نقش روزافزون هوش مصنوعی در بهبود کارایی و امنیت تراکنش‌های فرامرزی و بین‌المللی

هوش مصنوعی (AI) نقش مهمی در بهبود کارایی و امنیت تراکنش‌های فرامرزی و بین‌المللی در صنعت پرداخت ایفا می کند. تحقیقات اخیر IBM نشان می‌دهد که کاربرد جهانی هوش مصنوعی در تمام صنایع رو به افزایش است، به طوری که بیش از یک سوم (35 درصد) کسب‌وکارها در سال 2022 از هوش مصنوعی بهره برده‌اند.

کاربرد علمی‌ـ‌تخیلی هوش مصنوعی که زمانی به عنوان یک فناوری آینده‌نگرانه محدود به قلمرو فیلم‌ها و کتاب‌های مصور تلقی می‌شد، اکنون در فرآیندهای تجاری روزمره در صنعت مالی جایگاه ویژه‌ای دارد. هوش مصنوعی در حوزه پرداخت‌های بین‌مرزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، و فرآیندها را برای سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها، تقویت امنیت و بهبود کیفیت خدمات برای مشتریان خودکار می‌کند.

عبدالنوشاد، رئیس و مدیرعامل Buckzy Payments، نخستین بار در ژانویه سال جاری در مورد قابلیت‌های هوش مصنوعی در فضای پرداخت اظهار نظر کرد، و درباره ارزش آن در کاهش خطای انسانی و محاسبه فوری رتبه‌بندی اعتبار برای مشتریان توضیح داد. اما تکامل سریع فناوری هوش مصنوعی از آن زمان تا کنون به این معنی است که تصمیم‌گیرندگان حوزه پرداخت اکنون در حال بررسی این امر هستند که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به آنها در حل سایر چالش‌های پرداخت کمک کند.

تحقیقات اخیر IBM نشان می‌دهد که کاربرد جهانی هوش مصنوعی در تمام صنایع رو به افزایش است، به طوری که بیش از یک سوم (35 درصد) کسب‌وکارها در سال 2022 از هوش مصنوعی بهره برده‌اند. مطالعه دیگری توسط Nvidia نشان داده است که 37 درصد از شرکت‌های خدمات مالی قصد دارند از هوش مصنوعی برای به دست آوردن مزیت رقابتی استفاده کنند. آنچه از این ارقام مشخص است این است که چگونه هوش مصنوعی با سرمایه‌گذاری فین‌تک‌ها به عنوان وسیله‌ای برای متمایز کردن خود از رقبا، در چندین حوزه تجاری گسترش یافته است.

به گفته نوشاد، فین‌تک‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند و آن را در کل استراتژی عملیاتی خود به کار نمی‌گیرند، با ضررهای قابل توجهی روبرو خواهند شد و از رقبای خود عقب می‌مانند.

نوشاد توضیح داد: “ما در حال حاضر فین‌تک‌هایی را داریم که راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای طیف وسیعی از عملکردها پیاده‌سازی می‌کنند. بسیاری از آنها چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های خود نصب می‌کنند تا پاسخ‌های فوری و شخصی‌سازی شده را به سؤالات مشتریان ارائه دهند. اما انتظارات مشتریان به طور مداوم در حال تغییر است و کارایی و کیفیت خدمات در صدر فهرست خواسته‌های آنها قرار دارد. بنابراین، انتظار می‌رود فین‌تک‌های بعدی از فناوری بلندگوهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی بهره ببرند تا کاربران بتوانند تراکنش‌های خود را به صورت شفاهی در هر دستگاهی بدون نیاز به شماره‌گیری انجام دهند.”

نوشاد ادامه داد: “در فضای پرداخت‌های فرامرزی، هوش مصنوعی با پیش‌بینی دقیق نرخ ارزهای خارجی تراکنش‌ها را تسریع می‌کند. تحلیل مبتنی بر پیش‌بینی می‌تواند نرخ ارز خارجی از پیش تعیین شده را تخمین بزند، به این معنی که تراکنش‌ها می توانند در زمان واقعی پردازش شوند. به این ترتیب، هزینه‌ها برای همه طرف‌ها شفاف باقی می‌ماند.”

وی افزود: “هوش مصنوعی قرار است نقش مهمی در بهبود امنیت تراکنش‌ها ایفا کند. تقاضا برای پرداخت‌های جهانی در حال رشد است، و این رشد، خطر سرقت دارایی یا اطلاعات را افزایش می‌دهد. توانایی هوش مصنوعی در شناسایی الگوهای مشکوک یا رفتار نامنظم در سراسر شبکه پرداخت، شناسایی سریع فعالیت‌های تقلبی را امکان‌پذیر می‌کند. با کمک هوش مصنوعی، ارائه‌دهندگان امور مالی می‌توانند اقداماتی را انجام دهند که تهدید کلاهبرداران را خنثی کند و وجوه و داده‌های حساس مشتریان خود را ایمن نگه دارند.

ارزش هوش مصنوعی از منظر امنیتی وارد فرآیندهای غربالگری مبارزه با پول‌شویی (AML) نیز می‌شود. ارائه‌دهندگان امور مالی اکنون در حال توسعه این فناوری هستند تا بتواند تراکنش‌ها را به‌طور خودکار تأیید کنند. از این طریق، احتمال خطای انسانی از بین می‌رود و همچنین زمان پردازش کاهش می‌یابد زیرا دیگر نیازی به بررسی دستی نیست.

نوشاد در پایان گفت: “هوش مصنوعی اکنون به عنوان یک مؤلفه ضروری برای خدمات مالی و شرکت‌هایی که آنها را ارائه می‌کنند، محسوب می‌شود. شرکت‌هایی که اهمیت هوش مصنوعی را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند، از رقبای روشن‌فکرتر و آینده‌نگر که زمان و تلاش خود را صرف سرمایه‌گذاری و ادغام هوش مصنوعی در محصولات و خدمات مشتری و سیستم‌های پشتیبان خود کرده‌اند، عقب می‌مانند.”

 

مترجم: فرزانه اسکندریان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +    =  14