مسیری نوین در فرآیند کارت به کارت با سامانه هاب فناوران

تاکنون فرایند کارت به کارت به صورت مستقیم از طریق ارتباط بانک‌ها با یکدیگر صورت می‌گرفت اما با ایجاد هاب فناوران و اتصال بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت ساز به آن فرآیند کارت به کارت مسیر نوینی را طی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،شرکت شاپرک با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی، سامانه هاب فناوران مالی را به منظور افزایش امنیت تراکنش‌های کارت به کارت و جلوگیری از سوءاستفاده از این روش انتقال وجه، راه‌اندازی کرده است.

شرکت شاپرک این سامانه که پنجره‌ای برای ارتباط شاپرک با بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت‌ساز محسوب می‌شود، تراکنش‌های انتقال وجه غیر حضوری یا همان کارت به کارت بدون حضور کارت را که با استفاده از برنامک‌ها (اپلیکیشن‌ها) انجام می‌شوند، مدیریت می‌کند.
هاب فناوران مالی با هدف ساماندهی فرآیند انتقال وجه غیرحضوری یا کارت به کارت بدون حضور کارت و فراهم آوردن امکان نظارت شاپرک بر عملیات کارت به کارت ایجاد شده است.
تا کنون فرایند کارت به کارت به صورت مستقیم از طریق ارتباط بانک‌ها با یکدیگر صورت می‌گرفت اما با ایجاد هاب فناوران و اتصال بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت ساز به آن فرآیند کارت به کارت مسیر نوینی را طی می‌کند. لازم به ذکر است که طق مصوبه بانک مرکزی تمامی بانک‌ها برای انجام فرایند کارت به کارت خود ملزم به اتصال به هاب فناوران مالی شاپرک هستند.
پس از پیوستن بانک‌ها و شرکت‌ها به این سامانه لازم است در گام بعدی کاربران با بهره‌گیری از برنامک‌ها (اپلیکیشن‌های پرداخت)، یک بار اطلاعات کارت بانکی خود را در سامانه شاپرک ثبت کنند. این اطلاعات تا پایان تاریخ انقضا کارت دارای اعتبار بوده و به ثبت دوباره کارت در آن برنامک نیاز ندارد.
در راستای اطمینان هر چه بیشتر کاربران این برنامک‌ها، شرکت شاپرک فهرست شرکت‌های پرداخت‌سازی و برنامک‌های مجاز را متعاقبا در سایت خود بازگذاری خواهد کرد.
شرکت پرداخت‌ساز، شخص حقوقی ثبت شده وفق قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران است که با توسعه برنامه کاربردی، امکان آغاز و تجمیع تراکنش‌های انتقال وجه کارت به کارت را فراهم آورده است.
نحوه ثبت اطلاعات کارت‌های بانکی در هاب شاپرک
کاربران برای انجام تراکنش کارت‌به‌کارت از مبداء بانک‌هایی که به هاب فناوران منتقل شده‌اند، باید در ابتدا شماره کارت و اطلاعات هویتی خود را در سامانه شاپرک ثبت کنند.
بر این اساس در اولین عملیات کارت‌به‌کارت خود با پیغامی مبنی بر انجام عملیات احراز هویت مواجه می‌شوند که لازم است با انتخاب کلید احراز هویت، شماره کارت و اطلاعات هویتی مربوطه را در سامانه شاپرک ثبت و پس از آن مجددا وارد فرایند عملیات کارت‌به‌کارت شوند.
اطلاعات مورد نیاز سامانه شاپرک برای ثبت کارت
•شماره کارت
•تاریخ انقضای کارت
• رمز دوم
10 نکته مهم برای انجام مراحل احراز هویت در سامانه شاپرک:
کاربران در انجام مراحل مختلف ثبت کارت خود در سامانه شاپرک باید علاوه بر دقت در ملاحظات امنیتی و مطمئن شدن از نشانی سامانه(www.Shaparak.ir)، به نکات مهم دیگری توجه داشته باشند که در ادامه به آنها اشاره شده است:
1 .با ورود به برنامه کاربردی موبایلی، فیلد شماره کارت، شماره شناسایی دوم و تاریخ انقضای کارت از سوی کاربر تکمیل می‌شود.
2 .بعد از ورود شماره کارت، پیغام متناسب، به کاربر نمایش داده می‌شود.
3 .پس از انتخاب دکمه “درخواست رمز پویا”، براساس کد پاسخ دریافت شده، پیغام متناسب به کاربر نمایش داده می‌شود.
4 .در دکمه مربوط به “درخواست رمز پویا”، تایمر دو دقیقه‌ای با شمارش معکوس به کاربر نمایش داده می‌شود. درصورتی که کاربر موفق به ورود “رمزپویا” در مدت زمان مذکور نشود، پیغام “دریافت مجدد رمز پویا” به کاربر به فاصله هر دو دقیقه یکبار، نمایش داده می‌شود. حداکثر تعداد مرتبه مجاز در ارسال درخواست رمز پویا، پنج مرتبه است.
5. درصورتی که کاربر موفق به ورود رمز پویا در مدت زمان مذکور نشود، پیغام متناسب به کاربر نمایش داده می‌شود.
6 . پس از پنج مرتبه درخواست رمز پویا از سوی دارنده کارت، دارنده کارت به صفحه تراکنش ناموفق هدایت می‌شود.
7 .تا پایان شمارش معکوس مهلت 2 دقیقه‌ای، دکمه مربوط به درخواست رمز پویا غیرفعال می‌شود.
8 .درصورت درج شماره کارت مربوط به کارت‌های هدیه، پیغام متناسب، به کاربر نمایش داده می شود. (امکان ثبت کارت هدیه وجود ندارد)
9 .دریافت هرگونه اطلاعات به غیر از موارد ذکر شده غیرمجاز است.
10 .کاربر تنها با دو کلید “درخواست رمز پویا” و ” تایید و انتقال” هدایت لازم را دریافت می‌کند و حضور کلیدهای اضافی غیرمجاز است.
نکته: در صورتی که کد ملی مالک سیم کارت و صاحب کارت بانکی یکسان باشد، با ثبت کارت بانکی در هاب فناوران مالی شاپرک، سقف انتقال تا پنج میلیون تومان در روز افزایش پیدا می‌کند.
توجه و هشدار
توجه و هشدار 1: ثبت اطلاعات کارت‌های بانکی در سامانه امنیت تراکنش شاپرک صرفا از طریق برنامک‌های پرداخت امکان پذیر بوده و نیازی به نصب اپلیکشن مستقل ندارد.
توجه و هشدار 2:  کاربران، پیش از‌ ثبت اطلاعات کارت خود در سامانه، می‌بایست از صحت آیکون برنامه پرداخت مورد استفاده و شماره تلفن همراه بالای صفحه مطمئن شده و صرفا پس از دریافت پیامک رمز یکبار مصرف‌ از سرشماره SHAPARAK اقدام به ورود اطلاعات کارت خود کنند.
توجه و هشدار 3: تمام اطلاعیه‌ها و اخبار رسمی شرکت شاپرک و بانک مرکزی از طریق وب سایت این شرکت و رسانه‌های معتبر منتشر شده و پیام‌های صادره غیر از این مراجع، از جمله پیام‌هایی در زمینه غیرفعال شدن کارت‌های بانکی و یا مجاب کردن کاربران به دانلود اپلیکیشن‌هایی به نام شاپرک غیرقانونی بوده و تحت پیگیرد پلیس قرار خواهد گرفت.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  6