درآمد و هزینه PSPها زیر ذره بین/ فرازهای معنادار

شرکت های پرداخت الکترونیک در سال 1400 چه عملکردی داشتند

در میان شرکت مورد بررسی از گروه پرداخت، در پایان اسفند ماه 1400، دو شرکت پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان با حدود 28 هزار میلیارد ریال بیشترین مانده دارایی را به نام خود ثبت کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از میان 12 شرکت پرداخت دارای مجوز، پنج شرکت به‌پرداخت ملت، کارت اعتباری ایران‌کیش، تجارت الکترونیک پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان‌کیش و آسان‌پرداخت پرشین در بورس پذیرفته شده و به همین دلیل باید صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال منتشر کنند.

سه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، فن‌آوا کارت و پرداخت نوین آرین نیز هر چند در بورس پذیرفته نشده‌اند؛ اما به دلیل الزام سهامداران‌شان برای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های زیر مجموعه، عملکرد خود را در سامانه کدال منتشر می‌کنند.

با توجه به آنکه سال مالی شرکت‌های یادشده با یکدیگر متفاوت بوده، آخرین صورت مالی منتشر شده ملاک عمل قرار گرفته است؛ بنابراین در نمودار‌ها دوره طول دوره مورد بررسی نیز عنوان شده تا هرگونه بهره‌برداری از اطلاعات و مقایسه با لحاظ کردن طول دوره انجام گیرد.

در میان شرکت مورد بررسی از گروه پرداخت، در پایان اسفند ماه 1400، دو شرکت پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان با حدود 28 هزار میلیارد ریال بیشترین مانده دارایی را به نام خود ثبت کرده اند.

با وجود این، بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 1400 شرکت آسان پرداخت پرشین با شناسایی درآمد عملیاتی 48 هزار میلیارد ریالی (در دوره 12 ماهه) گوی سبقت را از سایر شرکت‌ها ربوده است.

با این همه بررسی نشان می‌دهد جمع درآمدهای عملیاتی شرکت نسبت به سال قبل تنها 4 درصد رشد کرده است. دو شرکت پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان با درآمد عملیاتی حدود 31 هزار میلیارد ریال رقبت شانه به شانه و بسیار تنگاتنگی در این مورد با یکدیگر داشته‌اند.

صرف نظر از رشد حدود 2.5 برابری درآمدهای عملیاتی شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، میانگین رشد درآمد عملیاتی شرکت‌های مورد بررسی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 30 درصد است که این میزان رشد نسبت به نرخ رشد درآمد عملیاتی شرکت‌ها در بسیاری از صنایع بسیار کمتر است.

در بخش بهای تمام شده مربوط به درآمدهای عملیاتی (عملیات اصلی شرکت) نیز، شرکت آسان پرداخت پرشین به لحاظ ریالی بیشترین میزان هزینه را داشته است. برای مقایسه عملکرد شرکت‌ها به لحاظ عملیاتی باید حاشیة سود ناخالص آنها مورد مقایسه قرار گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان شرکت‌های مورد بررسی، شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش با ثبت حاشیه سود ناخالص حدود 40 درصدی بهینه‌ترین عملیات پرداخت را به لحاظ اقتصادی به نام خود ثبت کند.

در نقطه مقابل فناوا کارت با حاشیة سود ناخالص حدود 2 درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را از این نظر به نام خود ثبت کرده است. میانگین حاشیه سود ناخالص شرکت‌های پرداخت در دوره بررسی هر یک حدود 16 درصد بوده که نسبت به بسیاری از صنایع عددی پایین محسوب می‌شود.

هزینه‌های عمومی و اداری و پرسنلی از هزینه‌هایی است که تمامی شرکت‌ها با آن سر و کار دارند و کنترل این هزینه‌ها عموماً هنر مدیریت شرکت را نشان می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این حوزه دو شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و ایران‌کیش (به‌رغم کوتاه‌تر بودن دوره بررسی) به لحاظ ریالی نسبت به سایر شرکت‌های پرداخت بیشترین هزینه را متحمل شده است.

اما بررسی این هزینه‌ها به عنوان درصدی از درآمدهای عملیاتی (به عنوان شاخصی به عنوان اندازه شرکت) نشان می‌دهد شرکت‌های این گروه به صورت متوسط حدود 4 درصد از درآمدهای عملیاتی خود را صرف هزینه‌های عمومی و اداری خود می‌کنند که این رقم به دلیل عدم اتکای شدید صنعت به نیروی انسانی نسبت به بسیاری از صنایع رقم بسیاری پایینی به شمار می‌رود.

این در حالی است که شرکت کارت اعتباری ایران کیش حدود 13 درصد از درآمدهای خود به این سر فصل هزینه‌ای اختصاص داده است. با این حال، سهم این قلم هزینه‌ای نسبت به درآمدهای عملیاتی در سایر شرکت‌ها بین 1 تا 4 درصد در نوسان بوده است.

در نهایت تمامی تلاش‌های مدیریت و کارکنان شرکت چه در حوزه افزایش درآمدها و چه در حوزه کنترل هزینه (در دو بخش عملیاتی و غیر عملیاتی) در سود یا زیان خالص متبلور می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم تفاوت گسترده در میان درآمدها و هزینه‌های شرکت‌ها، شرکت به‌پرداخت ملت در دوره فعالیت 12 ماهه خود حدود 5 هزار میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که به لحاظ ریالی از سایر شرکت‌ها بیشتر است.

دو شرکت پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان در رتبه‌های بعدی سودآوری جای دارند. از لحاظ حاشیه سود نیز عملکرد 19.6 درصدی کارت‌های اعتباری ایران‌کیش این شرکت را سرآمد سایر شرکت‌ها کرده است.

شرکت به‌پرداخت ملت نیز با حاشیه سود خالص حدود 16 درصد در جایگاه بعدی جای دارد. حاشیه سود حدود یک درصدی آسان پرداخت و حاشیه سود صفر درصدی فناوا کارت از نکات جالب توجه در این بخش است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

33  +    =  35