بررسی سود و زیان ۷ شرکت بیمه ای بورسی در سال گذشته

بررسی صورت‌‌‌‌های ما‌‌لی هفت شرکت بیمه‌‌ای حاضر در بورس تهران حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ در مجموع این هفت شرکت برای جبران خسارات بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌‌اند. در مقابل این هفت شرکت بیمه‌‌ای بزرگ حاضر در بورس در سال گذشته بیش از ۲۹هزار میلیارد تومان از محل حق بیمه دریافتی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،رقمی که حکایت از سود ناخالص بیش از ۴هزار میلیارد تومانی این هفت شرکت دارد. بررسی صورت‌‌های مالی شرکت‌‌های بیمه‌‌ای حاضر در بورس حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ دو شرکت موفق شده‌‌اند سود ناخالصی بیش از هزار میلیارد تومان کسب کنند و یک شرکت از محل فعالیت‌‌های بیمه‌‌‌‌ای زیان به ثبت رساند. شرکت‌‌های بیمه البرز، بیمه آسیا و بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۰ توانستند بهترین عملکرد را در فعالیت‌‌های بیمه‌‌ای خود ثبت کنند و به بالاترین سود ناخالص از فعالیت‌‌های بیمه‌‌ای دست پیدا کنند. با این حال بررسی صورت سود و زیان این شرکت‌‌ها حاکی از آن است که سود خالص۶ شرکت نسبت به سال ۹۹ کاهش یافته است.

بیمه و عملکرد آن

با وجود اینکه می‌توان برای بیمه تعاریف مختلفی ارائه داد، در کلی‌ترین تعریف «بیمه سازوکاری است که در صورت ایجاد زیان مالی و جانی به افراد، جبران خسارت وارده به آنها را تضمین می‌کند.» ساده‌‌تر اینکه شما مبلغی را به «بیمه گر» می‌‌پردازید تا در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه، خسارت شما را جبران کند. انواع بیمه‌‌ را می‌توان در دسته‌های مختلفی تعریف کرد. برخی، انواع بیمه‌‌ را در دو دسته مالی و جانی دسته‌بندی می‌کنند و برخی نیز قائل به دسته‌بندی بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های مالی هستند. به‌طور کلی خدمات بیمه‌‌ای که از سوی شرکت‌‌های بیمه در ایران ارائه می‌شود به بیمه درمانی، بیمه شخص ثالث، خودرو، آتش‌‌سوزی، باربری، عمر و از این دست خلاصه می‌شود. به‌طور کلی در بازار سرمایه هفت شرکت بیمه‌‌ای در بورس حضور دارند. شرکت بیمه آسیا، بیمه البرز، بیمه دانا، بیمه ملت، بیمه پارسیان، بیمه ما و بیمه اتکایی امین که با نماد «اتکام» در بازار سرمایه حضور دارد، هفت شرکت بیمه حاضر در بورس را تشکیل می‌دهند.

ویترین عملکرد بیمه در 1400

بررسی صورت‌‌های مالی منتشر شده از این هفت شرکت نشان می‌دهد در سال 1400 این شرکت‌‌ها در مجموع بیش از 25 هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده‌‌اند و بیش از 29 هزار میلیارد تومان از طریق فعالیت‌‌های بیمه‌‌ای خود کسب درآمد داشته‌‌اند. بررسی جزئی‌‌تر این آمارها حاکی از آن است که6 شرکت از7 شرکت بورسی نامبرده در سال 1400، درآمدهای بیمه‌‌ای بیشتری نسبت به تعهدات پرداختی‌شان داشته‌اند و سود ناخالص آنها از فعالیت‌‌های بیمه‌‌ای در محدوده مثبت قرار دارد. با مقایسه با سال قبل می‌توان فهمید که 4 شرکت از 7 شرکت نامبرده نسبت به سال 99 شاهد افزایش سود ناخالص ناشی از فعالیت‌‌های بیمه‌‌ای بوده‌‌اند. با این حال با بررسی صورت‌‌های سود و زیان می‌توان دریافت که 6 شرکت در سال 1400 با کاهش سود خالص نسبت به سال 99 مواجه شده‌‌اند.

کدام بیمه‌ها بیشتر سود ساختند؟

بررسی جزئیات صورت‌‌های مالی هفت شرکت بیمه‌‌ای حاضر در بورس اطلاعات مفیدی را برای مقایسه این شرکت‌ها با یکدیگر و مقایسه عملکرد سال‌‌ گذشته با سال 99 در اختیار ما می‌‌گذارد. براین اساس شرکت بیمه آسیا در سال 1400 موفق شد تا در مجموع 9هزار و600 میلیارد تومان حق بیمه از مشتریان خود دریافت کند. با این حال این شرکت در مدت مذکور تنها 7هزار و 830 میلیارد تومان خسارت به بیمه‌شدگان خود پرداخت کرد و توانست سود ناخالصی معادل 1250 میلیارد تومان به ثبت برساند. این میزان سود ناخالص در مقایسه با سود ناخالص 686 میلیارد تومانی سال 99 از افزایش 82 درصدی این متغیر حکایت دارد. با این حال بررسی صورت سود و زیان این شرکت نشان می‌دهد که سود خالص از سطح 750 میلیارد تومانی سال 99 به 603 میلیارد تومان در سال 1400 کاهش یافته است که کاهشی 20درصدی را نشان می‌دهد.

بیمه البرز دومین شرکت بیمه‌‌ای است که توانسته از فعالیت‌‌های بیمه‌‌ای خود بیش از هزار میلیارد تومان سود ناخالص شناسایی کند. بر این اساس بیمه البرز در سال 1400 بیش از 5هزار و 670 میلیارد تومان حق بیمه از مشتریان خود دریافت کرده است. در همین مدت این شرکت برای جبران خسارت  مشتریان خود، بیش از 3هزار و 940 میلیارد تومان پرداخت کرده است. سود ناخالص این شرکت از فعالیت‌‌های بیمه‌‌ای خود به بیش از هزار و 330 میلیارد تومان رسیده است. این رقم نسبت به سود ناخالص هزار و 290 میلیارد تومانی از افزایشی 4 درصدی حکایت دارد. با این حال بررسی آمار سود خالص بیمه البرز نشان می‌دهد سود خالص این شرکت در سال 1400 به 1100 میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال 99 حدود 34 درصد کاهش را تجربه کرده است. بیمه البرز به همراه بیمه آسیا دو بیمه بورسی هستند که بیش از هزار میلیارد تومان سود ناخالص شناسایی کرده‌‌اند. از سوی دیگر بیمه البرز تنها بیمه‌‌ای است که در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده است.

بیمه دانا شرکت بورسی دیگری است که در سال گذشته موفق شده از محل حق بیمه بیش از 6هزار و 300 میلیارد تومان درآمد کسب کند. با این حال میزان خسارت و مزایای پرداختی این شرکت در سال 1400 از مجموع حق بیمه دریافتی آن فراتر رفته است و سود ناخالص این شرکت وارد محدوده منفی شده است. براین اساس بیمه دانا با پرداخت بیش از 8 هزار میلیارد تومان خسارت بیش از 2هزار میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است. این درحالی است که در سال 99 این شرکت موفق شده بود تا 202 میلیارد تومان سود ناخالص از فعالیت‌‌های بیمه‌‌ای شناسایی کند. سود خالص این شرکت در سال 1400 نیز با افت مواجه شد و از سطح سود 90 میلیارد تومانی سال 99 به زیان خالص 2800 میلیاردی در 1400 رسید.

بیمه ملت شرکت بعدی بورسی است که صورت‌‌های مالی آن مورد بررسی قرار گرفته است. براین اساس بیمه ملت در حالی که از محل دریافت حق بیمه درآمدی 2هزار و 200 میلیارد تومانی داشته است 1200 میلیارد تومان خسارت به مشتریان خود پرداخت کرده است. صورت‌های مالی این شرکت حاکی از آن است  که سود این شرکت از فعالیت‌‌های بیمه‌‌ای در سال 1400 به بیش از 290 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سود ناخالص سال گذشته 100 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر سود خالص این شرکت روندی معکوس را طی کرد و با کاهشی 35 درصدی از سطح 450 میلیارد تومانی در سال 99 به 290 میلیارد تومان در سال 1400 رسید.

بیمه پارسیان پنجمین شرکتی است که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است. براین اساس این شرکت بورسی در سال 1400 بیش از 3هزار و 900 میلیارد تومان حق بیمه دریافت کرده و 2هزار و 740 میلیارد تومان خسارت به مشتریان خود پرداخته است. این شرکت در سال 1400 حدود 340 میلیارد تومان سود ناخالص ثبت کرده است که در مقایسه با سال قبل 4 درصد کاهش نشان می‌دهد. بیمه پارسیان نیز در سال گذشته شاهد کاهش 45 درصدی سود خالص خود بود، به‌طوری که از 180 میلیارد تومان در سال 99 به 100 میلیارد تومان در 1400 رسید.

بیمه ما شرکت بعدی بورسی است که در سال 1400 نسبت به سال 99 هم در سود خالص و هم در سود ناخالص شاهد افت بود. براین اساس بیمه ما در سال 1400 با دریافت 1290 میلیارد تومان حق بیمه و پرداخت1190 میلیارد تومان خسارت، موفق شد 262 میلیارد تومان سود ناخالص شناسایی کند. این عدد درمقابل سود ناخالص 480 میلیارد تومانی سال 99 از کاهشی 45 درصدی حکایت دارد. سود خالص این شرکت نیز در مدت مشابه از 513 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان کاهش یافت تا در این متغیر نیز کاهشی 32 درصدی را تجربه کند.

هفتمین و آخرین شرکت بیمه حاضر در بازار بورس شرکت بیمه اتکایی امین است که با نماد اتکام در بازار سرمایه فعال است. این شرکت در سال 1400 با دریافت 166 میلیارد تومان حق بیمه از مشتریان خود و پرداخت 40 میلیارد تومان خسارت و مزایا به آنها توانست 131 میلیارد تومان سود ناخالص ثبت کند. این درحالی است که این رقم در سال 99 تنها 6 میلیارد تومان بود. شرکت بیمه خود‌اتکایی امین با رشدی 77 درصدی در سود خالص توانست از سطح 198 میلیارد تومانی سال 99 فاصله بگیرد و در سال 1400 بیش از 350 میلیارد تومان سود بسازد. این شرکت تنها شرکت بیمه‌‌ای حاضر در بورس است که توانست سود خالص خود را نسبت به سال گذشته افزایش دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  ⁄  2  =