الزام استعلام از درگاه های پرداخت صادرکنندگان مجوز کسب و کارهای آنلاین

دولت سازوکار صدور مجوزهای «ثبت‌محور» و «تاییدمحور» از طریق درگاه ملی مجوزها را اعلام کرد و طبق مصوبه هیات دولت ظرف یک دوره ۶ ماهه باید امکان استعلام تمامی موارد لازم برای صدور مجوزهای کسب‌وکارها به صورت آنلاین و از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکارها که اردیبهشت ۱۴۰۱ ابلاغ شد، کلیه مجوزهای کسب‌وکارها به دو شکل ثبت‌محور و تاییدمحور تقسیم‌بندی و مقرر شد دولت از طریق درگاه ملی مجوزها اقدام به صدور مجوز برای کسب‌وکارها کند. البته کسب‌وکارهای ثبت‌محور نیازی به دریافت مجوز ندارند و در درگاه ملی مجوزها اقدام به تعریف کسب‌وکار خود می‌کنند.

درگاه ملی مجوزها برای بررسی هویت و مدارک متقاضیان دریافت مجوز باید بتواند مدارک آنها را به صورت برخط از سامانه‌های اطلاعاتی مختلف یا دستگاه‌های مختلف استعلام کند؛ از همین رو دولت دستگاه‌های اجرایی ارائه‌دهنده مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز را مکلف کرده با اولویت‌بندی هیات مقررات‌زدایی، ظرف ۶ ماه امکان استعلام الکترونیکی مدرک را به صورت برخط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم و به مرجع صدور مجوز ارائه کنند.

طبق دستورالعمل دولت، در درگاه ملی مجوزها برگه صدور مجوز برای کسب‌وکارهای ثبت‌محور تعریف شده است و متقاضی فعالیت در این کسب‌وکارها باید نسبت به پر کردن آن برگه‌ها اقدام و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کند.

همچنین مقرر شده استعلام‌های لازم به صورت الکترونیکی انجام شود و مجوز کاغذی جای خود را به یک شناسه یکتای الکترونیکی در قالب یک سند الکترونیکی معتبر خواهد داد. این سند انکارناپذیر است و به صورت برخط و بلافاصه صادر می‌شود. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، یک نسخه از مجوز صادرشده به دستگاه مربوط و کارپوشه ملی متقاضی ارسال می‌شود.

متقاضی دریافت مجوزهای ثبت‌محور یا اعلامی، باید تعهدات مربوط به پذیرش نظارت پسینی به صورت الکترونیکی را تکمیل و تایید کنند و درگاه ملی مجوزها به صورت سامانه‌ای یا سیستمی، امکان صدور مجوز بدون پذیرش و قبول مندرجات برگه تعهدات مربوط به نظارت پسینی توسط متقاضی را ندارد.

طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکارها، کلیه مجوزهای کسب‌وکارهایی که سلامت، محیط‌زیست، بهداشت عمومی-اجتماعی، نظم و انضباط پولی، مالی و ارزی، فرهنگ و امنیت ملی را به صورت مستقیم تهدید می‌کنند یا مستلزم بهره‌برداری از منابع طبیعی یا تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستند، به عنوان مجوزهای ثبت‌محور شناسایی شده‌اند؛ اما در همین قانون نیز یک دوره زمانی کوتاه‌مدت برای اعلام نظر در خصوص صدور یا عدم صدور مجوز مشخص شده است و اگر دستگاه مربوطه در آن تاریخ، نظر خود در خصوص مجوز اعلام نکند به معنای صدور مجوز خواهد بود.

کسب‌وکارهایی که مجوزهایشان ثبت‌محور است و شروع فعالیت‌شان نیازمند تایید دستگاه‌های مربوطه است باید ابتدا درخواست خود را در درگاه ملی مجوزها ثبت کنند و از طریق این درگاه استعلام‌های هویتی آنها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین پس از تایید مدارک و هویت از طریق پایگاه اطاعات پایه کشور، ورود متقاضی به پنجره واحد دستگاه تخصصی از طریق احراز هویت متمرکز پنجره ملی خدمات هوشمند دولت صورت می‌گیرد. تکمیل مدارک مورد نیاز دستگاه تخصصی و ارزیابی، بازرسی یا بازدید میدانی توسط دستگاه اجرایی، منطبق با کاربرگ مصوب هیات مقررات‌زدایی انجام می‌شود.

درگاه ملی مجوزها، مجوز مورد نظر را با شناسه یکتا در قالب سند الکترونیکی معتبر و انکارناپذیر صادر و یک نسخه از آن مجوز صادره بلافاصله به دستگاه اجرایی تاییدکننده و کارپوشه ملی متقاضی ارسال می‌شود.

اگر مجوز مورد تایید دستگاه صادرکننده نبود، دستگاه مربوطه باید از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات و درگاه ملی مجوزها دلیل عدم صدور مجوز را به صورت الکترونیکی به متقاضی اعلام کند.

همچنین درگاه ملی و دستگاه‌های تخصصی مکلف‌اند نسبت به ارائه خدمات پیامکی یا سایر روش‌های اطلاع‌رسانی غیرحضوری از جمله کارپوشه ملی ایرانیان، متقاضیان را از وضعیت درخواست ثبت‌شده مطلع کنند.

مجلس تا آبان‌ماه به دستگاه‌های اجرایی کشور مهلت داده است تا به درگاه ملی مجوزها متصل شوند. هرچند این مهلت برای چندمین بار است که تمدید شده اما تاکنون بخشی از دستگاه‌های دولتی هنوز اتصال خود را به درگاه ملی مجوزها تکمیل نکرده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  14  =  17