روند مایوس کننده سهام به دنبال خروج پول از این بازار

روند مایوس‌کننده در بورس ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار خواهد یافت یا دست‌کم ممکن است در خلال این گزارش‌ها با ایجاد تقاضا، بازار به تعادل برسد اما همچنان خروج پول از این بازار ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عوامل ابهام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زا در بازار سهام صدای سرمایه‌گذاران را درآورده به‌طوری‌که بخش وسیعی از سرمایه‌گذاران با توجه به چنین شرایطی از ورود به تالار شیشه‌ای امتناع می‌کنند. این مهم در کنار رخدادهای بد اقتصادی و پیشروی انتظارات تورمی موج جدیدی از هراس و خروج سرمایه از بازار را رقم زده است. حتی آن‌‌‌‌‌‌‌دسته از تحلیلگرانی که ۱۴۰۱ را سال‌پرواز بورس عنوان می‌کردند‌ هم‌اکنون در تصمیم‌گیری و درگیر کردن پول خود در فرآیند سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری مرددند. اما باید دید با گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها، این روند مایوس‌کننده در بورس ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار خواهد یافت یا دست‌کم ممکن است در خلال این گزارش‌ها با ایجاد تقاضا، بازار به تعادل برسد؟ با این‌حال برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که با توجه به افزایش قیمت اکثر کالاها، صنایعی که وابستگی کمتری به مواداولیه دارند از جمله گروه‌های خدماتی، پیمانکاری، معدنی‌ها و برخی تولیدکنندگان کالاهای اساسی ممکن است گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های نسبتا مثبتی را در مقایسه با سایر گروه‌ها منتشر کنند، در مقابل شرکت‌های صادرات‌محور به دلیل تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های بین‌المللی نتوانند انتظارات را برآورده کنند.

بورس درهفته جاری روند کاملا نوسانی را به رخ تماشاچیان خود کشید به‌طوری که در روز یکشنبه احتمالات از سقوط معنادار شاخص‌کل بازار به محدوده‌های پایین‌تر حکایت می‌کرد. به‌نظر بسیاری از کارشناسان مشکل فعلی بازار سهام افت حجم معاملات روزانه و نبود تقاضای موثر در راستای عدم‌شفافیت در وضعیت سیاست خارجی و اقتصاد کلان کشوراست. در صورتی‌که خروج پول از این بازار ادامه داشته باشد، این مساله می‌تواند مشکلات بیشتری برای بازار سرمایه ایجاد کند. عملکرد بازار سهام و فراز و فرودی که به سهامداران تحمیل‌کرده نشانه مثبتی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران نیست و ادامه معاملات بورس‌بازان را به معمای جدی تبدیل کرده است.

گزارش‌های ماهانه زیر سایه عوامل خارجی

عوامل فاصله گرفتن نماگر اصلی بازار سهام از سطح روانی ۵/ ۱‌میلیون واحدی که در ‌ماه‌های گذشته به مدد انتشار گزارش‌‌‌‌‌‌‌های مثبت ماهانه شرکت‌ها در سامانه کدال به‌وجود آمده بود، یک‌بار دیگر سمت و سوی جدیدی نسبت به انتشار این گزارش‌ها آنهم در روزهای کم‌رمقی بازار داده است. در شرایطی که عرضه‌‌‌‌‌‌‌کنندگان همچنان دست به ماشه فروش هستند، انتشار گزارش‌های ماهانه حکایت از این مهم دارد که بازار سهام طی روزهای آتی بتواند شاهد تغییر مسیر در روند نوسانی که در پیش گرفته، باشد. تحلیلگران نگاه متفاوتی نسبت به این موضوع دارند، به‌طوری‌که برخی از کارشناسان اقتصادی کفه ترازو را به سمت ابهامات چندوجهی در دو محور سیاست خارجی و اقتصاد کلان کشور سنگین‌تر ارزیابی می‌کنند. به‌دنبال برخی گمانه‌زنی‌ها ابهام در وضعیت سیاست خارجی کشور و احتمال تداوم روند فرسایشی انتظارات تورمی از چشم‌انداز نوسانی بازارهای دارایی به‌خصوص بازار سهام خبر می‌دهد. در همین رابطه حسن رضایی‌پور، کارشناس بازارسرمایه می‌گوید: تالار شیشه‌ای از تعادل خارج شده و عوامل خارجی نقش مهمی در به‌وجود آمدن این شرایط ایفا می‌کنند؛ به همین دلیل احتمال اثرگذاری گزارش‌های ماهانه حتی در صورت مثبت‌بودن نمی‌تواند تغییر چندانی در روند کنونی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه شرایطی که اقتصاد کلان کشور با آن درگیر است سمت و سوی بازارهای سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کند، بیان می‌کند: افزایش ریسک‌پذیری بازارسهام در هفته‌های اخیر درحالی است که این بازار از سوی عوامل خارجی مورد هدف قرار گرفته. همان‌طور که مشاهده کردیم بازارسرمایه از اواسط بهمن‌ماه با چرخشی واضح وارد مسیرتعادلی شد اما در ادامه و با وجود سیگنال‌های مثبت از سمت داخل این بازار نتوانست خیز صعودی را که آغاز کرده بود ادامه دهد. به گفته این کارشناس تحلیلگرانی که نمادها و گروه‌های مختلف بورسی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، با پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌هایی که انجام می‌دهند، جلو‌تر از گزارش‌ها حرکت می‌کنند. اهمیت این موضوع از آن جهت است که در واقع نتیجه عملکرد شرکت‌ها قبل از انتشار آن بر سامانه کدال مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.  محاسبات انجام‌شده منجر به پیشخور‌شدن نتایج گزارش‌های مذکور می‌شود برهمین اساس نمی‌توان انتظار داشت بورس با انتشار گزارش‌های ماهانه تکان چندانی بخورد.

وی با ابراز نگرانی از افزایش شتاب حقیقی‌ها و سرمایه‌گذاران خرد در مسیر خروج عنوان می‌کند: در وضعیت فعلی که بازار سهام قرار دارد، نه‌تنها تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران خرد سخت است، حتی افراد حرفه‌ای بازار نیز با توجه به چشم‌انداز مبهم این بازار نمی‌توانند تحلیل درستی از وضعیت پیش‌رو داشته باشند. سرمایه‌گذار از یک‌سو با ارزندگی قیمت سهام روبه‌روست اما از سوی دیگر عدم‌ثبات در وضعیت مذاکرات هسته‌ای کشور و ابهامات ایجاد شده در راستای احیای برجام شرایط سختی را در بازار سرمایه به‌وجود آورده است. این مسائل گرایش اغلب سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای با نقدشوندگی بالا هدایت می‌کند. در عین حال این کارشناس یادآور می‌شود: مهاجران بازار سرمایه تا زمانی که بتوانند از بازدهی بالاتری در بازارهای موازی برخوردار باشند به بورس بازنمی‌گردند. این وضعیت تا رسیدن بازار به فصل جدیدی از رونق ادامه خواهد یافت. وی در پایان تاکید می‌کند: با فرارسیدن فصل مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها امکان چراغ‌سبز سرمایه‌گذاران نسبت به برخی سهام وجود دارد اما این موضوع در ادامه سرنوشت بازار اثرگذاری چندانی نخواهد داشت.

گزارش متفاوت شرکت‌ها

محمد ایمانی از دیگر کارشناسانی است که می‌گوید، انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها اثرگذاری اندکی بر روند فرسایشی معاملات بورسی برجای می‌گذارد. وی در همین رابطه توضیح می‌دهد: از نقش انتشار گزارش‌های ماهانه و فصلی بر تغییر مسیر دادوستدهای بورسی نمی‌توان به‌راحتی عبور کرد. معمولا سرمایه‌گذاران در مواجهه با این گزارش‌ها تصمیمات جدیدی برای سرمایه‌گذاری اتخاذ می‌کنند اما نکته مهمی که نباید فراموش کرد آن است که گزارش‌های ماهانه که سرمایه‌گذاران انتظار آن را می‌‌‌‌‌‌‌کشند دستخوش تغییراتی خواهد شد. به‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت اکثرکالاها، صنایعی که وابستگی کمتری به مواداولیه داشتند از جمله گروه‌های خدماتی، پیمانکاری، معدنی‌ها و تولیدکنندگان کالاهای اساسی گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های نسبتا مثبتی را در مقایسه با سایر گروه‌ها منتشر کنند، در مقابل شرکت‌های صادرات‌محور به دلیل تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های بین‌المللی نتوانند انتظارات را برآورده کنند.  به گفته این کارشناس آن دسته از صنایع کامودیتی‌محورکه برای تامین مواداولیه خود نیازمند واردات نیستند گزارش‌های نسبتا مثبتی در پرونده خواهند داشت، اما این موضوع به تنهایی نمی‌تواند محرک قوی و قابل‌توجهی برای بازگشت به مسیر تعادلی بورس باشد. گرچه این امر در کوتاه‌مدت منجر به کاهش فضای ملتهب ایجاد شده در بازار خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: برخی تحرکات در گروه‌های مزبور ممکن است موجب شود تا بازار از رکود مطلق فاصله بگیرد. واقعیت امر آن است که در گروه‌های صادرکننده اما شرایط مساعد نیست. وضعیت متغیرهای اثرگذار خارجی به‌‌‌‌‌‌‌ویژه روند صعودی قیمت آزاد ارز در چند هفته گذشته کماکان سایه سنگین خود بر فضای معاملات را حفظ کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1