درخواست کارگروه اقتصاد دیجیتال برای لغو فعال سازی سوئیچ آمیتیس

کارگروه اقتصاد دیجیتال طی نامه‌ای به بیمه مرکزی خواستار توقف راه‌اندازی و فعال‌سازی سوییچ آمتیس به‌ عنوان سوییچ تبادل اطلاعات بیمه در یک شرکت خصوصی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،کارگروه اقتصاد دیجیتالی طی نامه‌ای به بیمه مرکزی از رگولاتور بیمه‌ای کشور خواسته است اقدامات اجرایی فعال‌سازی سامانه و سوییچ تبادل اطلاعات بیمه را متوقف کند و فعالیت قانونی شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه را همانند گذشته ادامه دهند.

بیمه مرکزی در مصوبه‌ای اتصال مستقیم استارت‌آپ‌های بیمه‌ای به شرکت‌های بیمه را متوقف و از استارت‌آپ‌ها را ملزم کرده بود از طریق سوییچ تبادل اطلاعات بیمه که از سوی شرکت آمیتیس راه‌اندازی شده به شرکت‌های بیمه‌ای متصل شوند. این اقدام بیمه مرکزی با اعتراض تمامی فعالان این حوزه روبه‌رو شد.

فعالان این حوزه معتقدند بیمه مرکزی درصدد است با دادن انحصار به شرکت راهبرد نگار آمیتیس کسب‌وکارهای آنلاین را از همکاری مستقیم با نمایندگان بیمه منع و صدور هرگونه بیمه‌نامه را مشروط به همکاری با این سامانه کند.

انجمن فین‌تک ۳۰ خردادماه با انتشار بیانیه‌ای درباره ایجاد یک سامانه انحصاری به ظاهر خصوصی توسط بیمه مرکزی هشدار داد و این اقدام را خلاف شعار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه بیمه خواند. همان زمان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در نشستی آنلاین از طریق صفحه اینستاگرام بیمه مرکزی اعلام کرد آمیتیس به عنوان سوییچ بیمه‌ای به دنبال انحصار و رقابت با کسب‌وکارها نیست، بلکه تسهیلگر کسب‌وکارهای حوزه بیمه است. طبق گفته او، آمیتیس ذیل شرکت بیمه مرکزی است و هدف آن انتفاع، رقابت و انحصار با هیچ شرکت بیمه‌ای نیست و در ذات آمیتیس ایجاد هیچ‌گونه فضای رقابتی وجود ندارد.

در این نامه کارگروه اقتصاد دیجیتالی از بیمه مرکزی خواسته با توجه به درخواست و اعتراض‌های صورت‌گرفته از سوی شرکت‌های خصوصی و انجمن‌های فعال در این حوزه نسبت به معرفی نماینده مطلع و تام‌الاختیار برای حضور در جلسات بررسی «راه‌اندازی سامانه و سوییچ تبادل اطلاعات بیمه» اقدام کند. این جلسه به منظور رفع موانع توسعه خدمات برخط و الکترونیکی صنعت بیمه تشکیل می‌شود.

یکی از نگرانی‌های شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه ایجاد انحصار برای یک شرکت خصوصی در ارائه خدمات به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه است. خبر راه‌اندازی این سوییچ در شرایطی از سوی بیمه مرکزی منتشر شد که بیمه الکترونیکی به عنوان یکی از طرح‌های ۲۳ گانه اولویت‌دار دولت الکترونیکی در دستور کار دولت قرار دارد. طبق طرحی که در دستور کار قرار داشت، راه‌اندازی سوییچ بیمه‌ای برای مدیریت و نظارت بر فعالیت اینشورتک‌ها، استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها در صنعت بیمه تعریف شده بود اما به نظر می‌رسد، آنچه هم‌اکنون از سوی بیمه مرکزی توسط یک شرکت خصوصی پیاده‌سازی شده است با آنچه در ابتدا طراحی شده بود متفاوت است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  −  41  =