جزئیات آمار مصرف محصولات فولادی در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱

آمار مصرف فولاد در ماه های مختلف سال با یکدیگر متفاوت است و این امر از فاکتورهای مهمی تاثیر می پذیرد؛ در این مقاله به بررسی آمار مصرف محصولات فولادی در 2 ماهه نخست سال 1401 پرداخته ایم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بازار آهن، طی 2 ماه ابتدایی سال جاری، به‌نسبت مدت زمان مشابه در فروردین و اردیبهشت سال گذشته، شاهد افزایش و رشد مصرف محصولات فلزی بوده است. در این نوشتار، برای شما خوانندگان محترم مصرف ظاهری تک‌تک مقاطع فولادی را مقایسه کرده‌ایم پس با ما همراه باشید.

نگاهی به آمار مصرف ظاهری میلگرد، تیرآهن و ورق آهن در دو ماهه سال 1400 و 1401

ابتدای نوشته را به بررسی ۳ محصول پرطرفدار و پرمصرف بازار فولاد اختصاص می‌دهیم، چرا که افراد زیادی پیگیر قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و ورق آهن هستند.

آمار مصرف میلگرد

مصرف میلگرد در دو ماهه نخست امسال یک میلیون و ۳۹۳ هزار تن گزارش شده درحالیکه در دو ماهه نخست سال گذشته یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن بوده است که حاکی از افزایش ۱۵ درصدی مصرف ظاهری است و این تغییرات مصرفی در تعیین قیمت میلگرد دخالت دارند.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“باتوجه به‌آن‌که میلگرد جزء اصلی فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وساز است، اطلاع از شرایط و تغییرات قیمت میلگرد امروز به پیمانکاران فعال در این صنایع کمک می‌کند تا برآورد دقیق‌تری برای هزینه نهایی پروژه‌های خود داشته باشند. قیمت روز میلگرد به پارامترهای متعددی مانند نوسانات بازار آهن، نرخ ارز، میزان عرضه‌وتقاضا، میزان عوارض صادراتی و… بستگی دارد. این فاکتورها اثر زیادی بر قیمت میلگردهای 14 و 16 به‌عنوان پرفروش‌ترین سایزهای این محصول دارند.”

آمار مصرف ورق گرم

در دو ماهه اول سال جاری، مصرف ورق گرم حدود یک میلیون و ۷۳۶ هزار تن و در ۲ ماهه اول سال قبل یک میلیون و ۶۰۵ هزار تن به ثبت رسیده که نشانگر افزایش ۸ درصدی در مصرف این محصول فولادی است.

یکی از عوامل تاثیرگذار در تغییرات قیمت ورق آهن در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل آمار مصرف ظاهری آن است.

آمار مصرف تیرآهن

برای تحلیل بهتر قیمت تیرآهن، بایستی به آمار مصرف تیرآهن هم توجه داشته باشیم که رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد، به‌این‌صورت‌که از ۱۸۱ هزار تن در ۲ ماهه نخست سال گذشته به ۲۰۲ هزار تن در ۲ ماهه نخست امسال رسیده است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته:

تیرآهن یکی از مهمترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان شناخته می‌شود. حجم استفاده از این محصول به اندازه‌ای بالا است که حتی کوچکترین تغییر در قیمت تیرآهن موجب اختلاف زیاد در هزینه اجرا خواهد شد. انتخاب مناسب چنین کالای مهمی تاثیر بسیاری در تعیین موفقیت و شکست پروژه خواهد داشت.

مقایسه آمار مصرف مقاطع طویل فولادی در 2 ماه اول 1400 و 1401

در بخش قبلی به میزان مصرف میلگرد و تیرآهن پرداختیم و در این بخش قوطی آهن را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

آمار مصرف قوطی آهن

آمار مصرف قوطی آهن، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع فولادی روی هم رفته افزایش ۲۳ درصدی را تجربه کرده است؛ به‌این‌شرح‌که از ۱۱۷ هزار تن در ۲ ماهه نخست سال قبلی به ۱۴۴ هزار تن در ۲ ماهه نخست سال فعلی رشد یافته است.

نمایی از آمار مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی را در این تصویر مشاهده می کنید

بررسی نوسانات مصرف مقاطع تخت فولادی در دو ماه ابتدایی سال 1400 و سال 1401

در بخش‌های ابتدایی مقاله میزان مصرف ورق گرم را مقایسه کردیم و به ۲ مقطع تخت فولادی دیگر در ادامه می‌پردازیم:

آمار مصرف ورق سرد

در بین کل مقاطع فولادی تخت و طویل، ورق سرد تنها محصولی است که مصرف ظاهری آن کاهش یافته است. مصرف این مقطع فلزی در ۲ ماه ابتدایی سال گذشته ۴۸۲ هزار تن و در ۲ ماه ابتدایی امسال ۴۲۶ هزار تن به ثبت رسیده است.

آمار مصرف ورق پوششدار

این محصول فلزی با ۷ درصد تغییر مثبت، از ۲۵۳ هزار در دو ماه اول سال قبل به ۲۷۱ هزار تن در دو ماه اول سال جاری افزایش پیدا کرده است.

آمار مصرف ظاهری مقاطع تخت فولادی را در این تصویر مشاهده می کنید.

 

و اما بررسی تغییرات مصرف فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) در دو ماه گذشته!

مصرف اسلب، از یک میلیون و ۹۴۹ هزار تن در ۲ ماهه ابتدایی سال قبل با ۱۵ درصد افزایش به دو میلیون و ۲۴۴ هزار تن در ۲ ماهه ابتدای سال جاری رسیده است. اما بیلت و بلوم با کاهش ۴ درصدی از ۲ میلیون و ۶۸۹ هزار تن در دو ماهه اول سال گذشته به ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار تن تنزل یافته است.

علیرغم رشد منفی بیلت و بوم، مجموعا مصرف فولاد میانی ۴ درصد افزایش یافته است و از ۴ میلیون و ۶۳۸ هزار تن در سال قبل به ۴ میلیون و ۸۱۹ هزار تن در سال فعلی تغییر پیدا کرده است.

سخن پایانی

همانگونه‌که در چارت زیر مشاهده می‌کنید با بررسی نمودار میزان مصرف ظاهری فولاد، درمی‌یابیم میزان مصرف مقاطع طویل فولادی رشد بیشتری نسبت به مقاطع تخت فولادی به ثبت رسانده است که به ترتیب ۱۵ درصد و ۱۰ درصد است.

اما سهم مصرفی مقاطع فولادی تخت هم در دو ماهه نخست سالی که گذشت و هم در دو ماهه نخست سال کنونی بیشتر از مقاطع فولادی طویل است.

در این تصویر، نمایی از مقایسه میزان مصرف ظاهری فولاد را در دو ماهه اول سال 1400 و 1401 را مشاهده می کنید.

با بررسی آمار مصرفی ۶ محصول فولادی در این مقطع زمانی مورد مقایسه، بیشترین درصد رشد مربوط به قوطی آهن و کمترین آن به ورق سرد با رشد منفی اختصاص دارد. بیشترین میزان مصرف بر حسب هزار تن هم در سال گذشته هم در سال جاری متعلق به ورق گرم است. کمترین میزان مصرف بر حسب هزار تن هم در هر دو سال به قوطی آهن تعلق دارد.

در خصوص فولاد میانی گفتنی است که بیلت و بوم با درصد تغییرات منفی کمترین میزان رشد را داشته است، ولی بااین‌حال هم در امسال هم در سال قبل بیشترین میزان مصرف فولاد میانی بر حسب هزار تن را به خودش اختصاص داده است.

رشد تقاضا برای مصرف فلزات و مقاطع فولادی، باعث پیشرفت و بهبود بازار آهن می‌شود، اما دراین‌بین، نباید نقش سایر مولفه‌ها را برای پیش‌بینی قیمت محصولات فولادی و روند تغییرات آن نادیده گرفت.

به‌همین‌علت، توصیه می‌کنیم برای خواندن جدیدترین مقالات فلزات و نیز مطلع شدن از آخرین قیمت‌ آهن به سایت آهن آنلاین مراجعه فرمایید.

https://ahanonline.com/

آدرس: تهران، ستارخان، خیابان حبیب الله، نبش بن بست بنفشه.پ114

شماره تماس: 54712-021

ایمیل: info@ahanonline.com

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  2