آیا NFT ها فقط مخصوص کالاها و خدمات دیجیتال هستند

امروزه وقتی که در مورد NFT صحبت به میان می‌آید، آنچه در ذهن ما تداعی می‌شود نقاشی‌های دیجیتالی است که توسط آرتیست‌های جوان تهیه و به فروش می‌رسند اما در پس ماجرا چیز دیگری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از فینوپیا، NFT در سالهای اخیر دنیای اینترنت را تحت تاثیر قرار داده‌است، اما آیا NFTها فقط مخصوص کالاها و خدمات دیجیتال هستند؟

خیر! به‌راحتی می‌توان NFT را به کالاهای فیزیکی هم گسترش داد.

پشت پرده NFT

NFT یک استاندارد اتریوم است که در سال ۲۰۱۸ براساس کدی که دیترشرلی، بنیانگذار یک محصول کلکسیونی دیجیتال منتشر شد و از آن زمان به بعد، این توکن‌های غیرمثلی تا صدها هزار دلار به فروش می‌رسند.

هرچند که این قیمت ها می‌تواند حاصل حباب مالی بازارهای ارزهای دیجیتال باشد اما روش بسیار خوبی برای کسب درآمد از هنر، برای همه هنرمندان ایران و جهان است.

به نظر میرسد که NFT ها تا ۴ سال آینده بازار NFT ها و OpenSea را تحت سلطه در می‌آورند (البته اگر تا به حال این اتفاق نیفتاده باشد!)

ویلیام انتریکن، یکی از رهبران حوزه ارزهای دیجیتال در مصاحبه‌ای گفته است: در حال حاضر، همه چیز مانند صحبت در مورد دلار و کوین بیس و پول و تجارت است و این یعنی اینکه هنوز تصور درست و عمیقی در مورد NFT و بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد همانطور که در سالهای گذشته پرواز برای انسان غیرقابل توقع و تصور بود.

بازارهای NFT و خریداران آن

بازارهای NFT نیز صرفاً فروشگاه‌هایی برای خرید و فروش هنر دیجیتال نیستند، بلکه دریچه‌ا‌ی را به جامعه هنرمندان و مجموعه‌داران می‌گشایند.

امروزه NFT میزبان هر نوع هنری از نقاشی تا موسیقی، عکاسی و مجموعه های ورزشی است.

حتما اطلاع دارید که جک دروسی (یکی از بنیانگذاران توییتر) اولین توییت خود را به قیمت ۲.۹ میلیون دلار فروخت!

بنابراین می توان نتیجه گرفت که تمام کالاهایی که در دنیای فیزیکی قابل معامله هستند و بیشتر از آن، در بازار NFT نیز قابل معامله است و البته این معامله بسیار جذاب‌تر خواهد بود.

چرا که کالا تماماً به نام شما خواهد بود و شما مالکیت انحصاری یک اثر را در اختیار خواهید داشت.

فناوری بلاک چین و NFT به هنرمندان و سازندگان محتوا فرصتی منحصر به فرد برای کسب درآمد از کالاهایشان می‌دهد.

به عنوان مثال، هنرمندان دیگر مجبور نیستند برای فروش آثار خود به گالری‌ها یا خانه‌های حراج اعتماد کنند.

در عوض، هنرمندان می‌توانند آن را مستقیماً به‌عنوان NFT به مصرف‌کننده بفروشند، که به آنها اجازه می‌دهد سود بیشتری را حفظ کنند.

یکی دیگر از جذابیت‌های بازار NFT قابلیت ایجاد کلکسیون است! همانگونه که در دنیای واقعی بسیار کسانی هستند که علاقه‌مند به جمع‌آوری تمبرهای کشورهای متفاوت‌اند و یا اسکناس‌های کشورهای مختلف در دوره‌های مختلف را جمع آوری می‌کنند؛ در دنیای دیجیتال نیز علاقه‌مندانی وجود دارد که اثرهای مختلفی را صرفا جهت جمع آوری کلکسیون خریداری می‌کنند.

خرید و فروش‌های جالب در بازار NFT

هنر تنها راه کسب درآمد با NFT نیست. برندهایی مانند Charmin و Taco Bell به وسیله NFT برای امور خیریه جمع‌آوری کرده‌اند.

Nyan Cat نیز یک GIF متعلق به دوران ۲۰۱۱ از یک گربه با بدنه پاپ تارت، در ماه فوریه به قیمت نزدیک به ۶۰۰ هزار دلار فروخت.

حتی افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ و لیندسی لوهان در حال استفاده از NFT هستند و خاطرات، آثار هنری و لحظات منحصربه‌فردی را به عنوان NFT‌ منتشر می‌کنند.

بازی ها نیز از این غافله عقب نمانده و در بازار NFT پیشرو هستند.

Chiliz نیز توکن های هواداری باشگاه های یوونتوس و اتلتیکومادرید را به فروش گذاشته است. بازی هایی مثل CryptoKitties و Decentraland بر پایه NFT طراحی شده است.

امنیت NFT

شما با قراردادن اثر خود در یک حراجی موجب رمزنگاری اثر خود خواهید شد و امنیت این رمزنگاری با تکنولوژی ERC-721 انجام می‌شود که در سال ۲۰۲۱ استفاده از بلاکچین Bp-721 هم برای امنیت این توکن‌ها در کشور چین انجام شد.

تکنولوژی بلاکچین همان تکنولوژی است که امنیت رمزارزهایی مثل اتریوم و بیت‌کوین را تامین می‌کند.

پس شفافیت کار بسیار بالاست و عملا اثر شما سند دار خواهد شد و اگر در آینده اثر شما بارها به خریدوفروش رسید و دست‌ به دست شد، همه اطلاعات راجع به خالق اثر از ابتدا تا حال به ثبت می‌رسد.

حتی این امکان هم وجود دارد که هنگام فروش درصدی مشخص کنید و با هربار به فروش رسیدن اثرتان از مبلغ فروخته شده سودی حاصل شود؛ اتفاقی که در دنیای واقعی قابل اجرا نیست!

هنر ایرانی و NFT

برخلاف تعریف تحت لفظی NFT که به معنای ارزش متفاوت کالاها از نگاه انسان های متفاوت است، NFT می تواند روش بسیار خوبی برای به فروش رساندن مصادیق هنر ایرانی به بازار جهانی باشد.

تصور کنید فرشی ایرانی که قدمت چندین ساله دارد در خارج از کشور و به چشم علاقه مندان به فرش ایرانی چه ارزشی دارد؟

با توجه به اینکه ایران تحت تحریم کشورهای بیگانه است چنانچه مالک فرش قصد فروش داشته باشد هزینه آن چطور به کشور وارد شود؟

اینجاست که NFT به کمک هنرایرانی می‌آید و میتوان به‌راحتی با NFT کردن آن تخته فرش درآمد کسب کرد.

البته این ماجرا جنبه دیگری هم دارد و آن هم فروش عکس آن کالاست.

تصور کنید که کالاهای با ارزشی که در موزه نگهداری می‌شوند و یا جزو آثار ملی هستند (کالاهایی که به شکل فیزیکی قابلیت خرید و فروش ندارند) چقدر برای بازار NFT و خریداران آن جذاب است؟

اینگونه که به نظر میرسد به زودی زود جامعه ایرانی و جهانی شاهد تحولاتی بی نظیر در بازار NFT خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  10