موازین لازم در سندباکس‌های رگولاتوری

اگرچه پایبندی به تنظیم‌گری خصوصا در صنایع مالی، در سراسر جهان همچنان یک نگرانی مهم است، اما تعدد سندباکس‌های رگولاتوری که در سرتاسر جهان به وجود آمده‌اند، به وضوح کارآمدی این رویکرد را نشان می دهد، بدیهی است در جایی که نوآوری برای بسیاری از بخش‌ها اولویت اصلی است. بهره گیری از سندباکس قدرت ایجاد تعادل بین نوآوری و تنظیم گری را فراهم خواهد ساخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،قبل از هرچیز و برای بررسی چارچوب های متداول در سندباکس های مختلف در جهان باید یادآوری کرد که امروزه دیگر اثبات شده که “جعبه شنی” یا به‌اصطلاح “سندباکس” تنها وسیله ای برای بازی کودکان نیست، به کار سازمان‌ها نیز می‌آید. در سرتاسر جهان، سندباکس رگولاتوری (محیط آزمون تنظیم‌گری) زمین بازی امنی برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا بتوانند نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید را در بوته آزمون قرار دهند. سندباکس‌ها معمولاً با صنعت مالی و شرکت‌های فین‌تک ارتباط دارند.

سندباکس رگولاتوری چیست؟

سندباکس رگولاتوری محیطی است که در آن شرکت‌ها می‌توانند نوآوری‌های جدید را تحت نظارت یک رگولاتور آزمایش کنند. هدف ساده است: تسهیل نوآوری به شیوه‌ای ایمن و قابل‌اعتماد. نوآوری‌های قابل‌آزمایش نیز عبارت‌اند از محصولات جدید، خدمات، راه‌حل‌ها، فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار و حتی سیاست‌گذاری. بیشتر اوقات به‌منظور ایجاد محیطی مساعدتر برای انجام آزمایش یا تنظیم‌گری کاهش پیدا می‌کند یا قوانین سازگار می‌شود. همان‌گونه که نوآوری‌های جدید می‌توانند چشم‌انداز صنعت را تغییر دهند، سندباکس‌ها نیز به نهادهای رگولاتوری کمک می‌کنند تا چارچوب‌های تنظیم‌گری خود را تکامل دهند و با پیشرفت‌ها همگام شوند، به‌عنوان نمونه، برای تضمینِ حمایت از مصرف‌کننده. برای رسیدن به این هدف، بسیاری از کشورها دارای سندباکس رگولاتوری هستند. پس‌ازآنکه نهاد ناظر امور مالی بریتانیا (FCA) سندباکس رگولاتوری خود را در سال 2016 معرفی کرد، بریتانیا در این زمینه پیشرو شناخته می‌شود.

کدام کشورها دارای سندباکس رگولاتوری هستند؟                                  

در سال‌های اخیر، به‌جز بریتانیا، سندباکس‌های رگولاتوری در بسیاری از مناطق جهان یک‌مرتبه سر برآورده‌اند. برخی از کشورهای دارای سندباکس رگولاتوری عبارت‌اند از:

استرالیا – سندباکس رگولاتوری تقویت‌شده (ERS)

بحرین – واحد فین‌تک و نوآوری بانک مرکزی بحرین

کانادا – سندباکس رگولاتوری مجریان اوراق بهادار کانادا (CSA)

هند – سندباکس رگولاتوری نهاد ناظر مراکز خدمات مالی بین‌المللی هند

کنیا – نهاد ناظر بازار سرمایه (CMA)

مالزی – سندباکس فناوری و نوآوری ملی (NTIS)

روسیه – سندباکس رگولاتوری بانک روسیه

سنگاپور – سندباکس رگولاتوری نهاد ناظر پولی سنگاپور (MAS)

 

این‌ها نمونه‌هایی از سندباکس‌های رگولاتوری پیشرفته محسوب می‌شوند. حال، اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به چارچوب‌های بریتانیا بیندازیم:

مثال: سندباکس رگولاتوری نهاد ناظر امور مالی بریتانیا

در بریتانیا، نهاد ناظر امور مالی (FCA) به شرکت‌ها اجازه می‌دهد محصولات و خدمات خود را با مصرف‌کنندگان واقعی در فضایی کنترل‌شده آزمایش کنند. ضمناً FCA امکان پشتیبانی و نظارت را مهیا می‌کند. این پشتیبانی شامل یک کارمند عالی‌رتبه اختصاصی برای پرونده و کمک به ایجاد ضمانت‌های ضروری برای محافظت از مصرف‌کنندگان است. این مشارکت به شرکت‌ها کمک می‌کند تا نوآوری‌های خود را سریع‌تر به بازار عرضه کنند، گو اینکه به‌طور بالقوه هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

چه کسانی می‌توانند درخواست دهند؟

شرکت‌های مجوزدار، شرکت‌های بدون مجوز که نیاز به مجوز دارند و شرکت‌های فناوری، همگی، می‌توانند درخواست دهند. برای تشویق نوآوری، شرکت‌هایی که می‌خواهند درخواست دهند باید تلاش کنند موضوع جدیدی به خدمات مالی بریتانیا ارائه کنند.

چه محصولات و خدماتی آزمایش شدند؟

بانک و موسسه مالی «بارکلیز» بخشی از یک رگ‌تک را آزمایش کرد که هدف آن ردیابی به‌روزرسانی‌های رگولاتوری در کتابچه راهنمای FCA بود. ضمناً، در سراسر کشور، سرویسی را آزمایش کرد که قرار است درباره پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مشاوره بدهد.

 

شرکت‌ها چه زمانی می‌توانند درخواست دهند؟

قبلاً درخواست حضور در سندباکس رگولاتوری FCA فقط در ایام خاصی از سال ممکن بود. به همین دلیل شرکت‌ها در گروه‌های همکار مشارکت می‌کردند. باوجوداین، در آگوست 2021، FCA اعلام کرد که سندباکس در تمام طول سال برای پذیرش درخواست باز است.

برخی نکته‌های دیگر

FCA در حال طراحی تغییراتی در راستای بهبود پیشنهاد خود است. این موضوع پس از انتقاداتی رخ داد که سندباکس آن‌ها شرکت‌های استارتاپی را در وضعیت نامطلوبی قرار داده است. برای رسیدگی به این موضوع، رگولاتور قرار است تا قبل از پایان سال 2021، «اتاق بازی رگولاتوری» را افتتاح کند. هدف این اتاق بازی‌های رگولاتوری ارائه پشتیبانی و راهنمایی بیشتر به شرکت‌های جدید است.

علاوه بر این، FCA اخیراً فراخوان به حضور شرکت‌هایی داد که قصد دارند داده‌های جدید محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و محصولات افشای اطلاعات را آزمایش کنند. این موضوع بخشی از چارچوب سندباکس دیجیتال آن‌ها است.

اهمیت نوآوری و رگولاتوری

اگرچه پایبندی به تنظیم‌گری خصوصا در صنایع مالی، همچنان یک نگرانی مهم است، اما در عین حال با توجه به تعداد زیاد سندباکس‌های رگولاتوری که در سرتاسر جهان به وجود آمده‌اند، واضح است که این ابزار می‌تواند مفید باشد. همچنین واضح است که نوآوری برای بسیاری از بخش‌ها اولویت اصلی است. با این جمع بندی می توان تاکید کرد بهره گیری از سندباکس قدرت ایجاد تعادل بین نوآوری و تنظیم گری را فراهم خواهد ساخت.

 

منبع اصلی:  https://www.ideagen.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  1  =