حمایت از زیست بوم هوش مصنوعی با طرح جهش هوشمندسازی

طرح جهش هوشمندسازی در راستای یکی از رسالت‌های خود مبنی بر توسعه فناوری‌های نوظهور و کاربردی در حوزه‌های مرتبط با هوشمندسازی، رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مراسم رونمایی از طرح جهش هوشمندسازی، برنامه‌ های ستاد توسعه فناوری‌ های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از زیست بوم هوشمند سازی کشور با حضور حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌ های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی، محمد مهدی‌ زاده موسوی، مدیرعامل صندوق توسعه دیجیتال، امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌ های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در کمتر از یکسال پیش مجوز راه اندازی صندوق پژوهش‌ های فناوری دیجیتال را گرفتیم.

ملازاده نقش اصلی این صندوق را تامین مالی شرکت های دانش بنیان عنوان کرد.

ملازاده

وی گفت: ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال جهت توسعه فناوری های نوظهور در حوزه های مرتبط با هوشمند سازی، طرح جهش هوشمندسازی را در دستور کار خود قرار داد.

ملازاده عنوان کرد: فعالیت این طرح در حوزه های فینتک، انرژی و کشاورزی دیجیتال، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، سلامت دیجیتال و بلاکچین بوده و مخاطبین این طرح نیز مراکز نوآوری و شرکت های کوچک و متوسط و شتابدهنده ها می باشد.

وی ادامه داد: بنا بر تکلیف دولت در قانون بودجه 1401 در تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی، 3.5 درصد از این رشد باید از طریق رشد بهره وری حاصل شود که ما در این ستاد وظیفه داریم به بخش های دولتی و غیردولتی کمک کنیم.

میزان تسهیلات

در ادامه امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال گفت: طرح جهش هوشمند سازی متمرکز بر حوزه فناوری بوده و مخاطبین این طرح پس از طی مراحل ارزیابی و دسته‌ بندی از حمایت‌ های ستاد برخوردار خواهند شد.

وی عنوان کرد: ارزیابی برای مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ ها شامل چهار سطح مختلف بوده و در هر سطح از حمایت‌ های متنوعی برخوردار هستند. حمایت‌ های ستاد از هر مجموعه بسته به سطح‌ بندی در این مرحله است. در تمام مراحل پس از ارزیابی طرح استارتاپ‌ها قابلیت تبدیل به بلاعوض وجود دارد.

شریفیان

شریفیان در ادامه مراحل ارزیابی شتابدهنده ها را اینگونه تشریح کرد:

در طرح جهش هوشمندسازی و در سطح اول تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر استارتاپی که در ارزیابی تأیید شود اختصاص داده خواهد شد.

در سطح دوم تسهیلات تا سقف ۸۰ میلیون تومان برای هر استارتاپ معرفی شده و برای حداکثر سه استارتاپ که در ارزیابی تأیید شوند.

در سومین سطح تسهیلات تا سقف ۶۰ میلیون تومان برای هر استارتاپ معرفی شده و برای حداکثر ۲ استارتاپ که در ارزیابی تأیید شوند.

در سطح چهار نیز تسهیلات تا سقف ۴۰ میلیون تومان برای هر استارتاپ معرفی شده و برای حداکثر ۱ استارتاپ که در ارزیابی تأیید شوند.

بر اساس این طرح در زمینه حمایت از شرکت‌ های اسمارت مانی نیز، ابتدا اطلاعات مربوط به شرکت در پلتفرم نوآوری باز هوشمند سازی بارگذاری و پس از ارزیابی اولیه شرکت‌ ها بر اساس تعداد پرسنل، تراز مالی و … به دو گروه دسته بندی خواهند شد.

 هوشمندسازی

در شرکت‌ های نوپا تسهیلات توسعه محصول تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان، تسهیلات توسعه بازار تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان، تسهیلات مرتبط با زیرساخت به شرط ارائه زیرساخت با مشارکت طرف سوم تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

شرکت‌های نوپا باید علاوه بر مستندات مربوط به محصول، برنامه عملیاتی خود را در راستای هر یک از موارد ذکر شده در بازه ۶ ماهه الی یک ساله ارسال کنند.

شریفیان در ادامه این نشست اعلام کرد شتاب‌ دهنده‌ ها یا مراکز نوآوری علاقه‌ مند می‌ توانند پس از تکمیل اطلاعات پروفایل خود در وب‌سایت aimatch.ir، وارد پروسه ارزیابی شوند.

در مرحله ارزیابی شتاب‌ دهنده یا مرکز نوآوری، پس از تکمیل پروفایل اطلاعاتی و فرم ارزیابی، کارشناسان بر مبنای لیست نمرات، هر یک از شتاب‌ دهنده‌ها یا مراکز نوآوری را در یکی از چهار سطح عنوان شده دسته‌ بندی خواهند کرد.

صندوق توسعه دیجیتال ضمانت‌ نامه می‌ دهد

در ادامه این مراسم محمد مهدی‌ زاده موسوی، مدیرعامل صندوق توسعه دیجیتال گفت: صندوق‌ های خصوصی وظیفه تسهیل ارائه خدمت در حوزه فعالیت خود را دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه اقتصاد دیجیتال صندوق تخصصی وجود نداشت البته معاونت فناوری از چهار سال پیش پیگیر راه‌ اندازی این صندوق بود و در نهایت اسفند پارسال مجوز فعالیت صادر شد.

مهدی زاده موسوی

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه چند ماموریت و خدمت اصلی را دنبال می‌کنیم، گفت: یکی از خدمات ارائه ضمانت‌ نامه برای شرکت‌ ها است، ضمانت نامه‌ ای که صندوق‌ های پژوهشی و فناوری ارائه می‌ دهند هم‌تراز ضمانتنامه‌ های بانکی است.

وی افزود: اعطای تسهیلات به شرکت‌ های این حوزه با توجه به نیاز آنها یکی دیگر از خدمات صندوق است.

در واقع در جهش هوشمند سازی شرکت‌ ها می‌ توانند از تسهیلات کم‌ بهره و آسان به عنوان یکی از فرصت‌ های این طرح استفاده کنند.

موسوی به حوزه های فینتک، انرژی و کشاورزی دیجیتال، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، سلامت دیجیتال و بلاکچین به عنوان حوزه‌ های محوری و دارای اولویت صندوق برای حمایت‌ های مالی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تجمیع منابع صندوق‌ های تخصصی که در این حوزه‌ ها فعال هستند بتوانیم طرح را با موفقیت بالایی به انجام برسانیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  ⁄  58  =