قطع دسترسی به سامانه‌های بانکی ایران از خارج کشور

دسترسی ایرانیان به سامانه‌های بانکی در خارج از کشور، با هدف پیشگیری از حملات سایبری و به طور موقت قطع شده است.

همزمان با اعلام اخبار مربوط به اختلال در سامانه‌های بانکی ایرانیان در خارج از کشور، مشخص شد محدودیت‌های اعمال‌شده به‌توصیه مراجع ذی‌صلاح و در راستای مقابله با تهدیدات سایبری به‌صورت موقت، صرفاً در خصوص تعداد محدودی از بانک‌ها است که بیشترین اتصال خارج از کشور به سامانه‌های بانکی اعم از اینترنت‌بانک و همراه‌بانک را دارند.

این در حالی است که برخی منابع غربی ادعا می‌کنند طی روزهای گذشته سیستم‌های الکترونیکی و رایانه‌ای شمار زیادی از کارخانجات و ادارات دولتی ایران هدف حملات سایبری قرار گرفته است. از طرفی، برخی دیگر، مانند وال استریت ژورنال، مدت‌هاست ادعا می‌کنند که شواهد حاکی از آن است که ایران با کمک سیستم مالی مخفی در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت می‌کند.

با وجود اینکه طی سالیان گذشته بسیاری نپیوستن به FATF را یکی از دلایل مشکلات کنونی اقتصاد ایران معرفی کرده‌اند و تلاش کردند تا زمینه پذیرش لوایح چهارگانه FATF در کشور مهیا شود، اما هیچ تضمینی وجود نداشته است که به فرض پذیرش FATF دسترسی ایران به شبکه سوئیفت برقرار شود.

در مقابل، منتقدان معتقد هستند وقتی تضمینی در کار نیست، بهتر است اقدامی انجام نشود که راهکارهای کنونی دور زدن تحریم‌ها لو برود و خزانه‌داری آمریکا با تحریم‌های جدید عرصه را برای تجارت خارجی ایران و نقل و انتقال وجوه تنگ‌تر کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  40