سه گام نهاد ناظر در مواجه با فینتک ها / تسهیل توسعه اقتصاد دیجیتال از طریق پروژه سندباکس بانک مرکزی

با حضور اهالی زیست بوم بانکدای و پرداخت، از محیط آزمون تنظیم گری رونمایی شد

پروژه سندباکس بانک مرکزی جهت تسهیل توسعه اقتصاد دیجیتال و حرکت از کسب و کارهای سنتی به سمت کسب و کارهای پویا و نوآور امروز و در مراسمی با حضور رئیس شورای عالی فضای مجازی و مقامات ارشد بانک مرکزی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مراسم رونمایی از محیط آزمون تنظیم گری (سندباکس) بانک مرکزی با حضور علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس شورای عالی فضای مجازی، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، علی عبدالهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، بابک رضایی راد، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک و جمعی از مدیران عامل شرکت های فناوری بانکی، فعالان فینتک و اصحاب رسانه در طبقه هجدهم بانک مرکزی برگزار شد.

محیط آزمون بستر تعامل مشترک

در ابتدای این مراسم مهران محرمیان، معاون فناوری ‌های نوین بانک مرکزی گفت: برای توسعه اقتصاد دیجیتال و حرکت از کسب و کارهای سنتی به سمت کسب و کارهای نوآور، دچار یک دوگانگی متناقض هستیم. از طریقی این رویکرد به افزایش اشتغال کمک می ‌کند و از طرفی برای هر یک از کسب و کارها ما با ریسک ‌هایی مواجه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر فرآیند مقررات ‌زدایی کند بوده، بنابراین برای رفع این مشکل روشی که بانک ‌های مرکزی و رگولاتورهای دنیا در پیش گرفته اند، راه حل هایی همچون سندباکس است.

محرمیان عنوان کرد: حضور کسب و کارها در این فضا این اجازه را می ‌دهد که مقررات خاصی را تبیین کنیم و به کسب کارها کمک می ‌کند و در این فضا نتیجه برد-برد خواهد بود.

رویکردها و مزایای سندباکس

علی عبدالهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک نیز در این مراسم گفت: امروزه فناوری و نوآوری های تحول آفرینی شکل گرفته که ذات این فناوری ها اینگونه است که شکل دهنده مدل های کسب و کاری جدید و برهم زننده قوانین حاکمیتی هستند. تمرکززدایی بالایی را به سیستم ها و نهادها دیکته کرده و ریسک پذیری بالایی را هم بهمراه خواهند داشت.

عبدالهی ادامه داد: تنظیم گران در همه جای دنیا برای مواجهه با فناوری ها یک رویکردهای کلاسیکی در رابطه با فناوری های نو دارند شامل سه مرحله: اول reject ، دوم مقاومت و در نهایت قوانین و مقررات.

وی عنوان کرد: ما در مواجهه با فناوری های نو باید رویکرد نظاره گر داشته و تسهیل گر نوآوری باشیم و این مشخصا محیط آزمون تنظیم گری را به ما دیکته می کند.

البته در کنار سندباکس رویکردهای دیگری نیز از قبیل هاب نوآوری، شتابدهنده رگولاتوری وجود دارد اما تجربه نشان داده که سناریوی مناسب برای کشور ما، می تواند همان محیط آزمون تنظیم گری باشد.

مدیرعامل ملی انفورماتیک رویکردهای جدید تنظیم گران در رابطه با فناوری های نو را اینگونه تشریح کرد:

شرکت در جلسات استارتاپ ها و ملاقات با شتابدهنده ها

آگاهی از روند ها، کاربردها و ریسک های فناوری های نوین در حوزه های مختلف و برنامه ریزی برای آنها

ایجاد هاب های نوآوری دیجیتال و کمیته های مشاوره

آموزش و افزایش آگاهی در مورد مسائل پیچیده حوزه فناوری های نوین

فعالیت های تحقیق و توسعه همایش های ملی و بین المللی

آزمایش فناوری ها در محیط امن به منظور اطمینان از پایداری

اهمیت توسعه سندباکس ها

عبدالهی همچنین مزایای محیط آزمون برای تنظیم گر و کسب و کار را اینگونه تشریح کرد:

مزایای سندباکس برای تنظیم گر

بررسی تطبیق کسب و کارمعرفی شده با قوانین و مقررات موجود

شناسایی و رفع شکاف های قانونی موجود برای نوآوری های جدید

ارزیابی ریسک های ناشی از ارائه محصول در بازار واقعی

توسعه بازار خدمات پولی و بانکی از طریق حمایت از ابداعات موفق فناوری مالی

آزمون محصول و خدمت جدید فینتک و صاحبان کسب و کار در فضای بازار بصورت محدود و پرهیز از بروز ریسک ها در سطح عمومی

مزایای سندباکس برای کسب و کارها

تسهیل و تسریع در تدوین قوانین جدید توسط قانونگذار

امکان آزمون محصول، خدمت و یا مدل کسب و کاری جدید به صورت واقعی

دریافت معافیت های مقرراتی برای دوره حضور در محیط آزمون

تسهیل در برقراری ارتباطی موثر و مفید میان تنظیم گر و فینتک ها

ارائه چارچوب نظارتی موثر و کارا برای محصولات و خدمات فینتکی

ساختار شکل ‌گیری سندباکس

مدیرعامل ملی انفورماتیک عنوان کرد: طبق آخرین آمارها در مجموع حدود 73 محیط آزمون(سندباکس) در حوزه های مختلف مالی در حدود 57 کشور دنیا ایجاد شده که عمده تمرکز آنها بر روی خدمات مالی دیجیتالی، بلاکچینف اینشورتک، سیستم های پرداخت، رگ تک و KYC بوده است.

عبدالهی با اشاره ساختار شکل ‌گیری سندباکس بانک مرکزی گفت: سندباکس بانک مرکزی زیر نظر شورای راهبری سند باکس این بانک فعالیت می‌کند که ریاست شورا بر عهده معاون فناوری ‌های نوین است و معاون نظارت بانک مرکزی و همچنین معاون حقوقی در این شورا حضور دارند.

وی ادامه داد: از همکاری بانک ‌های دولتی و خصوصی و همچنین سهامداران شرکت ملی انفورماتیک در پیشبرد اهداف سندباکس استفاده خواهد شد.

عبدالهی تاکید کرد: هم ‌اکنون در پورتال محیط آزمون بانک مرکزی شرایط پذیرش شرکت ‌ها برای حضور در محیط مشخص شده و متقاضیان می ‌توانند درخواست خود برای حضور در این محیط را از آن طریق ارائه دهند.

در محیط آزمون تنظیم گری به نقش بازیگران و ذی نفعان جدید توجه شود

همچنین در این جلسه دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس شورای عالی فضای مجازی اقدام رئیس کل بانک مرکزی در راه اندازی سندباکس را قابل تقدیر خواند و گفت: توجه دکتر صالح آبادی در سال ابتدایی مسئولیتشان به این مسأله قابل قدردانی است.

وی نگاه حاکم به این حوزه را به مانند همه دنیا محافظه کارانه دانست و افزود: البته این نگاهی صحیح است چراکه در اقتصاد ما بانک بازیگر اصلی است؛ اما در عین حال باید شهامت تحقق توسعه باید در عصر جدید باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای عالی فضای مجازی با اشاره به رونمایی از سندباکس (محیط آزمون تنظیم گری) در بانک مرکزی یادآور شد: امیدوارم در ساختاری که امروز تعریف شده است به نقش بازیگران و ذی نفعان جدید بلاک چین، هوش مصنوعی و به کارگیری روش های جدید برای گسترش بازار توجه شود.

وی تصریح کرد:‌ ضروری است از نگاه ماشینی شدن و الکترونیکی شدن کسب و کارها به سمت روش های جدید و شخصی سازی خدمات و امکان تحقق شبه پول ها که نیازمند جسارت، نظامات سیاسی و همگرایی در کشور است؛ نیز حرکت کنیم و لذا معتقدم مقدمات این کار نیز برمبنای همگرایی دیدگاه و رسیدن به وفاق باشد تا در نهایت به توسعه اقتصادی کشور که در شرایط امروز بسیار ضروری است دست یابیم.

نوآوری در صنعت بانکداری با پروژه سندباکس تسهیل می‌شود

صالح آبادی

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در این مراسم عنوان کرد: محیط بانکداری در کشور مستعد توسعه و استفاده از نوآوری های جدید است.

امیدوارم سندباکس بانک مرکزی موجب تسهیل نوآوری در صنعت بانکداری کشور شود.

ما هرکجا که میدان به صاحبان فناوری و کسب و کار دادیم، توانستند با دانش و آگاهی خود فرصت های جدیدی را خلق کنند.

صالح آبادی به جلسه ۴۰ روز پیش خود با فینتک‌ ها اشاره کرد و گفت: در این زمان محیط آزمون ایجاد شد و امیدواریم از این طریق بتوانیم خدمات جدید خلق کنیم.

این یک اتفاق مثبت و برد-برد برای هم حوزه فناوری و هم حوزه فینتک ها خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: امروز کسی در کشورمان نیست که مشتری نظام بانکی نباشد بنابراین باید اصلاحات نظام بانکی را مدنظر قرار دادیم و دنبال میکنیم.

صالح آبادی به برنامه اصلاحی بانک مرکزی در باز تعریف رابطه خود با دولت و همچنین بانک ‌ها اشاره کرد و گفت: پذیرش فینتک‌ ها در حوزه نظارت قوانین در سندباکس با همین رویکرد صورت گرفته است.

محیط آزمون تنظیم گری بانک مرکزی از طریق این لینک در دسترس است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  1  =