اهمیت استفاده از امضای الکترونیکی برای جوامع روستایی

استفاده از امضای الکترونیکی و سایر ابزارهای دیجیتال در حال پر کردن خلاء خدمات غیرحضوری شعب بانک ها برای مردم روستایی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، استفاده از امضای الکترونیکی برای توانمندسازی جوامع روستایی در زمینه خدمات بانکی از اهمیت زیادی برخوردار است.

چرا که دسترسی به خدمات بانکی مورد نیاز برای مشتریان روستایی آسان نیست. با توجه به این‌که شعبه‌ها معمولاً خارج از محدوده هستند، امکان دسترسی به آن‌ها توسط مردم روستایی محدود است.

از این رو استفاده از خدمات بانکی نیز به مراتب دشوارتر خواهد بود. اما خوشبختانه استفاده از امضای الکترونیکی و سایر ابزارهای دیجیتال در حال پر کردن این شکاف است.

به این ترتیب نیز به افراد در مکان‌های دوردست این امکان را فراهم می‌کند که خدمات عادلانه‌ای را به دست آورند.

در این مطلب قصد داریم نکاتی را در خصوص استفاده از امضای الکترونیکی با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر همراه ما باشید.

استفاده از امضای الکترونیکی در بانک‌های روستایی

شعب بانک‌ها معمولاً دور از دسترس مشتریان روستایی هستند، از این رو بازدید از آن برای مشتریان چالش برانگیز می‌شود.

نیاز به افتتاح حساب بانکی، درخواست وام، به روز رسانی اطلاعات یا درخواست کارت اعتباری جدید همگی نیاز به مراجعه حضوری دارند که بار ترافیکی زیادی را بر دوش جامعه می‌گذارد.

از این رو مشتریان باید زمانی از برنامه خود را صرف مراجعه به شعب بانکی کنند و طی ساعات کاری محدود بانک به انجام کارهای خود اقدام کنند.

با همه‌گیری ویروس کرونا و انقلاب دیجیتالی که با آن همراه بود، میزان مراجعه حضوری به ادارات به حداقل رسید.

از این رو استفاده از امضای الکترونیکی رواج بیش‌تری یافته است. پس از اپیدمی بسیاری از شعبه‌ها با هم ادغام شدند و تنها در مکان‌های پر رفت و آمد ماندند.

بنابراین رویکرد انجام کارهای بانکی به صورت غیر حضوری بسیار مورد توجه قرار گرفت.

برای ملموس‌تر شدن موضوع، سناریوی معمولی زیر را در نظر بگیرید. یک مشتری در یک شعبه بانکی یا موسسه اعتباری دور دست به یکی از شعبات مراجعه می‌کند، در حالی که مدارکش در دستش است.

به او گفته می‌شود که اطلاعاتش از دست رفته است. بنابراین مجبور می‌شود یک روز دیگر برگردد تا اسناد مفقود شده را تهیه کند.

بین تعهدات خانوادگی و کاری و مسافت طولانی سفر، مشتری اکنون از دریافت خدمات مد نظر خود ناامید شده است.

در این مرحله تنها وفاداری مشتری است که باید مورد آزمایش قرار گیرد. از این رو در این روند بانک باید از منابع گرانبهایی برای مدیریت این روند طولانی استفاده کند.

استفاده از امضای دیجیتال در جوامع روستایی

برخلاف کمبود شعب در دسترس، در حال حاضر بسیاری از مشتریان روستایی به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی دارند.

این امر نیز بدان معناست که اکثر مشتریان روستایی همه چیزهایی را که برای تعامل از راه دور با بانک نیاز است، در اختیار دارند.

با توجه به افزایش دسترسی به مناطق روستایی محروم است، موسسات مالی می‌توانند از قدرت فناوری تلفن همراه برای دسترسی هر چه سریع‌تر به آنها استفاده کنند.

روی آوردن به تراکنش‌های کاملا دیجیتالی به نفع خود بانک‌ها است. زیرا هم بانک‌های خرده‌فروشی و هم بانک‌های تجاری، زمان نامتناسبی را صرف پردازش اسناد، از جمله تعقیب مشتریان برای ارائه رضایت می‌کنند.

این مورد یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های اصلی در خصوص نگرانی بانک‌ها است. بسیاری از فرآیندهای موجود در این زمینه نیز نیاز به امضا دارند، از جمله افتتاح حساب (عبور)، درخواست‌های وام، و اختلافات.

زمانی که بانک‌ها به امضاهای سنتی وابسته هستند، پروسه انجام کارهای روتین بانکی بسیار دشوار می‌شود.

زیرا در چنین شرایطی مشتریان، به ویژه آنهایی که در مناطق روستایی ساکن هستند، برای حضور به موقع در شعب با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

بخش بزرگی از زمان کارمندان نیز برای چاپ و اسکن فرم‌ها و پیگیری درخواست مشتریان برای تکمیل اسناد و امضاهای مفقود صرف می‌شود.

استفاده از امضای الکترونیکی پادزهر این درد مشترک بین مشتری و بانک است. اما ناگفته نماند که این راه‌حل همیشه کارگر نیست.

بهترین راه‌حل استفاده از امضای دیجیتال داشتن دیدی فراتر از قالب‌های قدیمی‌تر مانند استفاده از PDF و Word باشد.

تکمیل سریع و فوری فرآیند استفاده از خدمات الکترونیکی، مستلزم نصب نرم‌افزار ویژه‌ای برای تکمیل فرآیند ثبت‌نام است.

برخلاف راه‌حل‌های سنتی، پلتفرم‌های بهینه‌سازی شده امضای دیجیتال برای موبایل برای هر کسی که گوشی هوشمند دارد قابل دسترس است.

بهترین راه‌حل‌های موجود در بازار امروز، تجربه استفاده از امضای دیجیتال با استفاده از تلفن همراه است. چرا که این نرم‌افزارها به مشتریان اجازه می‌دهد که در کنار این که فرم‌ها و اسناد را پر می‌کنند امضای خود را به کمک گوشی تلفن همراه یا رایانه ثبت کنند.

اما این راه‌حل نیازی به نصب برنامه از مشتریان ندارد. تنها نیاز مبرم یک پیام رسان تلفن هوشمند است.

فرآیند کار با امضای الکترونیکی چگونه است؟

فرآیند کار استفاده از امضای الکترونیکی ساده تر از آن است که به نظر می‌رسد. روند کار به این ترتیب است که یک ادمین به سادگی وارد یک کنسول با یک رابط کاربری ساده می‌شود و قوانین تجاری را برای ایجاد درخواست امضاهای الکترونیکی پیکربندی می‌کند.

برای مثال، ممکن است از مشتریان خواسته شود که امضای الکترونیکی خود را به برخی از اسناد دیجیتال اضافه کنند، اما برخی دیگر را نه. مدیران می توانند قوانین مربوطه را بر اساس منطق شرطی تنظیم کنند.

استفاده از این روش نه تنها برای مشتریان بسیار آسان است که از هر کانال دیجیتالی و در هر مکانی می‌توانند از این روش امضا استفاده کنند.

بلکه برای نمایندگان نیز آسان است که امضای مشتریان خود را در لحظه دریافت کنند. به ویژه این که این امضا برای مراجعات بعدی ذخیره می‌شوند.

زمان تاخیری به اندازه صفر نیز بین هر یک از این مراحل وجود دارد که این اجازه را به کاربر می‌دهد تا بخشی یکپارچه از گردش کار مشتری باشد.

بانک‌ها می توانند نیازهای جوامع روستایی را با ارائه تجربیات کاملا دیجیتالی، از جمله امضای الکترونیکی، برای انواع تراکنش‌ها برآورده کنند.

با فراهم کردن امکان استفاده از خدمات دیجیتال برای مشتریان در مکان‌های دور به پر کردن شکاف بین گروه‌های مختلف کمک می‌کند.

استفاده از امضای دیجیتال و تأیید هویت از راه دور، فرم‌های الکترونیکی، جمع‌آوری اسناد و پرداخت‌های تلفن همراه را همگی جزو خدماتی هستند که به مشتریان اجازه می‌دهد کل کارهای اداری خود را به صورت آنلاین انجام دهند. به این ترتیب در انرژی و زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  ⁄  32  =