مسیر تامین مالی شرکت های دانش بنیان حوزه ICT هموار شد

امضای تفاهم نامه همکاری صندوق توسعه فناوری‌های نوین و پست بانک

تفاهم نامه توسعه همکاری های دوجانبه بین پست بانک ایران و صندوق توسعه فناوری های نوین در راستای تامین مالی شرکت های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تفاهم نامه همکاری مشترک بین پست بانک ایران و صندوق توسعه فناوری های نوین با حضورمعاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرعامل پست بانک ایران، مدیرعامل صندوق توسعه فناوری های نوین و جمعی از معاونین و مدیران ارشد دو نهاد امروز چهارشنبه 12 مردادماه در محل ساختمان مرکزی پست بانک به امضا رسید.

فضای ورود شرکت های خصوصی به حوزه ITC فراهم است

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آئین امضای این تفاهم نامه با اشاره به سابقه فعالیت پست بانک ایران گفت: این بانک و صندوق توسعه فناوری های نوین هر دو دارای سابقه موثر در تامین مالی حوزه فناوری هستند و این تفاهم نامه می تواند هم افزایی بیشتر این دو نهاد را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به ماموریت های وزارت ارتباطات در سال جاری افزود: این ماموریت ها در حوزه های مختلف از جمله بومی سازی با توجه به تعهد قانونی و منابع تخصیص داده شده است.همچنین در حوزه شبکه ملی اطلاعات، ارائه خدمات پایه و ساخت ادوات زیرساختی همچون گوشی نیز ماموریت هایی را دنبال می کنیم و بر این اساس شرکت هایی که به این حوزه ها ورود می کنند را حمایت می کنیم و این مهم از طریق صندوق های پژوهش و فناوری به ویژه در حوزه دانش بنیان امکان پذیر است.

آقامیری با توجه به اهمیت حوزه صادرات و امضای تفاهم نامه بیش از 50میلیون دلاری در سفر اخیر مقامات وزارت ارتباطات به روسیه یادآور شد: این شرایط فرصت مناسب برای صدور محصولات دانش بنیان این حوزه به روسیه است.همچنین در حوزه تحول دیجیتال به ویژه در صنایع به دنبال مباحث جدی هستیم و اکنون در همه این حوزه ها فضای مناسب برای ورود شرکت های خصوصی فراهم است.

ارائه خدمات به حوزه فناوری؛ماموریت ویژه پست بانک ایران

بهزاد شیری؛مدیرعامل پست بانک ایران در خصوص دوره های طی شده در تکمیل تحولات این بانک گفت: پست بانک ایران در دوره فعالیت 26 ساله خود دورهای مختلفی را طی کرده که آخرین دوره مقننه تکوینی آن مربوط به سال 1395 است که در آن قانونگذار، پست بانک ایران را به عنوان بانک تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی کرده است.

وی در ادامه ی ماموریت های محوله به این بانک از سوی قانونگذار افزود: ماموریت دیگر این بانک ارائه خدمات بانکداری خُرد در محروم و کمتر توسعه یافته است. از این رو تلاش پست بانک ارائه خدمات بانکی بر بستر فناوری اطلاعات به خصوص در مناطق روستایی بوده است.

مدیرعامل پست بانک ایران با تاکید بر اهمیت بخش اطلاعات و فناوری ارتباطات در توسعه اقتصادی هر کشور خاطرنشان کرد: همواره در سنجش های اقتصادی وزن این بخش در کلیت اقتصاد و GDP به تناسب پیشرفت اقتصاد افزایش پیدا می کند و یا حتی به تناسب عقب ماندگی های اقتصادی ممکن است کم وزن باشد.از این رو چنانچه ادعا کنیم که اقتصاد ما در حال پیشرفت است باید سهم اقتصاد دیجیتال را در GDP به تناسب افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: بانک ها به عنوان تامین کنندگان مالی همواره به دنبال این هستند که کدام یک از بخش های اقتصادی توانمندی رشد را دارند.بنابراین همواره سهم خود را در یک بخش اقتصادی در حال کاهش، تقلیل می دهند.همچنین اگر سهم بخشی در اقتصاد در حال افزایش باشد، سهم بانک نیز در تامین مالی آن افزایش می یابد.

شیری پذیرش پست بانک به عنوان نوعی اقتصاد بی وزن را با توجه به اهمیت وزن اقتصاد در بانکداری سنتی مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: با این وجود تولید در بستری فناوری اطلاعات نیز با شاخص های خود قابل اندازه گیری و ارزیابی است.در این راستا پارک های فناوری یکی از نقاطی است که می تواند بستر رشد این نوع تولید را فراهم کند و ارتباط با پارک های فناوری راهبردی است که به درستی در سند چشم انداز5ساله پست بانک انتخاب شده است.بنابراین با پارک های فناوری وارد تفاهم نامه می شویم تا بانکداری را بر هر دو بستر سنتی و بانکداری الکترونیک به آنان عرضه کنیم.

وی تاکید کرد: تفاهم نامه امروز با صندوق توسعه فناوری های نوین به عنوان یکی از بهترین صندوق های پژوهش و فناوری نیز در ادامه همان راهبرد است تا بتوانیم از ظرفیت های متقابل برای افزایش سهم خود در فناوری اطلاعات و ایفای مسئولیت خود استفاده کنیم.ضمن این که سرعت و ارائه خدمات فناوری نوین به این حوزه ماموریت ویژه پست بانک است.

همکاری پست بانک و صندوق توسعه فناوری های نوین؛شراکت استراتژیک

سید روح الله میرامینی؛ مدیرعامل صندوق توسعه فناوری های نوین تعامل پست بانک ایران و صندوق توسعه فناوری های نوین را نوعی “شراکت استراتژیک” خواند و گفت: این شراکت برای تامین مالی حوزه فناوری و دستیابی به اقتصاد دانش بنیان مطلوب است؛چراکه پست بانک ایران نخستین بانکی بود که از 10 سال قبل ضمانت نامه صندوق توسعه فناوری های نوین را پذیرفت.

وی افزود:همین اعتماد مجموعه پست بانک سبب تغییر نگاه سایر بانک ها و دستگاههای دولتی و خصوصی به این نوع تامین مالی شد. به طوری که اکنون مساله اعتماد در سیستم بانکی و دستگاهها به ضمانت نامه های صندوق توسعه فناوری های نوین حل شده است. بنابراین من معتقدم این همکاری قدمت 10 ساله دارد و اکنون هر دو نهاد به دنبال توسعه بیشتر آن هستیم.

میرامینی با تشریح نحوه ظهور و فعالیت های صندوق های پژوهش و فناوری به عنوان واسطه های معتمد بین دو بخش فناوری و نظام بانکی خاطرنشان کرد: ما بر اساس قانون اجازه صدور ضمانت نامه، سرمایه گذاری، مشارکت و انجام اغلب فعالیت های یک بانک را داریم.اکنون ما در حوزه وام دارای رتبه نخست در بین صندوق ها هستیم؛ ضمن این که معوقات کمتر از یک درصد داریم.در حوزه ضمانت نامه نیز بیشترین حجم ضمانت نامه ها توسط صندوق توسعه فناوری های نوین صادر می شود که در این حوزه نیز نکول در مجموع ضمانت نامه های صادره زیر یک درصد بوده است.

مدیرعامل صندوق توسعه فناوری های نوین از دیگر فعالیت های این نهاد مالی را تجربه سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: در این حوزه دارای تجربه سرمایه گذاری در استارتاپ ها، شتاب دهنده ها، VCفاندها و فاند اند فاندها هستیم که اغلب از تجربیات موفق صندوق است.برای تشخیص مسیر ما خود را به قوه ارزیابی و اعتبارسنجی تجهیز کرده ایم؛ به این ترتیب که هر شرکتی در هر مقطعی از رشد را با دانستن اطلاعات مالی، فنی و سیستمی می توانیم ارزیابی و اعتبارسنجی کنیم.ضمن این که این ارزیابی به صورت آنلاین و بی نظیر در کشور است.

وی با تاکید بر داشتن این قابلیت با عنوان وجه تمایز مهم صندوق توسعه فناوری های نوین از بانک ها تصریح کرد: ما به این دانش مجهز هستیم و آن را می توانیم در اختیار سایر نهادها و بانک ها قرار دهیم و تاکنون نیز این همکاری ها به خوبی پیش رفته است.همچنین مکانیزه کردن فرآیندها نیز در ابتدا برای ارائه خدمات صندوق و سپس برای استفاده 70 صندوق های پژوهش و فناوری ارائه شد و با این کار از موج جهانی IT بیس کردن سامانه ها عقب نمانده ایم.

میرامینی در پایان ابراز امیدواری کرد که مجموعه خدمات صندوق و تفاهم نامه های این نهاد با بانک هایی مانند پست بانک و فرودگاه پیام بتواند تامین مالی شرکت ها را به ویژه در حوزه ICT به خوبی پوشش دهد.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری های مشترک به امضای مدیران عامل پست بانک ایران و صندوق توسعه فناوری های نوین رسید.

منبع: روابط عمومی صندوق توسعه فناوری های نوین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  2