ساخت نرم افزار تشخیص تقلب‌های مالی توسط دانش‌بنیان‌های داخلی

یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بهره گیری از هوش مصنوعی موفق به بومی سازی نرم افزار تشخیص هوشمند ناهنجاری و تقلب‌ها در تراکنش‌های موسسات مالی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،علی حاجی زاده مقدم مدیرعامل شرکت مهندسی آدان نیک افزار مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در خصوص این دستاورد گفت: امروزه تقریبا تمام داده‌های مرتبط با تراکنش‌های مالی بانکی به شکل دیجیتالی در سامانه‌های متمرکز و پایگاه‌های داده ذخیره می‌شوند، کشف الگوهای پنهان در این داده‌های کلان می‌تواند ارزش افزوده و مزیت رقابتی بسیار تعیین کننده‌ای برای مدیران باشد. از سوی دیگر با گسترش بانکداری دیجیتال، چالش تهدیدهای امنیتی و تقلب‌های سازماندهی شده نیز بیشتر شده که حتی می توان از بحران تقلب و فیشینگ صحبت کرد.

وی در ادامه افزود: سامانه گمانیک با استفاده از آخرین فناوری‌های پردازش کلان داده‌ها و روش‌های آماری و هوش مصنوعی، به موسسات مالی کمک می‌کند الگوهای ناهنجاری را از دل داده‌ها بیرون بکشند. مهمترین کاربرد این فناوری تشخیص تقلب‌های مالی است ولی ممکن است از آن برای مقاصد دیگر مانند شناخت مشتریان ارزنده و ویژه و حفظ آنها استفاده کرد.

حاجی زاده مقدم با اشاره به بومی بودن این سامانه بیان کرد: طراحی و تولید سامانه گمانیک از ابتدا بر اساس طرز فکر و متدولوژی چابک آغاز شد، بر این اساس، نخستین نسخه‌ سامانه در زمانی کمتر از دو ماه تولید و پس از آن در چرخه‌های منظم و با دریافت بازخورد از کاربران سامانه و برنامه ریزی و بازبینی مداوم و کوتاه مدت، قابلیت‌های جدید به آن اضافه شد.

مدیرعامل شرکت آدان نیک افزار ارائه ارزش های پیشنهادی برای مشتریان را موضوع مهمی دانست و افزود: بومی بودن محصول، توان انطباق سامانه با نیازهای خاص سازمان و چابکی در توسعه‌ محصول در عین بهره بردن از آخرین فناوری‌های این حوزه، فرصت بهره‌وری بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: بکارگیری چنین محصولی نیازمند برنامه ریزی گام به گام و طراحی یک مدل بلوغ در رسیدن به هوشمندی مبتنی بر داده است، لذا داشتن انعطاف در برنامه ریزی و ارتباط نزدیک با تیم توسعه محصول می‌تواند به تطابق بهتر محصول با قامت سازمان کمک کند.

حاجی زاده مقدم در خصوص فعالیت و سهم بازار محصول جدید شرکت ادامه داد: گمانیک در حال حاضر در یک بانک بزرگ کشور عملیاتی است و در نظر دارد که حوزه عمل خود را به پنج بانک و سه شرکت بیمه ظرف دوسال گسترش دهد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، حاجی زاده مقدم با تاکید بر اهمیت موضوع اشتغالزایی بیان کرد: شرکت آدان نیک افزار در حال حاضر برای بیش از ۵۰ نفر نیروی متخصص شغل ایجاد کرده است.

وی افزود: محصولات این شرکت دارای گواهی صحت و اصالت نرم‌افزار از سازمان فناوری اطلاعات برای محصولات خود از جمله برای محصول گمانیک است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  29  =  30