دور زدن تحریم‌ها در بستر بلاک‌چین با ارزهای دیجیتال

اعمال تحریم‌ها معمولا از طریق شناسایی سریع شرکت‌ها و افراد طرف معامله با ایران، از طریق مکانیزم‌های شناسایی و رصد تراکنش‌های مالی امکان‌پذیر است. استفاده از روش‌های جدید انتقال پول می‌تواند مانع شناسایی معامله‌گران و به تبع آن بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشد. از روش‌هایی که می‌تواند برای حل این مسائل راهگشا باشد استفاده از ارزهای دیجیتال یا رمزارزها در بازرگانی و تجارت است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، واردات و صادرات کالا یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی و تجاری هر کشوری است. تجارت صادراتی و وارداتی در حوزه بین‌الملل، ارتباط تنگاتنگی با نظام بانکی کشورهای مختلف دارد و به نوعی نقل و انتقالات مالی و پولی با کار بازرگانی و تجارت گره خورده است.

به گزارش فینوپیا، با این حال موانع سیاسی و تجاری متعددی مثل تحریم‌های اقتصادی می‌تواند روند مبادلات مالی و پرداخت‌های بین‌المللی را با چالش و مشکلات مختلفی مواجه کند و تاثیر منفی در صادرات و واردات داشته باشد، تا جایی که مبادلات بین‌المللی محدود یا به‌طور کل متوقف شوند.

یکی از نتایج بارز تحریم‌های اقتصادی را می‌توانیم در ایران هم ببینیم. در سال‌های اخیر تحریم‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی شدت گرفته و در پی آن تمام مبادلات مالی و بانکی در حوزه بین‌المللی در کشور محدود شده است.

به دنبال این تحریم‌ها، دولت، تجار و بازرگانان به واسطه محدود شدن مبادلات مالی با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند. یک از نتایج آن تضعیف بودجه درآمدی دولت به دلیل عدم بازگشت درآمدهای ارزی حاصل از صادرات؛ به ویژه صادرات نفت است.

به علاوه فضای مناسبی برای نقل و انتقالات ارزی و پولی از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است که تاجران ایرانی با مشکلات زیادی در صادرات و واردات مواجه شوند. مواردی مثل زمان نسبتا طولانی حواله‌ها که ممکن است تا چند روز طول بکشد و کارمزدهای بالا گوشه‌ای از این موانع و مشکلات هستند.

طبیعتا وجود چنین موانعی بر سر راه تجارت بین‌المللی باعث می‌شود گردش مالی بسیار کمتری نسبت به سایر کشورها داشته باشیم و روابط تجاری و دادوستدهای بین‌المللی با سایر کشورها به سادگی برقرار نشود.

توسعه تجارت خارجی با کمک ارزهای دیجیتال

اعمال تحریم‌ها معمولا از طریق شناسایی سریع شرکت‌ها و افراد طرف معامله با ایران، از طریق مکانیزم‌های شناسایی و رصد تراکنش‌های مالی امکان‌پذیر است. استفاده از روش‌های جدید انتقال پول می‌تواند مانع شناسایی معامله‌گران و به تبع آن بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشد.

از روش‌هایی که می‌تواند برای حل این مسائل راهگشا باشد استفاده از ارزهای دیجیتال یا رمزارزها در بازرگانی و تجارت است.

یکی از کارکردهایی که ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین دارند راحت‌تر کردن پرداخت‌های بین‌المللی است. با ظهور فناوری بلاک‌چین امکان مبادلات بین‌المللی از طریق رمزارزها یا همان ارزهای رمزنگاری شده ایجاد شده است.

بلاک‌چین یک تکنولوژی برای انتقال امن و سریع پول، دارایی، قراردادها، و اوراق هویت و… از طریق اینترنت است، بدون اینکه شخص واسطه انتقال را تأیید یا بررسی کند.

در بلاک‌چین علاوه بر اینکه تراکنش‌ها با امنیت بالا انجام می‌شود، هیچ اطلاعاتی در مورد افراد مبادله‌کننده و کالای مبادله شده وجود ندارد.

همین ویژگی ناشناس ماندن هویت طرفین مبادله در رمزارزها، شناسایی آن‌ها توسط یک نهاد ثالث را غیر ممکن می‌کند و این طور است که بلاک‌چین امکان دور زدن تحریم‌های مالی و بانکی که از طریق شناسایی تراکنش‌ها انجام می‌شود را فراهم کرده است.

این سیستم همتا به همتا بدون اینکه به یک سیستم مالی متمرکز یا موسسه مالی متصل شود و بدون نیاز به مرکز کنترلی و نظارتی فیزیکی که در سیستم‌های مالی سنتی رایج است، به صورت مستقیم بین فروشنده و خریدار امکان پرداخت آنلاین را فراهم می‌کند.

پس استفاده از رمزارزها می‌تواند تحول عظیمی در روند صادرات و واردات و تجارت بین‌المللی ایجاد کند.

مزیت استفاده از ارزهای دیجیتالی

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان گفت که دو نوع ارز دیجیتال وجود دارد: ارزهایی با قیمت ثابت (استیبل کوین) و ارزهایی با قیمت متغیر. ارزهایی که معمولا ارزش پایداری دارند و کمتر دچار نوسان می‌شوند ارزهای ثابت هستند.

در مقابل رمزارزهایی مثل بیت کوین یا اتریوم که قیمت آن‌ها مدام بالا و پایین می‌روند ارزهای متغیر هستند.

طبیعی است که استیبل کوین‌ها به خاطر ثبات قیمت، برای انجام امور انتقال پول بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.

از بین انواع مختلف ارزهای دیجیتال، تتر یکی از بهترین و ایمن‌ترین رمزارزها برای نقل و انتقالات ارزی است.

تتر یک ارز دیجیتال ثابت است که هر واحد آن تقریبا اندازه یک دلار آمریکا ارزش دارد. همین برابر بودن ارزش تتر با دلار آمریکا باعث محبوبیت این ارز در بین تجار و بازرگانان شده است.

تتر را می‌توانید با سایر ارزهای دیجیتال هم مبادله کنید. استیبل کوین‌هایی مثل تتر به دلیل سرعت انتقال بالا، قیمت ثابت و کارمزد پایینی که در مبادلات دارند و به ندرت دچار نوسان می‌شود،

فراتر از دنیای تجارت، در پرداخت‌های بین‌المللی و جابه‌جایی و انتقال پول هم استفاده می‌شوند.

مزیت استفاده از ارزهای دیجیتالی مثل تتر در مبادلات بین‌المللی، این است که شما دیگر ریسک کاهش ارزش پولی خودتان به خاطر افزایش قیمت ارز تا زمان مراجعه به بانک و صرافی را نخواهید داشت و به دلیل امنیت بالای شبکه بلاکچین، انتقال ارز با بالاترین امنیت انجام می‌شود.

از آنجایی که در کشور ما هنوز قوانین صریحی در حوزه ارزهای دیجیتال وجود ندارد. ممکن است با تخلفاتی در این حوزه روبه‌رو شویم.

با رگولاتوری در زمینه ارزهای دیجیتال، وقتی که کاربران، رمزارز را از صرافی‌ها یا سایر مراکز خدمات‌دهنده ارز دیجیتال داخل ایران جابه‌جا می‌کنند، به واسطه قوانین داخلی که باید در آینده ایجاد شوند، تأیید هویت شخصی را جزو قوانین اصلی قرار می‌دهند.

با این کار کاربران و تراکنش‌های آن‌ها برای سیستم‌های داخلی مانند دولت مشخص و شفاف می‌شود و می‌توانند وظیفه نظارتی خود را برای جلوگیری از تخلفات انجام دهند.

در واقع دولت پس از ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، با ایجاد قوانین احراز هویت داخلی می‌تواند ضمن انجام وظایف نظارتی خود، امکان دسترسی کشورهای تحریم‌کننده را به اطلاعات کاربران ایرانی مسدود و به نوعی با تحریم‌ها مقابله کند.

به هر حال ترویج استفاده از رمزارزها برای پشتیبانی مؤثر از تراکنش‌های تجارتی بین کشورها ضروری است.

استفاده عمومی مردم از رمزارزها به عنوان وسیله معامله و پرداخت، مزایایی مانند کاهش هزینه و کاهش زمان انتقال به خصوص در پرداخت‌های بین‌المللی را هم دارد.

با حمایت جدی دولت از تکنولوژی بلاک‌چین و رمزارزها مشکلاتی که بر سر راه واردات و صادرات وجود دارد، مثل بلوکه شدن پول‌های حاصل از صادرات، تا حد زیادی برطرف می‌شود و علاوه‌بر امکان مقابله با تحریم‌ها در صادرات و واردات، نقل و انتقالات با سرعت و امنیت بیشتری انجام می‌شود و فرصت‌های جدیدی را در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، فین‌تک و استفاده از انواع نرم‌افزارهای کاربردی توزیع شده ایجاد می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1