حرکت موازی قیمت بیت کوین با میزان مصرف برق

با افت محسوس قیمت بیت ‌کوین در ماه ژوئن، اکنون گزارش‌ها از کاهش چشمگیر مصرف برق در حوزه بلاک‌ چین خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،گزارش مصرف برق سالانه که از سوی الکس دی‌وری، اقتصاددان حوزه رمزارز منتشر شده، نشان می‌دهد که طی دو هفته گذشته، مصرف برق برای فعالیت‌های مرتبط با بیت ‌کوین بیش از یک سوم کاهش یافته است.  در حال حاضر، آنچه فعالان محیط زیست و حامیان مصرف‌کنندگان عادی را در خصوص پیامدهای این گونه فعالیت‌ها همانند آلودگی  و افزایش بهای آب و برق نگران کرده، فرآیند استخراج توکن‌های جدید است. استخراج‌کنندگان بیت‌ کوین با اعتبارسنجی تراکنش‌ها از طریق فرآیندی با مصرف برق بالا، توکن‌های جدید به دست می‌آورند که این امر از طریق دستگاه‌هایی پیچیده صورت می‌گیرد.  

حال طبق آخرین گزارش‌ها، مصرف انرژی سالانه بیت‌کوین از حدود ۲۰۴ تراوات ساعت در سال در یازدهم ژوئن به ۱۳۲ تراوات ساعت در ۲۳ ژوئن تقلیل یافته است. اگرچه مصرف برق به طور قابل توجهی کاهش یافته اما همچنان رقم مصرفی بالاست که اگر بخواهیم مقایسه کنیم می‌توان گفت که معادل کل مصرف برق کشور بزرگی همچون آرژانتین در یک سال است.  

این آمار نشان می‌دهد که مصرف برق بیت‌کوین، به ارزش و بهای آن بستگی دارد. هرچه قیمت آن بالاتر رود، ماینرها انگیزه بیشتری برای تشدید فعالیت‌های استخراج این رمزارز دارند و در نتیجه با خرید دستگاه‌های جدید، مصرف برق به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.  

بهای بیت‌کوین در نوامبر ۲۰۲۱ به اوج خود یعنی حدود ۶۹ هزار دلار رسید که در آن زمان، مصرف برق سالانه بلاک‌چین بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تراوات ساعت تخمین زده شد. این میزان مصرف برق معادل برقی است که هر ساله توسط تمامی‌دیتاسنترها در سراسر جهان مصرف می‌شود.  

چند ماهی است که ارزش بیت کوین روندی کاهشی را در پیش گرفته؛ اما همچنان مصرف برق آنچنان که انتظار می‌رفت، افت پیدا نکرد چرا که قیمت آن همچنان در یک سطح کلیدی باقی مانده است. بر اساس تحقیقی که در سال گذشته منشر شد، اگر قیمت این ارز بالای ۲۵ هزار و ۲۰۰ دلار باقی بماند، شبکه بیت‌کوین می‌تواند عملیات استخراج را که سالانه حدود ۱۸۰ تراوات برق ساعت مصرف می‌کند، حفظ کند.  

از آنجایی که ماینرها پول زیادی را برای خرید دستگاه‌های خود هزینه کرده‌اند، احتمالا تا زمانی که بتوانند توکن‌هایی را به دست آورند، همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. مشکل اینجاست که اگر قیمت بیت‌کوین بیش از حد افت کند، فرآیندهای استخراج برای ماینرها به صرفه نخواهد بود چراکه بهای برق آن بیشتر از قیمت بیت‌کوین‌ها خواهد بود.  

اینجاست که ممکن است فعالیت دستگاه‌های قدیمی‌تر و کم‌بازده‌تر را متوقف کنند؛ چیزی که به نظر می‌رسد اخیرا آغاز شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =