بی اعتمادی بورس به وعده های دولت

مدت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست که فعالان و کارشناسان حوزه بورس دل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگران خروج سرمایه از بورس و عدم‌ورود سرمایه به این بازار هستند. آنها معتقدند که این وضعیت در آینده تبعات خوبی برای بازار سرمایه ندارد و از طرفی این اتفاق را نشان‌دهنده افزایش بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی سهامداران به بهبود وضعیت بورس و در نهایت به وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت درباره بورس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،امروز و فردا‌شدن احیای برجام، سیاستگذاری در حوزه اقتصاد داخلی و بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و افزایش تورم و همچنین رونق بازارهایی که آنها آن را سفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوانند، از جمله دلایل خروج پول از بورس و عدم‌ورود پول به آن است. دیروز همچنین در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درباره افزایش نرخ بهره بین‌بانکی صحبت می‌شد و خیلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها این موضوع را عامل اصلی خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مردم از بورس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانستند. به اعتقاد آنها علت اصلی خروج نقدینگی از بورس و افزایش قیمت شدید مسکن همین اقدامات است. در همین رابطه محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت: «همزمان با خروج پول از بورس و کاهش شاخص‌ها، بازارهای دیگر تورم عجیبی را ثبت می‌کنند.‌» او در ادامه توییت خود به وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تبلیغات دولت سیزدهم برای بهبود اوضاع بورس و سهامداران خرد اشاره کرد و نوشت: «وعده دولت تقویت تولید و بورس است، پس باید با کاهش نرخ بهره، تعدیل معقول نرخ دلار نیمایی و حذف قیمت‌گذاری دستوری به تقویت تولید در مقابل دلالی با هدف هدایت نقدینگی و کاهش تورم اقدام کرد.‌»

اما تورم هم جزو محور نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در اوضاع و احوال کنونی اقتصاد کشور شده است. نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که فقط مختص منتقدان دولت یا فعالان و چهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی و اقتصادی نیست. دیروز محمدحسن آصفری، نماینده مجلس شورای‌اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت: «صرفا زندگی در شهر، داشتن یک خانه و حقوق کارگری وکارمندی و یک حساب بانکی برای روز اضطرار، نمی‌تواند ملاک حذف یارانه برای یک خانواده باشد، یارانه سیصدهزار تومانی حق همه ملت ایران است. وقتی هزینه انرژی برای همه مردم افزایش پلکانی دارد، پرداخت یارانه پلکانی هم باید به همه مردم داده شود.‌» در رابطه با بحث افزایش تورم در کشور، شاهین چراغی از فعالان حوزه بورس هم در توییتر خود نوشت: «دولت قبل یک‌شبه واردات بخش زیادی از کالای طبقه‌بندی شده لیست دهگانه را ممنوع کرد. براساس تئوری اثرچرخ دنده مصرف، مردم به‌دلیل چسبندگی به الگوی مصرفشان همان مصرف را از طریق کالای قاچاق ادامه دادند، ازطرفی بانک مرکزی با فشار بر صادرکنندگان، ارز آنان را تا ۴۰درصد پایین‌تر از قیمت بازار آزاد به واردکنندگان رانتی تخصیص می‌داد.‌»

چراغی در ادامه توییت خود نوشت: «سیاستگذاری اشتباه باعث شد: ۱-کالا با چندین‌برابر قیمت به‌دست مردم برسد. ۲-قاچاق را به‌شدت فعال کرد. ۳-کم‌اظهاری کالای صادراتی را رواج داد و خلاصه سیاستگذاری اشتباه و لج‌بازی و اصرار بر دانایی باعث شد مردم بی‌نوا هم کتک تورم رابخورند، هم پیاز افزایش نرخ ارز را.‌» در موضوع پرداختن به افزایش تورم و آزادسازی قیمت‌ها، حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در صفحه توییتر خود نوشت: «آزادسازی قیمت‌ها منطقا با قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازگار است. اقتصادی که این هر دو را با هم دارد، هم از مزایای آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و هم از فواید قیمت‌گذاری محروم و در عین حال از معایب هر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دو متاثر است. حضور توام آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی، تعزیرات و قیمت‌گذاری به‌معنای اتخاذ تصمیمات اقتصادی ناسازگار است.‌»

افزایش قیمت کالاها و تورم اما به همین اظهارنظرها ختم نشد. در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، محمد عبدزاده، فعال حوزه بورس اینطور به این مساله واکنش نشان داد و نوشت: دلار از ۳۰ ‌هزار می‌شود ‌۳۲هزار‌تومان، قیمت کالاها می‌رود بالا. دلار از ۳۲ هزار می‌شود ۳۰‌هزار تومان اما قیمت کالاها در بهترین حالت ثابت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند. دلار از ۳۰ هزار دوباره می‌شود ۳۲‌هزار تومان اما قیمت کالاها مجددا بالا می‌رود و این داستان ادامه دارد، اما هنوز هم عامل تورم در کشور افزایش نرخ دلار و شاخص بورس در نظر گرفته می‌شود. در فضای کلی جمع توییتری اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اکثر افراد موضوعات فراگیر شامل برجام، گره‌خوردن اقتصاد کشور به برجام، مهاجرت، شیوع دوباره کرونا، زلزله در جنوب کشور، طرح صیانت، اجاره‌خانه، قیمت دلار و… دیده می‌شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  4