متغیرهای اثرگذار در بورس

روزهای نوسانی بازارسهام تمامی ندارد. افت و خیز با این بازار به گونه‌ای عجین شده که حتی سهامداران حرفه‌ای نیز این‌روزها بیشتر از قبل دست به ماشه فروش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند. شاخص‌کل بورس تهران به غیر از شنبه بقیه روزهای هفته را متعادل آغاز کرد و روز گذشته در نهایت با بیش از ۳هزار واحد افزایش به‌کار خود پایان داد تا در نهایت در ارتفاع یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۵۱۱هزار واحدی قرار بگیرد، با این‌حال در بیشتر ساعات معاملاتی روزهای گذشته شاهد فشار فروش و عرضه سهامداران بودیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،جولان نماگر بازار سرمایه در میانه‌های پایین کانال ۵/ ۱میلیون واحد در حالی است که وضعیت بازارهای موازی مطلوب‌تر از این بازار است. فشار فروش در معاملات بازار سرمایه و خروج پول از گردونه دادوستدها تحلیلگران را به تکاپوی مضاعفی انداخته که در صورت تداوم روند نزولی بازار چه سرنوشتی در انتظار آن خواهد بود. ‌ماه‌های زیادی است که در بازار سرمایه کمبود نقدینگی موج می‌زند اما در هفته‌های اخیر و به‌دنبال شرایط نامشخص احیای برجام، دو عامل کلیدی صعود نرخ در بازار ارز و پیشروی انتظارات تورمی نتوانسته واکنش جدی فعالان بورسی را همراه داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و نتایج متوسط برخی از گروه‌ها به‌نظر می‌رسید ‌این موضوع بتواند سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب بازار کند، اما این اتفاق رخ نداد و بازارسرمایه با قوت بر مدار نوسانی حرکت می‌کند.  بررسی رفتار سرمایه‌گذاران بورسی در هفته‌های گذشته و بی‌عملی آنها نسبت به برخی محرک‌های قوی حاکی از این نکته ظریف است که سرمایه‌گذاران این بخش تمام حواس خود را معطوف به رفتار سیاستگذار اقتصادی کرده‌اند.در‌ ماه‌های اخیر هربار اخبار با صحت و سقم متفاوت از سوی سیاستگذار اقتصادی به‌خصوص متولیان بانک مرکزی منتشرشده، بازار به‌شدت نسبت به آن واکنش نشان داده است. در هفته‌های گذشته نیز درحالی‌که رشد قیمت‌ها در سایر بازارهای دارایی به تنهایی می‌توانست بازارسهام را بالا بکشد، اما این امر نتوانست متغیری اثرگذار بر روند دادوستدهای بورسی باشد، اما با توجه به برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص سیاستگذاری‌های جدید بانک مرکزی که احتمال وقوع آن در شرایط فعلی تورمی وجود دارد، بار دیگر شاهد حساسیت فعالان بورسی هستیم. حساسیتی که درست یا نادرست بودن آن موضوع بحث فعلی ما نیست. بورس تهران با تکیه بر این حساسیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما بی‌تفاوت به عوامل اثرگذار خارجی رغبت چندانی برای ماندن در این بازار ندارد. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم بازار سرمایه هم‌اکنون به‌جای رصد بازارهای موازی چشم به تغییر و تحولات بخشنامه‌های بانک مرکزی دوخته است. تغییرات تاکتیکی در بانک‌های مرکزی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و اجرای آن سیاست‌ها در مورد نرخ بهره، سرمایه‌گذاران داخلی را نیز حساس کرده است.

تصمیمات اقتصادی گرچه استراتژی مشخصی را برای سرمایه‌گذار تعیین می‌کنند اما غفلت از محرک‌های دیگر و معطوف‌شدن بر یک جنبه خاص جز طولانی‌شدن روند فرسایشی فعلی عایدی دیگری در بر نخواهد داشت. این درحالی است که کاهش قیمت کامودیتی‌ها نفس بورس‌های جهانی راهم گرفته، از این‌رو اگر فعالان بازار نسبت به جهش سه بازار ارز، طلا و مسکن توامان رفتاری خنثی از خود نشان دهند قافیه را به بازارهای رقیب واگذار می‌کنند. کاهش هرچه بیشتر شاخص‌کل در کنار وضعیت رکودی بازار نیز از افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در تالارشیشه‌ای حکایت می‌کند. از آنجا که اکثر نمادهای بورسی از قیمت‌های جهانی و نرخ ارز اثر‌پذیری بالایی دارند، در حال‌حاضر مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار این گروه‌ها خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7