زیروبم خرید شمش طلا در بورس کالا

با گرفتن یک کد معاملاتی از هر کدام از کارگزاری های بورس کالا می توان از بورس کالا شمش طلای نیم و یک کیلوگرمی بدون پرداخت مالیات ارزش افزوده خرید که یک مسیر جدید و جذاب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود اما در کنار آن شمش طلا کاربرد گسترده‌ای نیز در اشتغال‌زایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،طلا تا رسیدن به صنایع پایین‌‌دست خود سبب ارزش‌‌آفرینی و اشتغال‌زایی بسیاری می‌شود. سرمایه‌‌گذاری در حوزه طلا با استفاده از روش‌های نوین می‌تواند با مزیت‌‌های بسیاری همراه باشد. خریداری شمش طلا از طریق بورس کالا با در نظر گرفتن ریسک‌‌های آن، یک سرمایه‌‌گذاری مطمئن برای صنایع پایین‌‌دستی آن محسوب می‌شود؛ چراکه قیمت‌‌های آن نیز با قیمت واقعی و منطقی مشخص می‌شود.

روش‌های نوین سرمایه‌‌گذاری در زمینه طلا

یک سال است که شمش طلا راهی بورس کالا شده و تالار طلایی در این بازار راه‌‌اندازی شده است تا در این بازار علاوه بر خریداران حقوقی، افراد حقیقی نیز بتوانند این فلز گرانبها را از طریق بورس کالا در یک سیستم شفاف و روشن خریداری کنند.

یکی از تالارهای بازار فیزیکی در بورس کالا، تالار طلا است. شمش طلا زیرمجموعه بازار صنعتی بوده و تالار معامله این کالا مجزا است. برای خرید طلا در بورس کالا می‌توان شمش‌‌های نیم و یک کیلویی و بدون محدودیت خریداری کرد. تمام اشخاصی که کد بورس کالا دارند، قادر به خرید شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا هستند و هیچ‌‌گونه محدودیت و مجوز خاصی برای انجام این معاملات نیاز نیست. این تالار طلایی برای صنایع پایین‌‌دستی می‌تواند با مزایای بسیاری همراه باشد.

نیما تقوایی کارشناس اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره نحوه سرمایه‌‌گذاری نوین در زمینه فلز گرانبها به‌‌ویژه شمش طلا عنوان کرد: یکی از روش‌های نوین برای سرمایه‌‌گذاری فلزات گرانبها، بازار سرمایه و عرضه در بورس کالاست. این روش سرمایه‌‌گذاری به‌‌دلیل رقابت خرید و فروش باعث جذابیت این فلز گرانبها شده است. یکی از دلایل جذابیت فلزات گرانبها در بورس کالا به این دلیل است که نسبت حجم ریالی معامله به حجم فیزیکی معامله بالاست.

به صورت معمول شمش طلا در صنایع زینتی و صنعتی و نظامی کاربردهای بسیاری دارد و سبب ایجاد ارزش‌‌افزوده بالایی می‌شود. تقوایی در ادامه با اشاره به کاربرد فلز طلا در صنایع مختلف عنوان کرد: طلا به عنوان یک فلز آلیاژی به سایر فلزات افزوده می‌شود و در صنایع مختلف نظامی، مخابرات، ابزارهای الکترونیک و…کاربردهای بسیاری دارد.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که سرمایه‌‌گذاری در زمینه شمش طلا در بورس کالا بسیاری از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: اگر به اندازه سرمایه‌‌گذاری در شمش طلا برای مثال در زمینه سنگ آهن سرمایه‌‌گذاری کنیم، برای ایجاد ارزش‌‌افزوده در آن نیاز به سرمایه‌‌گذاری بیشتری است، در حالی که درباره طلا با یک کارگاه کوچک می‌توان چندین برابر ارزش‌‌آفرینی کرد. بازگشت سرمایه در فلزات غیرگرانبها چه از نظر زمانی و چه از نظر ریالی فرآیندی زمانبر است.

خریدهای نقدی و اعتباری

کارشناس اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه با اشاره به آغاز کار تالار طلایی در بورس کالا یادآور شد: حدود یک سال است که محدودیت اشخاص برای خرید در بورس کالا برای خرید شمش طلا برداشته شده و این اقدامی است که در دولت سیزدهم به سرانجام رسیده است. تا پیش از آن محدودیت‌‌هایی وجود داشت، اما هم‌‌اکنون و در سیستم جدید، به‌‌صورت نقدی و اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی قادر به خرید هستند.

خریداران با ارائه ضمانت‌نامه بخشی را به صورت نقدی و بخشی را به‌‌صورت ضمانت‌نامه می‌توانند خرید کنند. تا پیش از ورود شمش به بازار بورس کالا، شمش طلا یا وارداتی بود یا به‌‌صورت قاچاق وارد می‌شد یا در بازارهای سنتی به‌صورت رانتی معامله می‌شود. با ورود شمش طلا به بورس کالا از واردات قاچاق پیشگیری به عمل آمد.

نحوه قیمت‌‌گذاری شمش طلا

تقوایی در پاسخ به این پرسش که نحوه قیمت‌‌گذاری شمش طلا در بورس کالا به چه روشی انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: قیمت شمش در بورس کالا براساس قیمت‌‌های متعارف جهانی و ارزهای غیرریالی و از سوی اتحادیه مربوطه تعیین می‌شود، از این‌‌رو خریدار از قیمت تعیین شده و اصالت کالا مطمئن است. این در حالی است که اصالت و عیار شمش‌‌های وارداتی نامشخص است. درباره شمش قاچاق نیز ممکن است خریدار از عیار آن مطمئن نباشد. از این‌‌رو هم تولیدکنندگان در صنایع مختلف و هم اشخاص حقیقی می‌توانند با اطمینان از عیار و قیمت شمش طلا از بورس کالا خرید کنند.

به شمش طلا در بورس کالا مالیات ارزش‌‌افزوده تعلق نمی‌گیرد

کارشناس اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه با اشاره به این موضوع که شمش طلا در بورس کالا مشمول مالیات ارزش‌‌افزوده نمی‌شود، گفت: موضوعی که سبب مزیت خرید از بورس کالا می‌شود آن است که بر شمش طلا مالیات ارزش‌‌افزوده تعلق نمی‌گیرد، چراکه شمش به عنوان یک فلز خام در نظر گرفته می‌شود و در این راستا این همکاری است که بین بورس کالا و سازمان مالیاتی انجام شده است. تقوایی با تاکید بر این موضوع که این معامله با هیچ نوع ریسکی نیز همراه نیست، یادآور شد: شمش‌‌های طلا در بورس کالا با وزن‌‌های نیم و یک کیلو عرضه می‌شود. وی در ادامه توضیح داد: با توجه به این موضوع که در کشور معادن مس و طلای قابل‌‌توجهی وجود دارد، به راحتی می‌توان شمش طلا را در بورس کالا عرضه کرد.

سرمایه‌‌گذاری در یک بازار پرتلاطم و جذاب

کارشناس اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در پایان با اشاره به این موضوع که بازار طلا در کل یک بازار پرتلاطم و جذاب محسوب می‌شود، عنوان کرد: در حوزه طلا، خریداری از طریق بورس کالا با در نظر گرفتن ریسک‌‌های آن، یک سرمایه‌‌گذاری مطمئن برای صنایعی که نیازمند این شمش هستند، به‌‌شمار می‌‌رود، چراکه قیمت‌‌گذاری آن با قیمت واقعی و توسط دولت مشخص می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  12