الزام ارزی بودن بازپرداخت تسهیلات نیروگاه ها به صندوق توسعه ملی

عضوهیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی ضمن تشریح جزئیات پرداخت تسهیلات از سوی این صندوق به نیروگاه ‌ها تاکید کرد که پرداخت این تسهیلات به‌صورت ارزی بوده و بازپرداخت آن نیز باید به‌صورت ارزی باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،سیدعلیرضا میرمحمدصادقی با اشاره به افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار اظهار کرد: پیش از این، بخش گاز نیروگاه چابهار ساخته شده و برای افزایش راندمان این نیروگاه، واحد بخار آن با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات نیز راه‌اندازی شد. صندوق توسعه ملی برای این طرح ۱۰۶میلیون دلار تسهیلات در نظر گرفته بود که ۹۲میلیون دلار آن مورد استفاده قرار گرفت. بازپرداخت تسهیلات واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار که ساخت آن چهار سال زمان برد از خردادماه سال۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و اقساط آن به صورت دلاری خواهد بود.

جزئیات پرداخت تسهیلات به نیروگاه‌ها

او درباره سابقه صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات به نیروگاه‌ها توضیح داد: از سال۱۳۹۴ تاکنون صندوق توسعه ملی ۴میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار تسهیلات برای ۴۶نیروگاه پرداخت کرده است که این ۴۶نیروگاه که تعدای از آنها به بهره‌برداری رسیده، قرار است ۷۲۰۰مگاوات برق تولید کنند. عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در حاشیه آیین افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار با بیان اینکه روند بازگشت منابع دچار مشکل است، عنوان کرد: صندوق توسعه ملی به وزیر نیرو وعده داده است که هر میزان از چهار میلیارد دلاری که به نیروگاه‌های کشور پرداخت شده است به صندوق بازگردد، دوباره در توسعه نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری شود. بنابراین سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها که یکی از نیازهای کشور است، ادامه خواهد داشت؛ اما منابع نباید یک جا رسوب کند. البته صندوق به نیروگاه‌های کوچک هم منابع ریالی پرداخت کرده است. به گفته میرمحمدصادقی، صندوق توسعه ملی قصد دارد در صنایعی که توجیه‌پذیر هستند، همزمان با سرمایه‌گذاری، سهامداری هم کند تا ارزش آن افزایش یابد و باعث رشد منابع صندوق توسعه ملی شود.

صندوق توسعه ملی ارز دریافت خواهد کرد

او در ادامه درباره عدم بازپرداخت تسهیلات از سوی برخی نیروگاه‌ها اعلام کرد: نیروگاه‌ها باید اجازه صادرات داشته باشند. صندوق به نیروگاه‌ها ارز پرداخت کرده است و ارز هم دریافت خواهد کرد. در واقع تسهیلات ارزی بوده و بازپرداخت هم ارزی است. این موضوع تعهد بانک است و اگر بازپرداخت تسهیلات صورت نگیرد، این فرآیند وارد مباحث حقوقی خواهد شد. عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه صندوق توسعه ملی حمایت و کمک به طرح‌های ملی و طرح‌هایی است که برای توسعه کشور به آن نیاز داریم، گفت: در مدیریت جدید صندوق توسعه ملی، منابع این صندوق به سه دسته تقسیم شده است. به عبارت دیگر اگر صندوق صد واحد منبع در اختیار داشته باشد، ۲۰درصد آن زمانی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که دولت‌ها تقاضا می‌‌کنند یا اجازه می‌‌خواهند که منابعی در اختیارشان قرار گیرد. ۳۰ درصد از منابع به طرح‌های توسعه‌‌ای از جمله نیروگاه‌ها و پروژه‌های زیرساختی که به توسعه کشور کمک می‌‌کند اختصاص داده می‌شود. میرمحمد صادقی افزود: ۵۰درصد از منابع نیز صیانتی هستند؛ زیرا منابع صندوق باید افزاینده باشد. از نظر صندوق توسعه ملی درحال حاضر ۸۵میلیون نفر سهامدار این صندوق هستند و در ادامه، نسل‌‌های آینده این سرزمین سهامداران ما هستند که هنوز متولد نشده‌‌اند و نسل‌‌های آینده کشور محسوب می‌‌شوند. بنابراین صندوق باید هر روز بزرگ‌تر و قوی‌تر از گذشته خود شود.

منبع: صندوق توسعه ملی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  −    =  15