سوئیچ انحصاری آمیتیس نوآوری را قربانی می کند/ لزوم تشکیل کارگروهی ویژه

فعالان صنعت بیمه در گفتگو با ریسک نیوز عنوان کردند:

فعالان صنعت بیمه می گویند بیمه مرکزی در تاسیس شرکت به ظاهر خصوصی آمیتیس، رفتاری انحصاری در فضای کسب و کار بیمه ای و جلوگیری از همکاری مستقیم شرکت های دانش بنیان با نمایندگان بیمه را پیش گرفته است. آنها معتقدند فعالیت شرکت آمیتیس از چند جهت می تواند فعالیت کسب و کارهایی نوین را با وقفه و یا محدودیت روبرو کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دیروز انجمن فین‌تک ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ایجاد یک شرکت خصوصی توسط بیمه مرکزی برای تجمیع تراکنش‌های مالی و کنترل خریدوفروش بیمه به صورت آنلاین هشدار داد.

در بیانیه انجمن فین‌تک آمده است: بررسی اجمالی جزئیات سامانه‎‌ سوئیچ که توسط این شرکت طراحی شده نشان می‎دهد که حتی مسائل ابتدایی و مقدماتی طراحی محصول دیجیتال در آن رعایت نشده است. به این موارد باید ریسک‌های امنیتی و پدافند غیرعامل ناشی از تجمیع اطلاعات در یک سامانه‎‌ متمرکز را اضافه کرد. در تحلیل نهایی این موضوع روشن است که در صورت فعال‌سازی این سامانه (که از قرار اطلاع به زودی صورت خواهد گرفت) عملا فعالیت استارت‌آپ‌های فروش آنلاین بیمه متوقف خواهد شد.

شرکت انحصاری آمیتیس به بهانه حاکمیتی بودن داده ها،نوآوری را قربانی می کند

 

محمدرضا فرحی

در همین زمینه محمد رضا فرحی مدیر عامل شرکت دانش بنیان بیمه بازار گفتگوئی را با ریسک نیوز انجام داده است.

وی در پاسخ بدین سوال که فعالیت شرکت آمیتیس که اخیرا انجمن فین تک ایران نیز بدان واکنش صریحی نشان داده از چه جهت می تواند فعالیت کسب و کارهایی نوین را با وقفه و یا محدودیت روبرو کند، گفت: فعالیت انحصاری آمیتیس در عمل به مفهوم توقف فعالیت صنعت تازه تاسیس اینشورتک در ایران خواهد بود.

وقتی یک شرکت به صورت انحصاری صدور بیمه را در دست داشته باشد، تمامی مشخصات طراحی محصول، قیمت گذاری خدمات و… از طریق آن خواهد بود و مفهوم رقابت و نوآوری قربانی شده و در نهایت شرکتهای بیمه و خصوصا بیمه گذاران متضرر خواهند شد.

مدیر عامل بیمه بازار در خصوص اینکه آیا در ارتباط با نحوه فعالیت این سوئیچ با استارت اپ ها مذاکره ای از قبل صورت گرفته است، گفت: خیر در این زمینه ما کوچکترین اطلاعی نداشته و نداریم.

با توجه به اینکه جزئیات طراحی سوئیچ به شدت به کسب و کار ما مرتبط بوده و در عمل ما مهمترین ذینفعان آن هستیم، بارها به صورت مکتوب و شفاهی از مدیران بیمه مرکزی درخواست شد که ما نیز در این فرایند مشارکت داده شویم ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

متن کامل این گفتگو را می توانید در سایت ریسک نیوز با عنوان ” ریسک پدافند غیرعامل با اقدامات انحصاری در صنعت بیمه “بخوانید.

آغاز انحصار آمیتیس بدون نظرخواهی از استارت آپ ها

 

بهاره شریفیون

بهاره شریفیون، مدیر عامل بیمه دات کام نیز در این خصوص می گوید: شرکت آمیتیس زیرمجموعه بیمه مرکزی و در حال حاضر متولی ارائه خدمات در حوزه سوئیچ بیمه مرکزی است.

تمامی سرویس‌های متعلق به زیرساخت‌های رگولاتور و در کنار آن سرویس‌های شرکت‌های بیمه را در اختیار دارد و باید بتواند آنها را تجمیع کند و یک سرویس کامل و بدون نقص با دیتای صحیح در اختیار کلیه کارگزاران آنلاین که قصد دارند به صورت آنلاین فعالیت کنند قرار دهد.

مدیر عامل بیمه دات کام در خصوص اینکه آیا در ارتباط با نحوه فعالیت این سوئیچ با استارت اپها مذاکره ای از قبل صورت گرفته است، گفت: ما در سال 95 به عنوان اولین شرکت مراجعه و با آقای نعمتی مدیر کل فاوا بیمه مرکزی جلسه‌ای برگزار کردیم و ایشان همان جا بحث سرویس‌دهی آنلاین را مطرح و آغاز کردند.

یک سال الی یک سال و نیم بعد اعلام کردند که می‌خواهیم از مدلی که در صنعت پرداخت وجود دارد الگوبرداری کنیم و سوئیچی مشابه سوئیچ شاپرک بالا بیاوریم و فکر می‌کنیم راهکار هم همین بود.

کارگروه ویژه تشکیل شود

خانم شریفیون ضمن ارائه پیشنهاد جهت حل این چالش، تشکیل کارگروه ویژه را موثر دانست و گفت: پیشنهاد اولم قطعاً تشکیل کارگروه است؛ به تعبیر دیگر کنار هم بنشینیم و تعامل درست داشته باشیم.

به گفته وی سوئیچ یعنی واسط، واسط باید بداند که با چه زیرساخت‌هایی تعامل می‌کند؛ از طرفی واسط باید با ما جلسه برگزار کند و از ما بخواهد تا برای رعایت استاندارد ارتباط در این وب‌سرویس‌ها یا هر نوع تعامل دیتایی، زیرساخت‌های‌مان را آماده و تغییرات لازم را اعمال کنیم تا در فلان تاریخ و زمان سوئیچ به بهره‌برداری برسد.

ولی ما هیچ‌گونه همراهی از این جنس نداریم؛ یعنی هیچ اطلاع‌رسانی‌ای صورت نمی‌گیرد و امروز هم قرار است تاریخی اعلام کنند و از این تاریخ به بعد این اتفاق رخ دهد؛ ولی طبیعی است که این به نقطة درستی نمی‌رسد و ما هم با آسیب مواجه می‌شویم.

متن کامل این گفتگو را با عنوان ” آغاز انحصار آمیتیس بدون نظرخواهی از استارت آپها/ کارگروه ویژه تشکیل شود ” در سایت ریسک نیوز بخوانید.

انحصار آمیتیس، اصلاحات در کسب و کارهای بیمه ای را دچار چالش می کند

 

حامد ولی پوری

در همین زمینه حامد ولی پوری، مدیرعامل ازکی در خصوص اینکه آیا در ارتباط با نحوه فعالیت این سوئیچ با استارت اپها مذاکره ای از قبل صورت گرفته است، گفت: ابتدا یک‌سری مذاکرات کوتاه دراین باره انجام شده است. اما اینگونه نبود که در فاز توسعه و برزگ‌شدن آمیتیس نیازهای ما دیده شود. حتی فکر نمی‌کنم درباره فضای عملیاتی در مذاکرات هم به یک‌سری اشتراکات برسیم.

به گفته مدیر عامل ازکی ساختاری که در حال طراحی‌است به‌اندازه‌ای پیچیده است و محصول نهایی بزرگ است که واقعا نمی‌دانم چگونه می‌توان نیازمندی‌های ما هم در آن دیده شود. یا دست‌کم اصلا کار ساده و راحتی نخواهد بود.

البته آن‌طور هم نیست که نیازمندی‌های ما کاملا نادیده گرفته شده باشد. چندین بار هم برای بهبود شرایط با بیمه مرکزی درخواست‌هایمان را مطرح کرده‌ایم ولی خیلی پاسخ روشنی به ما داده نشده است.

ناظر یا مجری؟

به گفته وی برای اینکه تنظیم‌گری مطلوب در بازاری که حضور داریم اتفاق بیفتد به نظارت‌گری بهینه نیاز داریم. درواقع نهاد ناظر چه بانک مرکزی و چه بیمه مرکزی، باید نقش خودش را به‌درستی تعریف کند و اتفاقا حضور فعال هم داشته باشد.

مدیر عامل ازکی گفت: اشکال اینجاست که ما نقش نظارتی را درفضای اجرایی تعریف کرده‌ایم. اینکه به بهانه نظارت وارد فضای اجرایی می‌شویم و در لایه‌های کسب‌وکار‌ی شرکت‌های دیگر ورود می‌کنیم باید خط قرمز در استراتژی‌های نظارتی باشد.

قطعا راهکار‌های فنی مختلفی وجود دارد که بتوان مدل‌های نظارتی دقیق ایجاد کرد و با آن‌ها اقدامات نظارتی لازم را انجام بدهیم ولی در مسیر حرکت و توسعه شرکت‌هایی که دارند به‌صورت نوآورانه فعالیت می‌کنند، قرار نگیریم.

متن کامل این گفتگو را با تیتر ” انحصار آمیتیس،اصلاحات در کسب و کارهای بیمه ای را دچار چالش می کند / ناظر یا مجری؟ ” در سایت ریسک نیوز بخوانید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ⁄  1  =