نسخه دوم سپیدنامه ققنوس منتشر شد

بنیاد ققنوس از نسخه جدید سپیدنامه خود رونمایی کرد. ققنوس در سال ۱۴۰۰ هرچند با شکایتی از سمت بانک مرکزی مواجه شد اما طبق گفته مدیرانش توانست در این دوره زیرساخت‌هایش را توسعه دهد و نسخه دوم سپیدنامه خود را منتشر کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، در اولین روز تابستان، دقیقاً زمانی که بازار رمزارزها به دلیل افت قیمت‌ها با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و مشکلات برق، ماینینگ و قانون‌گذاری در ایران دوباره اوج گرفته است، ققنوس ضمن رونمایی از سپیدنامه (white paper) جدید از مشکلاتی که به‌ واسطه رگولاتوری و بانک مرکزی برای این بنیاد پیش آمده بود سخن گفت. اما تغییرات این نسخه از سپیدنامه ققنوس چیست؟

به گفته بنیان‌گذار ققنوس، ولی‌الله فاطمی، این شرکت همواره در تلاش بوده خط قرمزهای حاکمیت و بانک مرکزی را حفظ کند و هیچ‌گاه قصد دور زدن یا حذف کردن حاکمیت را نداشته‌ است. حتی به دلیل حساسیت بانک مرکزی نسبت به فلزات گران‌بها مانند طلا که به عنوان پشتوانه برای توکن پیمان در بلاک‌چین سیمرغ استفاده شده، از ققنوس شکایت شد و در نهایت بنیاد ققنوس تصمیم به جایگزینی طلا با الماس به عنوان پشتوانه توکن پیمان گرفته است.

در ادامه محمدجواد صمدی مدیرعامل ققنوس در مورد شکایت بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ با اتهام‌های پولشویی، مشارکت در قاچاق ارز و فعالیت بانکداری غیرمجاز از ققنوس شکایت کرده و این شرکت با در نظر گرفتن اولویت حفظ دارایی‌های کابران تصمیم به کاهش فعالیت گرفته و در عین حال برای حل هرچه سریع‌تر اختلافات با بانک مرکزی تلاش کرده است.

طبق گفته او، در نهایت در نتیجه دعوای بانک مرکزی و ققنوس با تغییر پشتوانه توکن پیمان و مذاکرات، مشکلات برطرف شد.

صمدی در ادامه گفت: هرچند نتوانستیم ارزش خاصی تولید کنیم اما از سال ۹۸ تاکنون که توکن پیمان معرفی شده، قیمت این توکن افزایشی حدود چهار برابری پیدا کرده که نشان‌دهنده حفظ ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران این پروژه در دورانی با تورم شدید است.

صمدی همچنین گفت: طی چهار سال گذشته با وجود تمام مشکلات ققنوس توانسته با پلتفرم‌های مختلفی همچون پلتفرم NFT بی‌تا، سامانه انتخابات آرامش، پلتفرم تامین مالی جمعی مبتنی بربلاک‌چین و غیره را معرفی کند و توسعه دهد.

صمدی ضمن بیان این موضوع که توکن پیمان با هدف ابزار پرداخت به دلیل مسائلی که از طرف بانک مرکزی وجود دارد شکل نگرفته است گفت: پیمان توکنی کاربردی است که اکنون توانایی انجام ۲۰۰ عملیات را در شبکه ققنوس دارد.

صمدی با اشاره به تغییرات نسخه دوم سپیدنامه ققنوس توضیح داد: از دیگر تغییرات در نسخه دوم سپیدنامه موضوع بازارگردانی خودگردان است. بازارگردانی به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده در صرافی غیرمتمرکز ققنوس دیگر دستی نیست و به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. از مزایای این تغییر می‌توان به بالا بردن توانایی نقدپذیری توکن‌ها در صرافی ققنوس اشاره کرد.

پلتفرم NFT بی‌تا هم وارد فاز تجاری می‌شود. صمدی با اعلام این خبر گفت: اکنون آثار هنری با مشکلاتی نظیر مالکیت، سرقت، تعدد واسطه‌ها و غیره مواجه هستند که سعی داریم با استفاده از فناوری بلاک‌چین این مشکلات را برطرف کنیم و تاکنون حدود ۱۵ گالری و ۲۰۰ اثر هنری روی این پلتفرم به ثبت رسیده است.

در نهایت صمدی به برنامه‌های آینده در مورد عملیاتی شدن پلتفرم‌های این شرکت مانند سجل یا تامین مالی جمعی (ICO) اشاره کرد و گفت: امیدواریم شاهد قانون‌گذاری درست در سال پیش‌ رو باشیم تا بتوانیم تجربه امن استفاده از بلاک‌چین را برای کاربران فراهم کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  30