مقابله اتحادیه اروپا با چین در کنترل سرمایه گذاری های غیرمنصافه

به تازگی در اتحادیه اروپا توافقی هرچند موقت حاصل شده‌است که براساس آن اختیارات لازم به این اتحادیه داده می‌شود تا بتواند سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این قاره کهن را بهتر کنترل کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بدین ترتیب اتحادیه اروپا قادر خواهد بود از به وجود آمدن فضاهای رقابتی غیرمنصفانه توسط شرکتهای خارجی که تحت حمایت دولتهایشان هستند در اروپا جلو گیری کند.

این توافق به مشخص بر ضد کشور خاصی نیست اما در حقیقت برای مقابله با قدرت فزاینده چین تدوین شده‌ است.

«برونو لومِر» وزیر اقتصاد فرانسه ضمن ابراز خرسندی از حصول این توافق در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: «این توافق به عنوان گامی بزرگ در حمایت از منافع اقتصادی ما محسوب می‌شود.»

در این مسیر اتحادیه اروپا مسلح به دستورالعملهایی برای مبارزه با رقابتهای غیرمنصفانه شرکتهای خارجی کشور ثالث در این قاره می‌شود.

در سالهای اخیر میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در اتحادیه اروپا به نحو چشمگیری افزایش یافته‌ است.

این سرمایه گذاری‌ها در زمینه‌ های بسیار متنوع  ازقبیل سرمایه گذاری در تاکستان های بوردو در فرانسه تا ساختن روبات در آلمان و تولید ماشین‌آلات ساختمانی در ایتالیا صورت گرفته‌است.

رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری چین در اروپا نگرانی‌هایی درخصوص مسائل اشتغال، فناوری و ظرفیت‌های صنعتی در این قاره به وجود آورده‌است. براین اساس اتحادیه اروپا تصمیم گرفت نظارت براین امر را تشدید کند.

برخی کشورهای عضو این اتحادیه همچنین به شدت نگران حمایت‌های گسترده دولت کمونیست چین از رقابت‌های ناعادلانه شرکت‌های متبوعش در اروپا هستند.

از اینرو بروکسل از ماه مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) به دنبال تجهیز به آئین نامه‌هایی برای کنترل بیشتر سرمایه‌گذاری های خارجی تحت حمایت دولتهای متبوعشان در اروپا بوده‌ است.

به کمک این مقررات اروپا قادر خواهد بود بر فعالیت های شرکت های خارجی در بازارهای متنوع اروپا نظارت بیشتر داشته باشد.

منبع: عصر اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

65  ⁄  13  =