راه اندازی پلتفرم لندتک در بانک ملی ایران

بانک ملی به زودی از پلتفرم لندتک خود رونمایی خواهد کرد، این پلتفرم در حال حاضر مراحل تست و ارزیابی نهایی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، این اقدام بانک ملی آنطور که معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی گفت، به دلیل بخشنامه‌ای است که وزارت اقتصاد و دارایی صادر و بانک‌های دولتی را موظف کرده تا اعطای تسهیلات خرد خود را بر مبنای اعتبار سنجی و در قالب اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها انجام دهند.اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ وزارت امور اقتصادی و دارایی با ابلاغ دستورالعمل تسهیلات خرد بانک‌ها را موظف کرد تا اعطای تسهیلات را از طریق اعتبار سنجی و تعیین رتبه اعتباری انجام دهند و در همان دستورالعمل بانک‌ها موظف شدند تا نسبت به الکترونیکی کردن قراردادهای اعطای تسهیلات بانکی در چارچوب اعلام شده توسط بانک مرکزی اقدام کنند.

علیرضا ماهیار با بیان اینکه پلتفرم بانک ملی در حال حاضر در مرحله تست و ارزیابی‌های نهایی است و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در حوزه لندتک به دنبال راه‌اندازی یک اکوسیستم هستیم که منحصر به بانک ملی نخواهد بود و با تمام لندتک‌های بیرونی نیز در تعامل خواهیم بود.

او ادامه داد: در حال حاضر با چند لندتک بیرونی هم در حال مذاکره‌ایم تا به صورت سبدی از خدمات به مجموعه متنوع مشتریان بانک ملی ایران خدمت‌رسانی کنیم و تسهیلات بسیار خرد را با محوریت شرکت سداد و تعامل با چند فین‌تک در اختیار مردم بگذاریم.

ماهیار گفت: در حال حاضر در بانک ملی بانک کارگشایی را داریم و همانطور که از اسم آن پیداست قرار است گرهی از کار مردم باز کند. در این بانک افراد بعضا برای وام‌های ۵۰۰ هزار تومانی مراجعه می‌کنند و ضامن و وثیقه خواستن از چنین افرادی بی‌معنی است.

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ادامه داد: قرار است در بانک کارگشایی و صندوق قرض‌الحسنه هم برای اعطای تسهیلات خرد از ظرفیت لندتک بانک ملی استفاده کنیم اما این تغییرات یک دفعه اتفاق نمی‌افتد و تدریجی خواهد بود.

ماهیار در ادامه در خصوص نحوه اعتبارسنجی برای اعطای این وام های خرد، گفت: در حال حاضر از ظرفیت دو سیستم اعتبارسنجی مرآت و شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران استفاده می‌کنیم تا بتوانیم اعتبار مشتریان را به راحتی ارزیابی کنیم. اما در نظر داریم سیستم اعتبارسنجی خود را نیز راه‌اندازی کنیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارسنجی‌ها در سطح جهانی به ازای هر بانک صورت می‌گیرد، گفت: اعتبارسنجی زمانی فراگیر می شود که به ازای تمامی بخش‌های شبکه بانکی صورت گیرد و ما برای این قضیه برنامه داریم. ما باید بتوانیم اعتبارسنجی‌های صورت گرفته در شبکه بانکی را به اشتراک بگذاریم.

ماهیار در بخش دیگری از این مصاحبه از آغاز فاز جدیدی از طرح تحول دیجیتال در بانک ملی سخن گفت، او در این رابطه ادامه داد: در بانک ملی طرح تحول دیجیتال را با کمک مشاوران خبره شروع کردیم و قرار است هر ۶ ماه یک بار آن را بازبینی کنیم. در این طرح مسیری تعریف شده که از محل تعامل با مجموعه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌گذرد.

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی با اشاره به اینکه طرح تحول دیجیتال بانک ملی از مسیر مجموعه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌گذرد۷ گفت: در این راه تنها آن دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار می‌گیرند که نقطه بلوغ رسیده، محصول دارند و در جهت زنجیره ارزش بانک ملی حرکت می‌کنند و از همه مهمتر مطابق با نیاز مشتریان در کشور حرکت می‌کنند.

او با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه صنعتی شریف گفت: در حال حاضر مشکل بزرگ در دانشگاه این است که نیاز واحد کسب‌وکار به سمت دانشگاه نمی‌آید و هیچوقت نیاز ما در بانک ملی که خیلی متفاوت و متعدد هم هست دیده نمی‌شود. این شکاف همیشه بین صنعت بانکی با حتی برترین دانشگاه‌های کشور هم وجود داشته و این در حالی است که دانشگاه‌ها می‌توانند در این مسیر خیلی کمک کنند.

ماهیار ادامه داد: در همین راستا جلسات متعددی با دانشگاه‌های مختلف از جمله شریف و تهران برگزار شده که قطعا منشا خیر و برکت برای بانک ملی خواهد بود.

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی در ادامه از طرح‌های متعدد این بانک برای همکاری با دانشگا‌ها و امکان همکاری بانک و دانشگاه از همان ترم‌های اولیه سخن گفت، ماهیار طرح‌های موجود در این حوزه از بانک را به حوزه آی‌تی محدود نمی‌داند و معتقد است دانشجویان می‌توانند در طرح‌های مدیریتی و انتقال فناوری هم پای کار بیایند.

او در ادامه به ظرفیت بی‌نظیر موجود در حوزه مراکز نوآوری و دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و افزود: سال گذشته و در جریان برگزاری رویداد فینوداد بیش از ۲۰۰ مجموعه دانش‌بنیان و استارت‌آپ حضور داشتند و این اولین بار بود که در جریان ظرفیت‌ها و نیازهای بانک ملی قرار می‌گرفتند.

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی با اشاره به اینکه قرار نیست سراغ هر دانش‌بنیان و استارت‌آپی برویم، گفت: به سراغ مجموعه‌هایی می‌رویم که به نقطه بلوغ رسیدند، محصول دارند، در جهت زنجیره ارزش بانک ملی حرکت می‌کنند و از همه مهمتر مطابق با نیاز مشتری در کشور حرکت می‌کنند.

ماهیار در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: دوره اینکه ما محصولی طراحی کنیم و به مشتری بگوییم بیا استفاده کن گذشته، ما باید ببینیم مشتری چه نیازی دارد و این نیاز را برطرف کنیم و قطعا این مسیر از دل دانش‌بنیان‌ها و فین‌تک‌ها می‌گذرد.

او با تاکید بر اینکه بانک ملی بنا ندارد در زمینه ارتباط با مجموعه‌های نوآور، چرخ را از نو اختراع کند، گفت: معاونت علمی و فناوری گزارشات متعددی از تجربه نهادهای مختلف در دانش‌بنیان‌ها منتشر کرده که قطعا از آنها استفاده خواهیم کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  10