فین‌تک‌ها به دنبال حل چالش شمولیت مالی در نیجریه

اختصاصی بانکداری الکترونیک؛

فین‌تک‌ها به دنبال حذف موانع تکنولوژیکی، زیرساختی و فرهنگی برای چالش شمولیت مالی در کشورهای فقیر آفریقا از جمله نیجریه هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از پیمنت، هنگامی که صحبت از مقابله با فقر و بهبود کیفیت زندگی جوامع فقیر و محروم جهان می شود، مفهوم شمولیت مالی توسط دولت ها، سازمان های غیردولتی (NGO) و مشاغل به عنوان شاخصی از توانایی مردم برای دسترسی به خدمات بانکی و مالی مورد توجه قرار می‌گیرد.

در دنیایی که حوزه دیجیتال روز به روز پیشرفت می‌کند، افرادی که تنها گزینه‌های پرداخت و پس‌اندازشان مبتنی بر پول نقد است، اکنون در کل اقتصادهای جهان با مشکل رو به رو هستند و فرصتی برای پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، وام گرفتن و خرید ندارند.

نیجریه، یکی از بزرگترین اقتصادهای آفریقا، است. این کشور که خانه برخی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فین‌تک‌های آفریقاست، اکنون نقشی محوری در اکوسیستم پرداخت آفریقا ایفا می‌کند.

از هشت استارت آپ آفریقایی که در سال گذشته ارزش آنها بالغ بر بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده، تنها دو استارتاپ Fawry و Wave نیجریه‌ای نیستند.

سال گذشته، میچل الگبه، مدیرعامل فینتک یونیکورن اینترسویچ طی مصاحبه ای با PYMNTS در مورد مشارکت این شرکت با OkHi برای راه اندازی اولین سرویس تأیید آدرس دیجیتال نیجریه صحبت کرد.

همانطور که الگبه توضیح داد، به دلیل سیستم آدرس دهی ضعیف نیجریه و محدودیت فرآیندهای شناخت مشتری (KYC)، داشتن یک آدرس OkHi فرصت های بی شماری را در اختیار مشتریان قرار می دهد و آنها را قادر می سازد از طریق دسترسی به کیف پول های بزرگتر از لحاظ مالی امکانات بیشتری داشته باشند. وام های سریعتر و خدمات تحویل بهتر برای کالاها از جمله دیگر امکانات این فناوری است.

بانکداری وکالتی

بانکداری وکالتی به دلیل فقدان یک سیستم بانکی قوی در کشورهای غرب آفریقا محبوبیت زیادی پیدا کرده است و نقش مهمی در کاهش شکاف شمولیت مالی ایفا می کند.

با تجهیز به سیستم‌های POS، نمایندگان یا بازرگانان مجاز می‌توانند در مناطق دورافتاده‌ای که فعالیت‌های بانکی رسمی در آن‌ها وجود ندارد، به مشتریان دسترسی پیدا کنند. این امکان مدل غیربانکی را به یکی از محبوب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین خدمات در صنعت بانکداری محلی تبدیل کرده است.

تیتیلولا شوگائولو، رئیس بخش‌بندی مالی در اینترسوییچ، در مصاحبه اخیر با PYMNTS، بر اهمیت مدل بانکداری وکالتی و نقش کلیدی آن در تغییر زندگی مشتریان تاکید کرد.

شوگائولو در این مصاحبه‌ اضافه کرد: آن‌ها در جامعه خود از نظر اجتماعی مرتبط شده‌اند، زیرا اکنون برای تمام نیازهای خدمات مالی که مردم در جوامع محلی خود دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فراتر از تراکنش‌های مالی، آن‌ها همچنین تمایل دارند سایر معاملات خدمات غیرمالی را در محل خود ارائه دهند، به طوری که آنها به یک فروشگاه کامل برای همه نیازهای مشتریان خود تبدیل می‌شوند.

با این وجود و علی‌رغم همه مزایای بانکداری وکالتی، این فرآیند تمام نیازهای کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) را برآورده نمی کند، به ویژه برای آنهایی که در مناطق دور افتاده هستند که برای اولین بار از خدمات دیجیتال استفاده می کنند.

در نتیجه، توسین انیولوروندا، مدیر عامل شرکت نیجریه فین‌تک TeamApt، به PYMNTS گفت که آن‌ها باید راه‌های بیشتری را برای ارائه یک راه‌حل بانکی که ترکیبی از ابزارهای دیجیتال امتحان کنند، راه هایی که به وسیله آنها بتوان شکاف شمول بانکی را حل کرد.

مترجم: شهربانو جمعه پور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

41  −  33  =