش ابری که به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را توسعه داده، اجرا کرده و مدیریت کنند، بدون اینکه درگیر کد، ذخیره‌سازی، زیرساخت و غیره شوند.

 مزایای استفاده از فضای ابری در بخش بانکداری

برخی از مزایای کلیدی که فضای ابری به صنعت بانکداری ارائه می‌دهد به شرح زیر است:

مقیاس‌بندی و چابکی بر اساس تقاضا

سرویس‌‌های مبتنی بر فضای ابری چابک هستند و می‌‌توانند هر زمان که نیاز باشد، منابع فناوری اضافی را فراهم آورند، به نیازهای محاسباتی سازمانی پایبند باشند و با افزایش ناگهانی تقاضا مقابله کنند.

این سطح از چابکی می‌تواند به بانک‌ها مزیت هزینه واقعی نسبت به رقبایی که مراکز داده خودشان را اداره می‌کنند، بدهد.

امنیت و در دسترس بودن

فروشندگان فضای ابری محدودیت‌هایی را برای دستکاری داده‌ها در اکوسیستم فضای ابری به بخش بانکی اعمال می‌کنند.

این محدودیت‌‌های امنیتی و ممیزی، همراه با برنامه‌‌های احراز هویت سازمانی، تسهیلاتی را به جهت ممیزی و کاهش حملات برای نفوذ ارائه می‌‌دهند، در غیر این صورت نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای اجرا در یک محیط داخلی دارد.

ارائة راهکارهای خاص صنعت

استفاده از IaaS یا PaaS به جهت ساخت برنامه‌‌ها، انعطاف‌‌پذیری را به طراحی و عملکرد می‌بخشد و به بانک‌‌ها کمک می‌کند تا با اطمینان از انطباق مقررات، قابلیت حسابرسی، شفافیت و امنیت با بار نظارتی کنار بیایند.

تغییر مسیر فناوری اطلاعات در هزینه‌کرد

فضای ابر تغییری از مخارج سرمایه‌ای به سمت مخارج عملیاتی را فراهم می‌آورد. تغییر از مالکیت دارایی به مصرف خدمات منجر به قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر می‌‌شود و نیازی به سرمایه‌‌گذاری اولیه زیرساختی ندارد و سازمان‌‌ها را قادر می‌‌سازد تا سرمایه‌‌گذاری‌‌های دیگری را به جهت رشد یا نوآوری دنبال کنند.

با خرید زیرساخت، همیشه خطر کهنگی و فرسودگی وجود دارد. با مصرف منابع به عنوان یک سرویس ابری می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

افزایش نوآوری

سرویس‌‌های فضای ابری به بانک‌‌ها اجازه می‌‌دهد تا نقش‌‌های فناوری اطلاعات را به دور از عملیات و به سمت توسعه قابلیت‌‌هایی در حوزه‌‌هایی مانند اینترنت‌اشیا (IoT)، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی (AI) هدایت کنند. این امر بدون محاسبات و ذخیره‌سازی در مقیاس امکان‌پذیر نیست.

فناوری‌های هوش مصنوعی و شناختی؛ تغییردهنده جریان بازی

در حالی که تا چند سال پیش هوش مصنوعی هنوز به عنوان یک زمینه علمی تخیلی در نظر گرفته می‌شد، اکنون به بخشی از محیط کسب و کار ما تبدیل شده و کل اکوسیستم بخش بانکی را باز تعریف می‌کند.

با افزایش سطح اتوماسیون و استفاده از سیستم‌‌های پویا، هوش مصنوعی از تصمیم‌‌گیری پشتیبانی کرده، تجربه مشتری را بهبود می‌دهد و کارایی عملیاتی را بهبود می‌‌بخشد.

هوش مصنوعی همچنین نظارتی استراتژیک به جهت دریافت ارزش از داده‌ها فراهم می‌کند که اکنون به دلیل هجوم داده‌ها از طیف گسترده‌ای از منابع، بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

خوشبختانه با پیشرفت‌‌هایی که در هوش مصنوعی ایجاد شده است، بانک‌‌ها می‌‌توانند از طریق فرآیندها، ابزارها و سیستم‌‌های نوآورانه‌‌ای که ارائه می‌‌شوند و می‌‌توانند به منظور به دست آوردن بینش و ارزش از داده‌‌های خود، بر چالش هجوم داده‌‌ها غلبه کنند.

مثلاً هوش مصنوعی می‌‌تواند با مقایسه داده‌‌های تاریخی، بی‌‌نظمی‌‌ها را در نحوه لمس گوشی هوشمند توسط مشتری خود شناسایی کند؛ بنابراین شناسایی مشتری برتر را ممکن می‌کند.

مزایای هوش مصنوعی در بخش بانکداری

در زیر برخی از مزایای کلیدی هوش مصنوعی در صنعت بانکداری آورده شده است:

تشخیص کلاهبرداری

کشف کلاهبرداری کانون استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری بوده است. پتانسیل افزایش یافته هوش مصنوعی به جهت سنجش لحظه‌ای و بهبود توانایی تشخیص ناهنجاری‌ها آن را در این زمینه بسیار ارزشمند می‌کند.

سیستم‌‌های تشخیص کلاهبرداری خودکار از یادگیری ماشین به منظور شناسایی الگوهای رفتاری استفاده می‌‌کنند که می‌‌تواند فعالیت پرداخت تقلبی را نشان دهد.

توصیه مشتری

هوش مصنوعی می‌‌تواند بانک‌‌ها را قادر ‌سازد تا با حذف «خطای انسانی» به مشتریان مشاوره‌‌ای با کیفیت ارائه دهد. ابزارهای مدیریت مالی شخصی‌سازی‌شده مبتنی بر هوش مصنوعی پتانسیل بالایی در بازار دارند.

دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی

یک دستیار مجازی می‌تواند هزاران سؤال مشتری را پیش‌بینی کرده و پاسخ دهد و همچنین به مشتریان در انجام تراکنش‌های بانکی به صورت آنی کمک کند.

افزایش بهره‌وری

تقریباً 20 درصد از کارهای پشتیبانی 85 درصد از هزینه را تشکیل می‌دهند. کار فشرده مانند گزارش انطباق، ارتباطات جدید با مشتری و مستندات می‌تواند با استفاده از ابزارها و فناوری‌های هوش مصنوعی بسیار دقیق و کارآمد شود.

هوش مصنوعی در خاورمیانه

در راستای روندهای جهانی، دیلویت تمایل فزاینده‌ای را به منظور سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی در سراسر خاورمیانه پیش‌بینی می‌کند.

در واقع، برخی منابع تخمین می‌‌زنند که هزینه‌‌های مربوط به سیستم‌‌های هوش مصنوعی و شناختی در این منطقه در سال 2021 به بیش از 100 میلیون دلار می‌‌رسد.

از دیدگاه یک صنعت، پذیرش هوش مصنوعی بسیار نابرابر است. صنایع با سابقه طولانی سرمایه‌گذاری در توسعه ابزارهای دیجیتالی پیشرو هستند.

صنعت بانکداری با این الگوی پذیرش مطابقت دارد. دسترسی این صنعت به داده‌های بیشتر و با ساختار بهتر، در مقایسه با سایر صنایع در منطقه و همچنین تمایل به افزایش بهره‌وری، به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که در پذیرش هوش مصنوعی پیشرو باشند.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع: دیلویت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  2