بورس تهران مغلوب فشار عرضه ها شد

بورس تهران معاملات سومین روز هفته را صعودی آغاز کرد و هر چند در ادامه مغلوب فشار عرضه‌ها شد اما در نهایت با رشد کم‌مقدار ۰۸/ ۰درصد در سطح یک‌میلیون و ۵۴۷‌هزار واحد متوقف شد. نماگر هم‌وزن اما شرایط مناسب‌تری داشت و دادوستدهای روز دوشنبه را با رشد ۲۹/ ۰درصدی به پایان رساند. ناجیان روز گذشته بورس تهران اما عمدتا سهام گروه‌های خودرو و سیمان بودند که به واسطه ارزش بالای دادوستدها در زمره برترین صنایع بورسی نیز جای گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضا در سهام خودروسازان اما گمانه‌زنی‌های مجدد درخصوص واگذاری بلوک سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی و البته رسیدن نمادهای مذکور به حمایت‌های تکنیکال بود. شاخص صنعت خودرو در این روز ۸/ ۲درصد صعود کرد و لیدرهای این گروه درمیان سهام با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص‌کل جای گرفتند. سیمانی‌ها دیگر صنعتی بودند که در دادوستدهای روز دوشنبه بورس تهران خودنمایی کردند. اقبال به سهام زیرمجموعه این گروه اما مرتبط با معاملات سیمان در بورس‌کالا بود؛ جایی که روز یکشنبه شاهد جهش قیمت سیمان برخی از شرکت‌ها مانند سیمان مازندران تا سطح یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار‌ تومان در دادوستدهای تالار نقره‌ای بودیم. اختلاف قیمت فروش با بهای تمام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده تولید سیمان از آنجا که منجر به افزایش سود عملیاتی شرکت‌های مزبور می‌شود، توجه سرمایه‌گذاران بورسی را نیز جلب کرده است.

هرچند به‌نظر می‌رسد افزایش دما در کشور و احتمال قطعی مجدد برق صنایع می‌تواند این صنعت را با چالش‌های فراوانی مواجه کند که شاید اثرگذاری منفی بر سودآوری سیمانی‌ها به‌جا بگذارد، با این‌حال فعلا بازار سهام و معامله‌گران رویکرد مثبتی به سهام سیمانی داشته و از این‌رو شاهد افزایش تقاضا برای شرکت‌های زیرمجموعه این گروه هستیم.

چرایی اقبال خودرو و سیمان

احسان رضا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور نیکرو، کارشناس بازار سرمایه: معاملات بورس اوراق‌بهادار تهران همچنان با حجم عرضه‌های بالا و فشار فروش زیاد در نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و صنایع مختلف پیگیری می‌شود.  صرفا نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی محدودی به واسطه اخبار با بهبود وضعیت معاملاتی همراه شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند اما همچنان عرضه در این قبیل از شرکت‌ها نیز بالاست و اغلب سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که حتی در درصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مثبت قرار دارند نیز با عرضه زیاد از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران مواجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هستند. عرضه‌ها عمدتا از فضای بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی حاکم در جامعه نشات می‌گیرد؛ چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌که برخی از مولفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی واقعی شرکت‌ها از ارزنده‌بودن سهام نسبت به سایر فرصت‌ها و گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری حکایت دارد اما رفتاری که در حوزه قیمت‌گذاری محصولات، مدیریت ارز (فاصله بالا بازار آزاد با نرخ نیما)، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابهامات شرایط سیاسی کشور در حوزه سیاست خارجه، ابهامات نرخ بهره، وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رئیس سازمان بورس (صیانت از سهامداران، مسائل مربوط به قیمت‌گذاری دستوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌، معامله صندوق دارایکم و پالایش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در محدوده NAV و… که هنوز جامه‌عمل نپوشیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند) وجود دارد که شرایط را با تغییراتی همراه کرده است.  از یک‌سو این قبیل از بلاتکلیفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار حاکم است و از سوی دیگر عرضه‌های پرفشار و کنترلی روی نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف که در بازار تجربه می‌شود نیز وجود دارد. این در حالی است که سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی چنین شرایطی را ندارند. به‌عنوان مثال قیمت سکه با یک آزادی عمل خیلی متفاوتی تعیین می‌شود. شرایطی که در بازار مسکن یا خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای داریم نشان می‌دهد که محدودیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، نظارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، سختگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، ضابطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و فشار‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به اشکال مختلف روی فعالان بازار سرمایه و سیاست‌هایی که به بخش مولد اقتصاد مربوط می‌شود از درجه بالایی برخوردار است، درحالی‌که آزادی عمل و به عبارتی واگذارشدن بازار به ساختار مناسب و مکانیزم واقعی خود در سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی از شرایط بهتری برخوردار است.  در واقع چنین موضوعی به واسطه منافعی که ایجاد می‌کند باعث شده است تا گرایش سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران از سمت بازار سرمایه به سمت سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی تغییر پیدا کند. رویدادی که اتفاقا در چند‌ماه اخیر تجربه شد.  عرضه‌ها و فشار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کنترلی حاکم در بازار باعث‌شده که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران از بازار سهام خارج شوند و به سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موازی گرایش پیدا کنند به‌جای اینکه چنین اطمینان و احساسی پیدا کنند که بازار سرمایه مأمن مناسبی در راستای تزریق نقدینگی و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری است. متاسفانه همچنان پالس‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خوبی در این زمینه دریافت نمی‌شود.

هفته گذشته عرضه سیمان در محدوده مطلوبی صورت گرفت که البته از جذابیت قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هم برای شرکت‌های سیمانی برخوردار بود، بنابراین چنین انتظاری ایجاد شد که گویا سختگیری در این صنعت کمتر شده است و انتظار افزایش قیمت‌ها احتمالا بتواند برای هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آتی نیز تکرار شود که چنین اتفاقی هم در این هفته از دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها روی داد.  بهبود قیمت سیمان در واقع می‌تواند حاشیه سود شرکت‌های این صنعت را به‌طور جدی تحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیر قرار دهد. از سویی اکنون در فصل افزایش تقاضای سیمان قرار داریم، از طرفی هم به واسطه قطع برق و کاهش عرضه‌ها ممکن است طی هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و‌ ماه‌های آینده شاهد کاهش عرضه سیمانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باشیم، بنابراین افزایش تقاضا و کاهش عرضه‌ها طبیعتا باعث شده است که قیمت‌ها با تغییرات قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای همراه شوند.  طبیعتا در پی چنین رویدادی وضعیت سودآوری شرکت‌ها تحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیر قرار خواهد گرفت که یقینا به نفع شرکت‌ها و سهامداران خواهد بود. سیمانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از لحاظ بنیادی در محدوده قیمتی خوبی قرار داشتند و اغلب نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فعال در این گروه به لحاظ P/ E از وضعیت مناسبی برخوردارند، بنابراین به‌نظر می‌رسد که به ‌درستی توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بازار سهام به این صنعت در معاملات جلب شده است. بر این اساس گرایش ایجاد شده را می‌توان با دلایل بنیادی توجیه کرد. صنعت خودرو دیگری صنعتی است که در معاملات روز دوشنبه مورد اقبال از سوی سرمایه‌گذاران قرار گرفت. خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها افت شدیدی را طی چند وقت گذشته تجربه کردند. اخبار ضد‌ و نقیضی که در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته در مورد این صنعت مخابره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد و نگرانی‌هایی که درخصوص عرضه محصولات خودرویی و برجام ایجاد شد؛ همگی وضعیت شرکت‌های خودرویی را تحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیر قرار داد. از سویی انتظاراتی که در باب افزایش نرخ وجود داشت در کنار عرضه محصولات در بورس‌کالا که روی نداد نیز یکی پس از دیگری باعث شدند تا خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وضعیت مطلوبی را در بازار سرمایه تجربه نکنند. به تازگی نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از رئیس سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی مبنی‌بر آمادگی این نهاد در راستای عرضه یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌جای سهام تودلی خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به وزیر صمت منتشرشده است. شایعاتی هم به گوش می‌رسد که چنین موضوعی در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آتی نهایی می‌شود.  یقینا اصلاحاتی که در ترکیب سهامداری و به‌تبع آن در مدیریت این شرکت‌ها روی دهد، در صورتی‌که آزادی عمل خوبی به شرکت‌ها داده شود این اقدام می‌تواند محرک خوبی برای قیمت سهام شرکت‌ها باشد تا از محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی فعلی فاصله بگیرند. این‌گونه اخبار در صنعتی که با افت زیادی همراه بوده است طبیعتا باعث افزایش اقبال آن در جریان دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌شد.

کاهش شتاب حقیقی‌ها در مسیر خروج

روز دوشنبه هرچند نماگرهای بورسی جامه‌ای سبز به تن کردند اما هنوز خبری از ورود سرمایه‌های خرد به گردونه معاملات سهام نبود. در این روز حقیقی‌های خروج سرمایه‌ای به میزان ۱۴۶میلیارد ‌تومان را رقم زدند که در مقایسه با روزهای معاملاتی گذشته با کاهش قابل‌توجهی همراه شد که می‌توان آن را به فال‌نیک گرفت. بیشترین ورود نقدینگی خرد در این روز مربوط به صنعت اطلاعات و ارتباطات بود که با محوریت «های‌وب» شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۶۰‌میلیارد و ۵۵۰‌میلیون ‌تومان در مسیرحقوقی به حقیقی بود، پس از آن نوبت به صنعت سیمان رسید‌ که پیشتر درخصوص دلایل توجه سرمایه‌گذاران به آن صحبت شد. این صنعت روز دوشنبه با خالص خرید ۳۱‌میلیارد و ۶۵۰‌میلیون ‌تومانی حقیقی‌ها همراه شد.

گروه حمل‌ونقل با محوریت «حکشتی» دیگر سهام مورد‌توجه سرمایه‌گذاران خرد بود که معاملات روز دوشنبه را با ورود ۲۱‌میلیارد و ۷۵۲‌میلیون ‌تومانی سرمایه‌های حقیقی به پایان رساند. در مجموع روز گذشته ۱۶ صنعت با خالص خرید مثبت سهامداران خرد همراه شدند و در مقابل شاهد خروج این بازیگران بورسی از ۲۲گروه بودیم. در صدر‌این لیست خروجی نام پالایشی‌ها خودنمایی می‌کرد که حقیقی‌ها سهامی از ‌این گروه به ارزش ۴۶ میلیارد‌تومان را به معامله‌گران نهادی‌این بازار واگذار کردند، پس از آن نیز دیگر گروه‌های بزرگ بازار بودند که در صدر لیست خروج سهامداران خرد جای گرفتند که در‌ این‌خصوص می‌توان به صنایع فلزات اساسی، چندرشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی، خودرو و کانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزی اشاره کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −  33  =