تاثیر تضعیف دلار در رشد بازارهای ریسکی

بازارهای ریسکی در روز چهار‌شنبه با استقبال خریداران مواجه شد‌ و رشد قیمتی را تجربه کرد. برخلاف این بازارها، بازار دارایی‌های امن عمدتا درحالت خنثی یا نزولی قرار داشتند. با توجه به گزارش تورم آمریکا که رکوردی بی‌سابقه را در چند دهه اخیر ثبت کرده بود، معامله‌گران چشم به انتظار تصمیم سیاستگذاران فدرال رزرو در جلسه هفته آینده کمیته بازار باز فدرال هستند. سطح تورم در این کشور در ماه ژوئن به ۱/ ۹ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی آمریکا قصد دارد برای مهار تورم در کشور نرخ بهره را تا یک درصد افزایش دهد. همچنین تحلیلگران انتظار دارند تا سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه، باتوجه به انتشار گزارش تورم ایالات متحده، نرخ بهره را ۲۵/ ۰ تا ۵/ ۰ واحد درصد افزایش دهند. تورم در اروپا در ماه ژوئن به ۶/ ۸ درصد رسید و این موضوع تحلیلگران اقتصادی را درخصوص شرایط تورم نگران‌تر کرده است و آنان معتقدند که احتمال افزایش تورم در ماه‌های آتی بیشتر شده است. رشد فزاینده تورم در سطح جهان و به دنبال آن افزایش نرخ بهره کشورهای مختلف، بازار‌های جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازارهای ریسکی

افزایش نرخ بهره یک سیاست انقباضی برای جلوگیری از رشد تورم در آمریکا است که توسط فدرال رزرو اعمال می‌شود. تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی روی بازار‌های ریسکی مشهود است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در هفته گذشته افزایش نرخ‌های سیاستی آمریکا سبب تقویت دلار شد. اما داده‌ها بیانگر این است که شاخص دلار در اواسط روز پنج‌شنبه با فشار فروشندگان رو‌به‌رو بوده که این موضوع سبب شد ارزش اسکناس آمریکایی با روند نزولی مواجه شود. این شاخص در روز گذشته به ۱۰۶ واحد رسید. افزایش نرخ‌های سیاستی آمریکا در نهایت سبب تقویت دلار خواهد شد، اما تحلیل‌گران معتقدند که عملکرد فدرال رزرو در قبال تورم شدید بوده و این موضوع اقتصاد این کشور را به رکود نزدیک‌تر خواهد کرد. همزمان با کاهش شاخص دلار، بیت‌کوین به عنوان نخستین رمز‌ارز جهان با رشد حدود ۲۰ درصدی مواجه شد. این رمز‌ارز روز چهارشنبه را در کانال قیمتی ۲۳ هزار دلار سپری کرد. اتریوم نیز به دنبال افزایش بیت‌کوین، رشد ۴۳ درصدی را تجربه کرده و قیمت آن از ۱۱۰۵ دلار در روز پنج‌شنبه هفته گذشته به ۱۵۸۵ دلار در روز گذشته رسید.

افزایش ارزش یورو

گزارش روزهای اخیر نشان می‌دهد که یورو در حال رقابت با دلار آمریکایی است. هر یورو با قیمت ۰۲/ ۱ در برابر دلار در حال معامله است. در پاسخ به این سوال که چه عواملی سبب تقویت یورو در روز‌های اخیر شده است می‌توان گفت که مهم‌ترین دلیل آن احتمال افزایش نرخ‌های سیاستی بانک مرکزی اروپا است. معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به انتشار گزارش تورم آمریکا که سطح آن به ۱/ ۹ رسید، انتظار می‌رود که تورم اروپا نیز در ماه جاری به بالاترین سطح خود خواهد رسید. بر این اساس انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه خود برای جلوگیری از تورم که سطح آن در ماه گذشته به ۶/ ۸ رسیده بود، نرخ بهره را ۲۵/ ۰ تا ۵/ ۰ واحد درصد افزایش خواهد داد. عامل دیگری که سبب تقویت یورو در برابر دلار شده این است که با کاهش شاخص دلار، سرمایه‌گذاران اقبال بیشتری نسبت به بازار رقیب نشان دادند و برخی از آنها دارایی‌های خود را به سمت منطقه یورو سرازیر کرده‌اند. جلسه روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا و جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو در هفته آینده از مهم‌ترین وقایعی است که می‌تواند تاثیر بسزایی بر ادامه روند بازارها داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  28