زنجیره تامین مالی هنوز در ابتدای راه است

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی:

مهران محرمیان معتقد است اعتبارسنجی در ایران دقیق نیست و زنجیره تامین مالی نیز هنوز در ابتدای راه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، در پنل اختصاصی با موضوع بررسی چالش‌ها و دغدغه‌های کسب‌وکارها و رگولاتور در حوزه BNPL با اشاره به اینکه از اعتبارسنجی به صورت موثر استفاده نمی‌شود، گفت:‌ برخلاف دنیا وقتی نرخ بهره ایران منفی است تسهیلات نیاز به بازاریابی ندارد. بالاتر بودن تقاضا نسبت به عرضه در ایران نکته مهمی است. تسهیلات داده می‌شود اما ما نمی‌دانیم که این تسهیلات چگونه خرج می‌شود.

به باور محرمیان اعتبارسنجی در ایران دقیق نیست و زنجیره تامین مالی نیز هنوز در ابتدای راه است. او در اینباره توضیح داد: این‌ درحالی است که اعتبارسنجی پایه اصلی اعطای تسهیلات است. نگاه نهاد تنظیم‌گر به این موضوع مثبت است چرا که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

او با تاکید بر اینکه معجزه اعتبارسنجی را به چشم دیده‌ام، تاکید کرد: اتصال خروجی نکول BNPL به شرکت اعتبارسنحی می‌تواند کمک زیادی کند و نیازی به دخالت نهاد تنظیم‌گر نیست. سرویس‌های BNPL به خوبی توانسته‌اند از ورود مبلغ وام به بازار سوداگری جلوگیری کنند و دقیقا در نقطه فروش وام می‌دهند.

معاون فناوری بانک مرکزی افزود: در تمام دنیا هرچقدر تنظیم‌گری بیشتر شده، وام‌دهی خرد نیز افزایش پیدا کرده است. بهترین مدل تنظیم‌گری مدلی است که از سمت خود بازار بیاید. اما چالش اینجاست که مدلی که از سمت بازار می‌آید ممکن است فقط به دغدغه‌های بازار بپردازد و این زمان تنظیم‌گری را طولانی می‌کند.

او در رابطه با خط قرمز بانک مرکزی در حوزه BNPL تاکید کرد: خط قرمز ما میزان بهره‌ای است که از کاربر گرفته می‌شود؛ کاربران این سرویس‌ها جوان هستند و برای دریافت این اعتبارات اشتیاق دارند و مشتری نهایی ممکن است در لحظه خرید نرخ بهره بالا را بدون در نظر گرفتن عواقب آن قبول کند.

محرمیان گفت: اینکه یک فعال حوزه با نرخ بهره معمولی وام کلان بگیرد و آن پول را با بهره بسیار زیاد به مردم وام خرد بدهد، به شدت خط قرمز ماست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  18