سرشکستگی بورس در جذب سرمایه گذار

در روزهایی که به‌نظر می‌رسید ‌با نزدیک‌شدن‌ به فصل مجامع، شاهد خوش‌بینی‌های جدیدی نسبت به ورود سرمایه‌گذاران به بورس باشیم، اما این اتفاق نیفتاد. دادوستدهای بازارسرمایه همچنان سوت و کور است. سهامداران رغبتی برای ماندن در این بازار ندارند. در هفته‌های گذشته فعالان بورسی نه‌تنها نسبت به اخبار مثبت واکنش نشان ندادند بلکه با سرعت بیشتری راهی درهای خروج شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،بخش بزرگی از سهامداران وضعیت بورس را درست‌نشدنی عنوان می‌کنند و امیدواری چندانی برای روبه‌راه شدن این شرایط ندارند؛ از وعده‌های به سرانجام نرسیده گرفته تا دخالت‌های پی‌درپی در سازوکار قیمت‌ها. این وضعیت ناخوشایند کار را به‌جایی رسانده که برخی از سهامداران در روزهای گذشته در صفحات‌مجازی به کرات از این موضوع گلایه می‌کردند و مسبب بخش پررنگی از مشکلات به‌وجود آمده را سیاستگذار اقتصادی و بورسی می‌دانند، از این‌رو در روزهای گذشته و با فرارسیدن فصل مجامع و انتشار گزارش فصل بهار شرکت‌ها سرمایه‌گذاران چراغ‌سبز نشان ندادند. یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران که مانع از ورود آنها به بازار شده است موضوع مهم قطعی‌های برق است.

این مساله هم جدا از اینکه صدای صنایع مرتبط را درآورده، انگیزه سهامداران از سود‌سازی شرکت‌ها را نیز به حداقل ممکن رسانده است. سال‌گذشته نیز قطعی برق در فصل تابستان و قطعی گاز در فصل زمستان موج جدیدی از تعطیلی صنایع را به‌دنبال داشت. این در حالی است که بازار سرمایه به‌عنوان بازاری مولد زیر سایه برخی سیاستگذاری‌ها هم کارآیی اصلی خود را از دست داده و هم سرمایه‌گذاران به دلیل ریسک بالای آن حاضر به واردکردن منابع خود به این بازار نیستند. در چنین شرایطی هیچ‌کدام از وعده‌های حمایتی سیاستگذار اعم از افزایش پله‌ای دامنه‌نوسان و عرضه‌های اولیه نیز نتوانسته بازار را از رکود مطلق خارج کند. حتی جذابیت‌های ابتدایی پذیره‌نویسی دو تیم پرطرفدار پایتخت استقلال و پرسپولیس به بورس نیز نتوانسته پای سهامداران را به بازارسهام باز کند. بخش بزرگی از سهامداران بازار و کداولی‌های بورسی را صاحبان سهام عدالت تشکیل می‌دهند. اوضاع سهام عدالت نیز همانند اغلب سهام چنگی به دل نمی‌زند.سهام عدالت در هفته آخر تیر و درحالی‌که شاخص‌کل در مدار نزولی به‌سر می‌برد حدود ۲‌درصد افت کرد تا ناامیدی‌های این بخش از بازار نیز ادامه داشته باشد. هم‌اکنون ارزش سبد ۵۳۲‌هزار‌ تومانی سهام عدالت حدود ۱۳‌میلیون تومان است، این در حالی است که در روزهای قبل از آن ارزش این سهام به مرز ۱۵‌میلیون‌تومان رسیده بود. در هفته‌های گذشته و همزمان با روند نزولی قیمت سهام سهامداران بارها از موضع بدبینی نسبت به این قضیه وارد شدند. آنها معتقدند بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی همچون دلار، سکه، خودرو و به‌خصوص ملک و مسکن بسیار عقب‌افتاده و مجبور و محکوم است که این عقب‌ماندگی را جبران کند. البته برخی تحلیلگران وضعیت فعلی را موقتی می‌نامند و عنوان می‌کنند که بورس تهران در ‌ماه‌های آینده از این وضعیت خارج خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  88  =  93