فناوری‌ها و شبکه‌های جایگزین، سوئیفت را تهدید می‌کند

خلاصه‌ای از گزارش واحد اطلاعات اکونومیست از سوئیفت

سوئیفت ممکن است در دوره جدید برای پرداخت‌های فرامرزی با چالش مواجه شود. اگرچه سیستم‌های پرداخت داخلی در حال تحول هستند، اما پرداخت‌های فرامرزی هنوز توسط شبکه‌های «قدیمی» و «دست‌وپاگیر» تسهیل می‌شوند. عدم شفافیت و عدم انعطاف سلطه سوییفت را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تحلیل‌های واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) نشان می‌دهد که در حالی که تحولات دیجیتال در حوزه پرداخت‌های داخلی ادامه دارد، جنگ روسیه و اوکراین نیز تغییراتی را در سیستم‌های پرداخت فرامرزی به همراه داشته است. سلطه سوئیفت در خطر است و به دلیل عدم انعطاف نسبی و عدم شفافیت خود با انتقاداتی مواجه شده است.

اکونومیست در ابتدای تحلیل خود پیش‌بینی کرد که رشد پرداخت‌های دیجیتال در پنج سال آینده کند خواهد شد.

اگرچه سیستم‌های پرداخت داخلی در حال تحول هستند، اما پرداخت‌های فرامرزی هنوز توسط شبکه‌های «قدیمی» و «دست‌وپاگیر» تسهیل می‌شوند.

به ویژه، سوئیفت “به دلیل انعطاف‌ناپذیری نسبی و عدم شفافیت خود با انتقاداتی مواجه شده است”. این شبکه همچنین شاهد کاهش تعداد روابط بانکی در دهه گذشته بوده است.

پس از اینکه روسیه یک جنگ تهاجمی در اوکراین را آغاز کرد، شبکه سوئیفت را از کار انداخت. این حرکت باعث توسعه شبکه SPFS روسی به‌عنوان جایگزین سوئیفت شد. این مقاله نشان می‌دهد که کشورهای دیگر مانند چین و هند نیز ممکن است از شبکه‌های جایگزین استفاده کنند.

علاوه بر این، پرداخت‌های فرامرزی با تلاش‌های مورد حمایت دولت برای پیوند دادن سیستم‌های ملی مجزا مختل خواهد شد. برای مثال، بانک‌های مرکزی پنج کشور آسیایی قصد دارند یک سیستم فرامرزی قابل تعامل برای پرداخت‌های مبتنی بر کیوآرکد ایجاد کنند. فناوری‌های نوظهور، برای مثال. بلاک‌چین، APIها و توکن‌سازی هم از جمله اخلال‌گران دیگر سیستم پرداخت‌های فرامرزی هستند.

با این وجود، اکونومیست نتیجه می‌گیرد که راه‌اندازی و مقیاس‌بندی یک سیستم پیام‌رسان بانکی جایگزین کامل هزینه‌بر و زمان‌بر خواهد بود. با توجه به رواج جریان‌های فرامرزی دلاری، سوئیفت برای مدتی شبکه غالب باقی خواهد ماند. با این حال، در نهایت کشورها و وام دهندگان باید گرد هم آیند تا یا این شبکه بلژیکی را ارتقا بخشند یا شبکه جدیدی ابداع کنند.

 

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: Financial IT

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =