سقوط نیم تریلیون دلاری ارزش فین‌تک‌ها

مقایسه ارزش فعلی شرکت‌های فین‌تک با دوران اوج ارزشگذاری آنها یعنی سال 2020 نشان می‌دهد که تقریباً نیم تریلیون دلار از ارزش‌‌گذاری شرکت‌های فین‌تک در سال جاری کم شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شروع همه‌گیری کرونا و افزایش گسترده استفاده از خدمات دیجیتال، افزایش ثبت عرضه‌های اولیه عمومی را در میان فین‌تک‌ ها در سال ۲۰۲۰، به‌ویژه در آمریکا، به همراه داشت. داده‌های CB Insights نشان می‌دهد که 30 فین‌تک از سال 2020 در آمریکا ثبت شده‌اند.

با این حال، رویدادهای کلان اقتصادی، مانند افزایش تورم در سطح جهانی و در نتیجه افزایش نرخ بهره، این تصور که همه‌گیری کرونا باعث تسریع روند استفاده از خدمات مالی دیجیتال می‌شود، را به چالش کشیده است.

این امر همچنین باعث شده است که سرمایه‌گذاران بیشتری مدل‌های کسب‌وکار آزمایش‌نشده و فقدان سود در برخی فین‌تک‌ها را زیر سوال ببرند و در نتیجه احساسات سرمایه‌گذاران در این بخش را سردتر کنند.

تحلیل فایننشال تایمز نشان می‌دهد که قیمت سهام فین‌تک‌های فهرست‌شده در سال جاری، تقریباً دو برابر میزان کاهش در بازارهای معمولی، 50 درصد کاهش یافته است و شاخص نزدک کامپوزیت در مدت مشابه نیز 29 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، ارزش بازار انباشته فین‌تک‌ها در سال 2022 به میزان 156 میلیارد دلار کاهش یافته است. و این رقم نسبت به بالاترین حد ارزش بازار انباشته فین‌تک‌ها حدود 460 میلیارد دلار کمتر است.

دن دلو، تحلیلگر Mizuho، گفت که فین‌تک‌ها و به‌ویژه شرکت‌های پرداخت دیجیتال نخستین بخشی از حوزه فناوری بودند که پس از همه‌گیری کرونا سود بردند زیرا شهروندان در خانه مانده بودند و باید آنلاین خرید می‌کردند. او گفت: “اکنون نیز همین بخش بیش از هر بخش دیگری در حال تصحیح اشتباهات است.”

با این حال، دلو همچنین معتقد است که در نیمه دوم سال میلادی بسیاری از فین‌تک‌ها به وضعیت عادی برمی‌گردند.

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: Finextra

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

91  ⁄    =  91